نتایج یك تحقیق جدید نشان می‌دهد: داشتن تعداد زیادی بستگان و خویشاوندان مهربان و دلسوز، ترس از مرگ را افزایش می‌دهد.

 محققان می‌گویند؛ این ترس از مرگ برای سالمندانی كه اطرافیان دلسوزی دارند بویژه در گروه‌های اقلیت‌های نژادی بیشتر است.

این یافته در مجله پزشكی پست گرجوات منتشر شده است.

با توجه به این یافته محققان ادعا می‌كنند؛ وجود افرادی در خانه كه وظیفه پرستاری از سالمندان را به عهده می‌گیرند، می‌تواند این ترس از مرگ را كاهش دهد.

این گروه تحقیقاتی دیدگاه‌های مربوط به مرگ و مردن را در هزار نفر با متوسط سنی 65 سال به بالا تحت آزمایش قرار دادند كه در آنها جمعیت‌هایی از گونه‌های متنوع قومی، نژادی و از طبقات مختلف اجتماعی، تحصیلی و اقتصادی شركت داشتند.

محققان از این شركت كنندگان در پژوهش به طور مستقیم سوال كردند كه چقدر از مرگ می‌ترسند، كنترل خود را نسبت به این موضوع تا چه حد از دست می‌دهند و چه میزان از این مطلب رنج می‌برند. برای پاسخ‌های ارائه شده امتیازهایی در نظر گرفته شد. این سالمندان همچنین به 35 پرسشنامه درباره كیفیت زندگیشان پاسخ دادند.

تحقیقات نشان داد: آن دسته از پاسخ دهندگان كه اطرافیان حامی و مهربانی داشتند در سوالات مربوط به ترس از مرگ و مردن و كیفیت زندگی، امتیازهای پایین‌تری را كسب كردند. هرچه كیفیت زندگی این افراد بهتر بود به همان نسبت از میزان ترس آنها كاسته می‌شد.

این تحقیق نشان داد: بیش از سه چهارم یا معادل 77 درصد از افراد وابسته به خویشاوندان دلسوزدر خانواده، چهار نوع ترس افراطی نسبت به مرگ داشتند. این چهار مورد شامل ترس از شیوه مردن، ترس از عدم توانایی در كنترل مرگ، ترس از خود مرگ و ترس از درد هستند.

محققان می‌گویند؛ هرچه تعداد این خویشاوندان بویژه برای انجام وظایف و كارهای مورد نیاز بیشتر باشد، ترس بیشتری به این سالمندان غلبه می‌كند. همچنین فقدان سلامت مطلوب، ابتلای طولانی مدت به بیماری‌ها و دشواری در راه رفتن با افزایش این ترس ارتباط مستقیم دارد.

آمارها نشان می‌دهد: امروزه كمتر از یك پنجم مرگ و میرها در بیشتر كشورهای پیشرفته از جمله انگلیس در خانه رخ می‌دهد و بر اساس همین روند پیش بینی می‌شود كه تا سال 2003 این آمار به كمتر از یك مورد مرگ در خانه از هر ده مورد مرگ و میر كاهش پیدا كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha