اغلب کودکان شیرخوار هنگام روبرو شدن با افراد ناآشنا و غریبه به طور ناگهانی دچار اضطراب می شوند، اضطراب جدایی یک مرحله طبیعی از روند رشد کودک است.

با اضطراب جدایی در شیرخواران چه باید کرد

سلامت نیوز:اغلب کودکان شیرخوار هنگام روبرو شدن با افراد ناآشنا و غریبه به طور ناگهانی دچار اضطراب می شوند، اضطراب جدایی یک مرحله طبیعی از روند رشد کودک است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،شاید متعجب شوید اگر کودکتان از شخصی که به او لبخند می زند، دوری کرده و آشفته شود و ندانید که روش برخورد صحیح چیست.


قبل از سن شش ماهگی، شیرخواران به راحتی با دیگران تنها می مانند و حتی به آغوش آنها می روند، از حدود شش ماهگی به بعد، بی تمایلی کودکان به جدایی از والدین به خصوص مادر آشکار می شود که به آن اضطراب جدایی می گویند.


اضطراب جدایی با گریه های شدید، جیغ و فریاد، مخالفت کردن و چسبیدن به والدین همراه است که در این مورد، والدین نقش بسیار مهمی در کمک به کودکان خود در سازگار کردن آنها با تجربیات جدید دارند.


نگاه کردن، صحبت کردن، در آغوش گرفتن و حتی بازی کردن با شیرخوار توسط افراد ناآشنا و غیر از والدین باعث بروز اضطراب در آنها می شود و اگر همراه با صدای بلند و در موقعیت های ناآشنا مثل تنها ماندن با یک مراقب و پرستار جدید باشد، این اضطراب شدیدتر هم می شود.


به واقع، اضطراب جدایی یک مرحله طبیعی از روند رشد کودکان است؛ آنها با بزرگتر شدن و شناخت بیشتر مادر و محیط اطراف خود به تدریج می آموزند که به آرامی از مادر جدا شوند و با افراد دیگری ارتباط برقرار کنند اما در این فاصله، آشنایی و شناخت اضطراب جدایی از سوی والدین و دادن احساس امنیت به فرزندان، به ایجاد آرامش در کودکان کمک می کند.


دکتر کتایون خوشابی روانپزشک و فلوشیپ روانپزشکی در این خصوص  اظهار کرد: اغلب کودکان شیرخوار هنگام روبرو شدن با افراد ناآشنا و غریبه به ناگاه دچار اضطراب می شوند.

*** اولین سال تولد؛ اوج اضطراب غریبگی و جدایی شیرخواران
وی بیان کرد: اضطراب غریبگی و جدایی در اولین سال تولد در اوج است و یکی از مراحل طبیعی رشد اجتماعی کودک محسوب می شود که با شروع سن دو سالگی کم کم از بین می رود.


خوشابی افزود: شیرخواران هنگام جدا شدن متفاوت برخورد می کنند، بعضی با ترس فراوان و بعضی بدون واکنش این مرحله را سپری می کنند، حتی شیرخواران در چگونگی برقراری مجدد ارتباط صمیمانه با مادر متفاوت هستند، بعضی نگران و آشفته شده و گریه می کنند، بعضی تمایل به بغل شدن و چسبیدن به مادر را دارند، بعضی از کودکان از مادرشان رو برگردانده و از آنها دوری می کنند، اما برخی دیگر با وجود احساس خشم نسبت به والدین، در آغوش آنها می روند و این حالت در موقعیت های ناآشنا شدیدتر است.


وی گفت: اگر مادر یا پرستار و یا مراقب کودک از حوزه دید او خارج شود، کودک نگران می شود زیرا نمی داند جدایی چقدر طول می کشد و شیرخوار حتی قادر نیست تصویر والدین را در ذهنش بسازد و در چنین شرایطی بعید است که او با آرامش و اطمینان منتظر برگشت آنها بماند.


خوشابی گفت: از هر چهار یا پنج کودک یکی از آنها اضطراب جدایی را تجربه می کند، بسیاری از کودکان به آسانی با شرایط جدید سازگار شده و از این مرحله رشدی سریع می گذرند.


وی یادآور شد: کودکانی که به مهدکودک می روند و یا مراقب های متعددی دارند، به رفتن و برگشتن والدین عادت می کنند و اضطراب جدایی را نشان نمی دهند.
خوشابی در رابطه با این که چگونه به کودک خود احساس امنیت دهیم، گفت: باید اوقات مفیدی را با آنها سپری کنید، در حد امکان جدایی ها را به حداقل برسانید، به اقوام و دوستان بگویید که انتظارات شما از آنان چیست، به کودکتان در برقراری ارتباط امن با دیگران فرصت دهید، زمانی که کودک مضطرب می شود، واکنش نشان دهید چرا که بی تفاوتی مادر او را آشفته تر می کند.


وی ادامه داد: زمانی که کودک مضطرب است، آرامش خود را حفظ کنید، زیرا کودک شما به والدین آرام، مطمئن و قوی نیاز دارد، اگر کودکتان به دیگران لبخند می زند و یا با آنها ارتباط برقرار می کند، او را تشویق و تحسین کنید.


خوشابی بیان کرد: به کودکتان در برقراری ارتباط با اقوام و دوستان فرصت دهید، از یک روش مناسب و باثبات هنگام خداحافظی از کودک استفاده کنید تا کودک بداند که شما می روید ولی برمی گردید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha