شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 19520

مدیر گروه مدیریت توسعه منابع انسانی تخصصی وزارت بهداشت با بیان این كه در حال حاضر وزارت بهداشت در 25 رشته تخصصی بالینی تربیت نیرو دارد، گفت: به نظر می‌رسد رشته‌های جراحی عمومی، ‌ارتوپدی، جراحی مغز و اعصاب، بیهوشی و به ویژه رادیولوژی باید در حدود 10 تا 15 درصد افزایش فارغ التحصیل داشته باشند. در دیگر رشته‌ها نیز لازم است كه همین خروجی كنونی حفظ شود.

دكتر علی مشكینی در گفت‌وگو با  ایسنا، گفت: در سال گذشته هزار و 350 نیروی متخصص در 25 رشته تخصصی در نقاط مورد نیاز كشور توزیع شد.

وی در پاسخ به اظهاراتی مبنی بر كمبود برخی تخصص‌ها در بعضی مناطق كشور گفت: در طول 3 - 2 سال اخیر تقریبا بیش از 90 درصد برنامه‌های نظام سطح بندی وزارت بهداشت با در نظر گرفتن مباحث اقتصاد سلامت، اثربخشی و تمامی فاكتورهای مطرح در دنیا، محقق شده است. از طرف دیگر با فرض كافی بودن فارغ التحصیلان رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی در وزارت بهداشت باید گفت كه به دلیل مشكلات ناشی از كمبود امكانات، وضعیت مناطق محروم و توسعه یافتگی شهرها، ماندگاری متخصصان در نقاط محروم پایین است.

مشكینی در این باره ادامه داد: به عنوان مثال در هیچ كجای دنیا برای یك روستای كوچك یك متخصص جراحی مغز قرار نمی‌دهند؛ چرا كه این متخصص ممكن است در سال حتی یك بیمار هم نداشته باشد؛ این درحالیست كه می‌توان در مدت زمانی اندك بیمار مربوطه را با آمبولانس به نزدیك‌ترین مركز درمانی انتقال و دسترسی به تخصص مربوطه را برای وی فراهم كرد. در این میان یك سری بحث‌های احساسی یا غیركارشناسی مطرح می‌شود كه معتقدند حتی برای روستاهای كوچك هم باید تخصص‌های مختلف در نظر گرفته شود.

وی افزود: از آنجا كه ماندگاری متخصصان در مناطق محروم پایین است، بر اساس تعهدات محضری متخصصان در بدو ورود برای تحصیلات تخصصی به وزارت بهداشت، این متخصصان باید بعد از فراغت از تحصیل در نقاط مورد نیاز وزارت بهداشت خدمت كنند و وزارت بهداشت بر اساس این تعهد، محل خدمت فارغ التحصیلان را تعیین می‌كند. در مجموع به جز رشته‌های جراحی عمومی، رادیولوژی و درصد كمی از رشته‌های ارتوپدی و بیهوشی كه در برخی نقاط كشور كمبود دارند، در شهرهای دارای بیمارستان نیروی تخصصی لازم فراهم است.

مشكینی با بیان این كه سالانه در شهریور و مهر ماه فارغ التحصیلان جدید علاوه بر آن كه جایگزین افرادی می‌شوند كه تعهداتشان به پایان رسیده به مكان‌هایی كه توسعه یافته‌اند نیز اعزام می‌شوند، ادامه داد: هر چند در توزیع نیروی انسانی نكات مختلفی در نظر گرفته می‌شود اما اگر درخواستی برای تامین نیروی انسانی وجود داشته باشد با اقدامات كارشناسی لازم، این امر در سهمیه سال بعد در نظر گرفته می‌شود؛ چرا كه متخصصان در آخر تابستان هر سال فارغ التحصیل می‌شوند. البته در مواقع بحرانی با استفاده از طرحی به نام طرح یك ماهه، افرادی كه سال آخر تحصیلات تخصصی را می‌گذرانند به نوبت به مدت یك ماه برای پوشش این مناطق اعزام می‌شوند.

وی با اشاره به تاكید‌های صورت گرفته به دانشگاه‌ها به منظور در نظر گرفتن فاكتورهای انگیزشی برای افزایش ماندگاری متخصصان در مناطق روستایی و محروم، گفت: فراهم كردن مسكن و تعیین مبالغ ثابت اضافه بر درآمد و كارانه متخصصان و در نظر گرفتن تسهیلاتی برای عضو هیات علمی شدن آنها از جمله اقداماتی است كه برای ماندگاری متخصصان در مناطق محروم در نظر گرفته شده است؛ اما به دلیل تاخیر پرداخت‌های بیمه و كسری اعتبار وزارت بهداشت این پرداخت‌ها در برخی دانشگاه‌ها با تاخیر صورت می‌گیرد و این امر نارضایتی پزشكان را به دنبال دارد.

مشكینی در خاتمه مبلغ اضافه بر درآمد و كارانه متخصصان كه به عنوان فاكتور انگیزشی برای ماندگاری آنها در مناطق محروم در نظر گرفته شده را به طور متوسط یك تا سه میلیون تومان در ماه عنوان كرد و گفت: اما مشكل اصلی آن است كه فاصله تعرفه‌های درمان در بخش خصوصی با بخش دولتی زیاد است و از طرف دیگر در شهرهای بزرگ نیز مباحثی مانند پدیده زیرمیزی و از این قبیل مسایل مطرح است؛ بنابراین هر چه فاكتور انگیزشی برای ماندگاری این پزشكان در مناطق محروم در نظر گرفته شود باز هم تمایل به كار در بخش خصوصی و شهرهای بزرگ در پزشكان بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha