شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶

یک متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: تزریق واکسن به صورت کلی یکی از عوامل تسهیل کننده ابتلا به بیماری " گیلن باره" است، اما به این معنا نیست که واکسن آنفلوآنزا باعث ایجاد بیماری می‌شود.

"گیلن باره" چیست؟

سلامت نیوز:یک متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: تزریق واکسن به صورت کلی یکی از عوامل تسهیل کننده ابتلا به بیماری " گیلن باره" است، اما به این معنا نیست که واکسن آنفلوآنزا باعث ایجاد بیماری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر عبدالرضا ناصرمقدسی ، گفت: بیماری "گیلن باره" طیف وسیعی را شامل می‌شود که "میلر فیشر" یک نوع از آن به شمار می‌آید. در این بیماری، سیستم ایمنی بدن به  اعصاب محیطی حمله می‌کند و منجر به ضعف این اعصاب می‌شود. بیماری با ضعف پیشرونده اندام‌ها که بیشتر از اندام تحتانی شروع می‌شود، آغاز و اندام فوقانی را نیز درگیر می‌کند. گرچه فرم‌های مختلف زیادی دارد و ممکن است از اندام‌های فوقانی یا صورت آغاز شود.

ناصرمقدسی، استعداد ژنتیکی و اشکال در سیستم ایمنی را دو عامل اصلی بروز این بیماری عنوان کرد و افزود: برخی عوامل مانند عفونت‌های  تنفسی، اسهالی و روده‌ای از عواملی هستند که باعث می‌شوند این روند خود ایمنی در بدن تسریع شود. واکسیناسیون نیز یکی از عوامل تسهیل کننده این امر است، اما به این معنا نیست که واکسن آنفلوآنزا باعث ایجاد بیماری می‌شود. بلکه برای ایجاد این بیماری باید فاکتورهای متفاوتی را داشته باشیم.

وی افزود: اگر  چندمورد از این بیماری بعد از تزریق واکسن آنفلوآنزا اتفاق افتاد، نباید این بیماری را حاصل این اقدام دانست.

به گفته این متخصص مغز و اعصاب، بیماری "گیلن باره" در تمام گروه‌های سنی دیده می‌شود و ضعف اندام‌های تحتانی و حرکت به سوی اندام‌های فوقانی و درگیری سیستم تنفسی و اعصاب صورت نیز از علایم آن  به شمار می‌روند.

ناصرمقدسی در ادمه، بیان کرد: بیماران مبتلا به گیلن باره، با ضعف حاد اندام‌ها وفلج شل مراجعه می‌کنند، رفلکس‌های عصبی نیز در آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. براساس این مجموعه علایم پزشک احتمال می‌دهد بیمار به گیلن باره مبتلا شده است.

این متخصص مغز و اعصاب این بیماری را جزو قابل درمان‌ترین بیماری‌ها در نورولوژی توصیف کرد و گفت: ابتلا به گیلن باره  مادام‌العمر نیست و در بیشتر موارد، سلامتی بیماران بازمی‌گردد و آنها می‌توانند روند زندگی سالمی داشته باشند. اما در عین حال گاهی ممکن است بازتوانی یا فیزیوتراپی آنها کمی طولانی شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha