این نخستین باری نیست كه درآمدهای نجومی پزشكان از سوی افرادی از بدنه قشر پزشك رسانه‌ای می‌شود. مسعود پزشكیان، وزیر اسبق بهداشت و نایب رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی یكی از سرمداران این افشاگری‌هاست. این بار هم وی از درآمد هفت برابری پزشكان متخصص ایرانی در برابر پزشكان متخصص امریكایی خبر می‌دهد.

پزشکانی با 5درصد ارائه خدمت و دریافت‌های میلیاردی

سلامت نیوز: این نخستین باری نیست كه درآمدهای نجومی پزشكان از سوی افرادی از بدنه قشر پزشك رسانه‌ای می‌شود. مسعود پزشكیان، وزیر اسبق بهداشت و نایب رئیس فعلی مجلس شورای اسلامی یكی از سرمداران این افشاگری‌هاست. این بار هم وی از درآمد هفت برابری پزشكان متخصص ایرانی در برابر پزشكان متخصص امریكایی خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، ماجرای درآمدهای نجومی پزشكان مدت‌هاست رسانه‌ای شده اما با واكنش شدید مسئولان وزارت بهداشت، ‌شخص وزیر و رئیس سازمان نظام پزشكی مواجه شده است. این مسئله تا جایی پیش رفت كه بنا به اظهار پروفسور علی گرجی، رئیس مركز علوم اعصاب دانشگاه مونستر آلمان، پزشكان ایرانی به رغم آنكه 5 درصد سرویسی را كه پزشكان آلمانی ارائه می‌دهند، به بیمار ارائه نمی‌كنند اما یك پزشك مغز و اعصاب ایرانی پنج برابر پزشك آلمانی درآمد دارد. سخنان این پزشك با شكایت سازمان نظام پزشكی از وی مواجه شد! اما حالا این مسعود پزشكیان است كه از درآمد هفت برابری پزشكان ایرانی نسبت به امریكایی‌ها خبر می‌دهد؛‌ پزشكی كه فوق تخصص قلب دارد و در بخش دولتی كشور خودمان طبابت می‌كند و به عنوان كسی كه از نزدیك دست بر آتش دارد، می‌گوید در همین بخش دولتی هم می‌توان درآمد بالای 100 میلیون داشت.
 
درآمد یك سال امریكا با یك ماه طبابت در ایران
پزشكیان از مخالفان جدی طرح تحول سلامت هم هست: «‌من از ابتدا گفتم این مملكت را به سقوط خواهد كشید. الان هم گرفتارند. » وی با تأكید بر پیشگیری می‌افزاید: اگر پزشك خانواده را اجرا می‌كردند مشكلی نداشتیم. پزشك خانواده به معنای عدالت در گرفتن خدمت، در اشتغال، در دسترسی، در سلامت و... است.

نایب رئیس مجلس دهم درباره چگونگی محاسبه درآمد هفت برابری پزشكان متخصص ایرانی نسبت به امریكایی می‌گوید: «سرانه باید مقایسه شود. سرانه بهداشت و درمان در امریكا 8 هزار دلار است. درآمد حداقل و حداكثر 150 الی 600 هزار دلار در سال است. سهم پزشك از 8 هزار دلار در سال 150 الی 600 هزار دلار است كه 30 درصد را از آنها مالیات می‌گیرند اما من الان می‌دانم در سیستم دولتی در ایران ماهانه 150 میلیون تومان تا 190 میلیون تومان پول می‌‌گیرند. اگر این میزان را به سال برسانید و با دلار و درآمد پزشكان در امریكا مقایسه كنید. طی مقایسه با سرانه این ارقام به دست می‌آید زیرا سرانه بهداشت و درمان ما هزار دلار نمی‌شود. 300، 400 دلار است.»
بنا به تأكید این پزشك متخصص در بخش خصوصی برخی پزشكان بالای میلیارد درآمد دارند و پول یك سال امریكا را عده‌ای در عرض یك ماه در ایران در‌می‌آورند، آن هم در شرایطی كه مالیات نمی‌دهند یا بسیار كم می‌دهند.
 
پول‌های مفتی كه می‌دهند
وی درباره درآمد خودش از استاد تمامی می‌گوید: «‌یك بار در صداوسیما گفته بودم پول‌های مفت زیاد می‌دهند. منظورم مجموعه‌ای كه ما هستیم بود. ما یا باید حقوق بگیریم یا كارانه كار كنیم. ما هم حقوق می‌گیریم و هم كارانه می‌گیریم، یعنی من اگر به اتاق عمل بروم یك درصدی از مبلغ را به من خواهند داد. جدای از حقوقی كه می‌گیرم این كارانه هم هست. من الان 11 میلیون حقوق می‌گیرم كه در خواب هم نمی‌دیدم این میزان بدهند. اگر عمل كنم پول به حساب من می‌ریزند و هر چه بیشتر عمل كنم این بیشتر خواهد شد. با تعرفه‌هایی كه در دولت وجود دارد راحت می‌توانم در بخش دولتی 80 میلیون تا 100 میلیون درآمد داشته باشم.»
این در حالی است كه بنا به تأكید وی حاكمیت نباید كاری كند كه كسی 100 میلیون درآمد داشته باشد و دیگری یك میلیون درآمد داشته باشد.

پزشكیان در برابر این نكته كه اگر چنین رقمی را ندهیم افراد خبره نمی‌آیند در بخش دولتی كار كنند، ‌مشكل را در روش مدیریت می‌داند و اینگونه پاسخ می‌دهد:«‌وقتی من با شما مشكل پیدا می‌كنم و به راحتی می‌توانم با دیگری قرارداد ببندم دیگر نمی‌توانید من را در چارچوب و ریل نگاه دارید. اگر حاكمیت، حاكمیت كند و كسی كه از چارچوب و ریل بیرون رفت نتواند كاری كند آن زمان همه سر خم می‌كنند.»
اصلاح ساختار نادرست حاكم بر نظام سلامت نكته‌ای است كه می‌تواند در مدیریت منابع و بازگشت همه پزشكان به اخلاق حرفه‌ای اثرگذار باشد اما آیا مجلس دهم می‌تواند گامی برای این اصلاحات بردارد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha