15اکتبر مصادف با 24 مهرماه روز جهانی «عصای سفید» در ﺟﻬﺖ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﻪ روﺷﻨﺪﻻن، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼت آﻧﻬﺎ و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ نام گذاری شده اﺳﺖ و امسال نیز با شعار "از همین الان زندگی مستقل را آغاز کن" بر دسترسی نابینایان به فناوری، وسائل کمک توانبخشی، اشتغال، آموزش و ... در جهت رسیدن به زندگی مستقل، تاکید می‌کند.

10.5 درصد جمعیت معلولان، نابینا و کم بینا هستند/بیماری‌های مزمن و حوادث علت 70 درصد نابینایی‌ها

سلامت نیوز:15 اکتبر مصادف با 24 مهرماه روز جهانی «عصای سفید» در ﺟﻬﺖ اﻫﻤﯿﺖ ﺑﻪ روﺷﻨﺪﻻن، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﻣﺸﮑﻼت آﻧﻬﺎ و اﯾﺠﺎد ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن از ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ نام گذاری شده اﺳﺖ و امسال نیز با شعار "از همین الان زندگی مستقل را آغاز کن" بر دسترسی نابینایان به فناوری، وسائل کمک توانبخشی، اشتغال، آموزش و ... در جهت رسیدن به زندگی مستقل، تاکید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، ﻋﺼﺎی ﺳﻔﯿﺪ از زﻣﺎن ﺟﻨﮓ ﺟﻬﺎﻧﯽ اول، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﻤﺎدی ﺑﺮای ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﮐﻪ در ﮐﺸﻮرﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻧﻤﺎد ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده و ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن از اﯾﻦ ﻋﺼﺎ وﺟﻮد دارد، اﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ رﻧﮓ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﺮای ﻫﻤﮕﺎن ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﻗﺎﺑﻞ روﯾﺖ اﺳﺖ، ﺑﺮای ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺧﻄﺮاﺗﯽ ﮐﻪ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن را ﺗﻬﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ، اﯾﻦ رﻧﮓ در ﺗﻤﺎم دﻧﯿﺎ ﺑﺮای ﻋﺼﺎی راﻫﻨﻤﺎی آﻧﻬﺎ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﺷﺪه اﺳﺖ؛ این روز بهانه‌ای است تا ابعاد نابینایی در ایران و مشکلات و موانع پیش روی این قشر را بررسی کنیم که مشروح آن در پی می‌آید:

دکتر حسین نحوی نژاد  ضمن بیان آنکه 10.5  درصد از جمعیت معلولین شناسایی شده در کشور را گروه کم بینایان و نابینایان تشکیل می‌دهند، اعلام می کند که  40 درصد دانشجویان معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور در این گروه قرار داشته و این مساله را نشان دهنده توانایی این قشر در رسیدن به تحصیلات عالیه و شرایط مساعد در صورت تامین امکانات برای این گروه می‌داند.

وی نابینایان و کم بینایان را گروهی از معلولان می داند که علیرغم استعداد زیاد و ظرفیت بی پایان اگر به آنها رسیدگی نشود، به انسان‌های وابسته تبدیل خواهند شد و معتقد است چنانچه بتوانیم امکانات مناسب در اختیار این افراد قرار دهیم و آموزش‌های صحیح داشته باشیم، علاوه بر آن در مناسب سازی اماکن و معابر شهری تلاش کنیم، این گروه «توانمندترین گروه معلولان» خواهند بود.

10.5درصد از جمعیت معلولان نابینا هستند

وی در ادامه ضمن بیان اشاره به  آنکه در حال حاضر دو نابینای مطلق در شورای اسلامی شهر تهران به عنوان نملاینده مردم تهران حضور داشته و هر دو دارای تحصیلات عالیه هستند، این افراد را به عنوان الگوهای موفق جامعه نابینایی و نشان دهنده ظرفیت بالای نابینایان در رسیدن به مدارج بالا عنوان کرد.
 

مسائل ژنتیکی؛ علت 30 درصد نابینایی‌ها


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص علل نابینایی معتقد است که  در حال حاضر علت‌های نابینایی از بیماری‌های عفونی و واگیر در سنوات اخیر به سمت بیماری مزمن و مسائل ژنتیکی رفته به طوریکه 30 درصد علل نابینایی‌ها ژنتیکی و مادرزادی و عمده دلایل آن را مسائل وراثتی و یا حوادث دوران بارداری و زایمان است.

هزینه‌های بالای آزمایشات ژنتیک در خانواده‌های ریسک‌پذیر

این درحالیست که محمود نژاد، رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان ، هزینه آزمایش‌های ژنتیک درخانواده‌های ریسک‌پذیر نابینایی را بسیار بالا دانست.

وی معتقد است که باید بیمه‌ای برای این افراد در نظر گرفته شود زیرا در حال حاضر هزینه این آزمایشات را پیش از ازدواج باید فرد نابینا پرداخت کند و سپس با ارائه فاکتور، در صورت وجود بودجه، هزینه آن را از بهزیستی دریافت کند در حالیکه این هزینه‌ها بسیار بالا بوده و تمامی نابینایان توانایی پرداخت آن را ندارند.


بیماری‌های مزمن و حوادث علت 70 درصد نابینایی‌ها


نحوی نژاد در ادامه این گفت‌وگو همچنین در خصوص علت‌ 70 درصد دیگر نابینایی ها نیز معتقد است که 70 درصد نابینایی ها ناشی از بیماری‌های مزمن همچون دیابت، آب مروارید، آب سیاه، فشار خون بالا و یا حوادث در طول کار یا تصادفات رانندگی بوده که به بینایی فرد آسیب می‌زنند.

وی همچنین  ضمن تاکید بر آنکه برای حل مشکلات تمامی معلولین از جمله نابینایان نیاز به همکاری بین بخشی داریم معتقد است که  در ابعاد پیشگیری، آموزش، سلامت، مسائل اجتماعی و فرهنگی تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید دست به دست یکدیگر داده تا مشکلات معلولین از جمله نابینایان حل شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین با بیان آنکه بهزیستی در مرحله اول بر پیگشیری از نابینایی و معلولیت‌ها تاکید می‌کند، عنوان می کند که  نیاز است شرایطی را فراهم کنیم تا علل اصلی  کم بینایی و یا نابینایی در اسرع وقت شناسایی و با مداخله به هنگام تاثیرات آن عوامل را به حداقل برسانیم.

فعالیت 600 کلینیک ارائه دهنده خدمات «بینایی سنجی» در کشور


نحوی نژاد همچنین با اشاره به طرح «بینایی سنجی»  ضمن بیان آنکه  بیش از 80 درصد کودکان 3 تا 6 ساله کشور هرساله مورد بررسی تست "بینایی‌سنجی" قرار می گیرند و به لحاظ ابتلا به تنبلی چشم که یکی از علل شایع کم بینایی و نابینایی در کودکان است و می‌تواند در بزرگسالی منجر به نابینایی شود، مورد غربال قرار می‌گیرند عنوان می کند: در حال حاضر حدود 600 کلینیک در کشور به صورت دولتی ارائه دهنده خدمات بینایی‌سنجی هستند که در صورت مشکوک بودن کودک در غربال اولیه، به این مراکز ارجاع و در صورت نیاز از این مراکز به پزشکان نیز ارجاع داده خواهند شد.

ضرورت تشکیل «سازمان امور نابینایان» در کشور

با وجود آنکه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور «پیشگیری» را استراتژی اصلی سازمان بهزیستی در جلوگیری از بروز و شیوع معلولیت ها از جمله نابینایی می داند و  طرح هایی چون «بینایی سنجی» را جز طرح های موفق کشور در حوزه پیشگیری می داند؛ رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان معتقد است که دولت متاسفانه در سیاست‌های کلان خود از 30 سال پیش تاکنون به سمت پیشگیری حرکت نکرده و با وجود آنکه امروز شاهد رشد چشمگیر در حوزه پزشکی کشور هستیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم الگوی پیشگیری از معلولیت‌ها را در کشور ارائه دهیم.

محمود نژاد در همین راستا بر ضرورت تشکیل «سازمان امور نابینایان» در کشور تاکید می کند و می گوید: سازمان امور نابینایان در حال حاضر در تمام دنیا وجود دارد و با توجه به گستردگی و شیوع نابینایی در جهان و همچنین حوادثی که عامل نابینایی هستند، نیاز به تاسیس چنین سازمانی در ایران به ضرورت احساس می‌شود و راه اندازی این سازمان از خواسته‌ها و مطالبات نابینایان کشور است.

ضرورت ارائه آموزش های «پیش از دبستان» به خانواده و کودک نابینا و مشکلات رفت و آمد این قشر
 

وی همچنین برارائه آموزش‌های پیش از دبستان به معلولین به ویژه نابینایان تاکید دارد و معتقد است: پیش از آنکه کودک نابینا وارد آموزش‌های تلفیقی و یا آموزش استثنایی خاص شود، نیاز است هم خانواده و هم کودک تحت آموزش‌های مهارت‌های زندگی، مراقبت از خود و .... قرار بگیرند و در همین راستا حدود 70 مرکز "خانواده و کودک نابینا و کم بینا" در کشور وجود دارد که آموزش‌های لازم به کودک و خانواده نابینا در جهت ورود به مدارس ارائه می‌کنند.

با وجود آنکه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی بر ارائه آموزش های پیش از دبستان به کودک و خانواده وی تاکید می کند؛ محمود نژاد، رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان حتی وضعیت آموزشی و مدارس کشور را برای نابینایان بسیار نا مناسب می داند و می گوید: مدارس کشور به گونه‌ای طراحی نشده اند که نابینایان بتوانند به راحتی در مدارس عادی درس بخوانند و چنانچه نابینایی علاقه‌مند به تحصیل باشد حتما باید در مدارس استثنایی که تعداد آنها انگشت‌شمار و در مناطق محدود است، ثبت‌نام کنند به طوریکه گاها این افراد برای دسترسی به این مدارس استثنایی با مشکلات رفت و آمدی زیادی روبه‌رو می‌شوند.


رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان هم چنین معتقد است: متاسفانه در آموزش و پرورش کشور نیروی متخصص در مدارس عادی برای آموزش نابینایان تربیت نشده است؛در حالیکه در دنیا آموزش به صورت انفرادی شده و با توجه به ویژگی‌های فردی هر دانش‌آموز، مطالب ارائه می‌شود این در حالیست که متاسفانه این موضوع در نظام آموزشی ایران جایی ندارد.

محمود نژاد همچنین به موانع تحصیلی دانشجویان نابینا در دانشگاه های کشور نیز اشاره می کند و می گوید: اینکه نابینایان بتوانند در همه مدارس و دانشگاه‌های کشور بدون محدودیت رشته حضور داشته باشند یکی از خواسته های اصلی آنان است  اما در حال حاضر به علت کمبود امکانات علمی، امکان تحصیل نابینایان فقط در رشته‌های علوم انسانی محیا شده و این قابلیت برای حضور یک نابینا در رشته‌های مهندسی و... در کشور وجود ندارد به طوریکه اکنون بیشتر نابینایان در رشته‌های ادبیات، حقوق، روانشناسی و ... جذب شده  و علت این امر نیز کمبود نیروی متخصص برای آموزش به نابینایان در سایر رشته‌ها است.

این درحالیست که به گفته وی افراد نابینای نخبه و تحصیلکرده نیز به علت نگاه غلط و نادرست جامعه اجازه تدریس در دانشگاه را نداشته و تعداد نابینایان مدرس در دانشگاه انگشت‌شمار است که این مساله نیز نیاز به پیگیری دارد.

وضعیت نامناسب ارائه لوازم کمک توانبخشی به نابینایان


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور درخصوص اختصاص وسائل کمک توانبخشی به نابینایان نیز بر این باور است که  در صورت عدم اختصاص وسائل کمک توانبخشی از جمله عصای سفید، ماشین‌های تایپ خط بریل، ذره‌بین‌های مخصوص مطالعه، فناوری‌های نوین و ... این گروه قادر به زندگی مستقل نخواهند بود.


نحوی نژاد  وضعیت اختصاص لوازم کمک توانبخشی به نابینایان در کشور را نامناسب می داند و می گوید: در برخی لوازم ساده مانند لوازم ضبط صدا، عصای سفید، عینک، ذره‌بین‌های درشت بین و ... مشکلات زیادی نداریم اما درخصوص آن دسته از لوازم و تجهیزاتی که به فناوری نوین ارتباط داشته و عمدتا در قالب نرم افزار هستند به علت گران بودن این تجهیزات با مشکل مواجه‌ایم و به علت کمبود امکانات و اعتبارات در جهت تامین آنها مشکل داریم. در همین راستا تلاش کردیم تا نیازهای جمعی این گروه از معلولین را برطرف کنیم و با راه‌اندازی کتابخانه‌های مخصوص نابینایان در استان‌ها و شهرستان‌های کشور تا حدی این کمبود امکانات را جبران کنیم.


وی همچنین با اعلام آنکه طی بررسی‌های صورت گرفته در سال جاری متوجه شدیم که طی 5 الی 6 سال گذشته در گروه‌ نابینایی سرمایه گذاری ویژه‌ای نداشتیم به طوریکه در سال 94 در ستاد مرکزی بهزیستی اعتباری را به این گروه تخصیص دادیم و در سال جاری نیز استان ها مکلف کردیم که حداقل 10 درصد اعتبارات خود را به گروه نابینایان و کم‌بینایان اختصاص دهند؛ می گوید: استان‌ها نسبت به این مساله تمایل چندانی نداشته و بیشتر به حل مسائل معلولین جسمی ـ حرکتی ، تامین ویلچر، سمعک و ... تمایل داشتند اما با این تخصیص اعتبار سعی در احقاق حق این گروه داریم.

160 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز بهزیستی جهت تامین لوازم کمک توانبخشی



معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در خصوص وضعیت بودجه لوازم کمک توانبخشی در کشور نیز معتقد است: کل بودجه موردنیاز سازمان بهزیستی کشور برای تخصیص لوازم کمک توانبخشی به تمامی گروه های معلولین حدود 160 میلیارد تومان بوده در حالیکه کل بودجه بهزیستی در این حوزه 40 میلیارد تومان است.

نحوی نژاد  همچنین اظهار می کند: در صورت تحقق اعتبارات 160 میلیارد تومانی چنانچه 10 درصد به نابینایان اختصاص داده شود با 16 میلیارد تومان اعتبار می‌توان لوازم کمک توانبخشی نابینایان را به آنها اختصاص داد این در حالیست که در حال حاضر در صورت تخصیص10 درصد از اعتبار لوازم کمک توانبخشی به نابینایان تنها 4 میلیارد تومان به این گروه تعلق خواهد گرفت که این رقم 25 درصد نیاز جامعه نابینایی کشور است.


وی همچنین تاکید می کند که  باید توجه داشته باشیم در حال حاضر نیازهای نابینایان با ده سال گذشته تفاوت زیادی کرده زیرا تعداد نابینایان تحصیلکرده در کشور افزایش یافته، فناوری‌های موردنیاز این گروه نیز رشد چشمگیری داشته و به همین دلیل انتظار داریم سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور به این مسائل توجه و اعتبارات بیشتری را به این گروه اختصاص دهد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن اعلام آنکه در حال حاضر مرکزی کاملا تخصصی با نام «مرکز رودکی» در تهران به صورت آنلاین با نابینایان در ارتباط بود و مشکلات آنها را درخصوص محصولات مورد نیازشان برطرف می‌کند؛ به کلینیک‌های "LOW VISION" (کم‌بینا) نیز اشاره می کند و می گوید: در حال حاضر کلینیک‌های «کم بینا» در کشور فعال بوده و نسبت به سازگاری نابینایان با زندگی نابینایی و آشنایی آنها با شرایط ویژه خود در جهت رسیدن این گروه به زندگی مستقل تلاش و آموزش‌ها و خدمات خود را ارائه می‌دهند.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان نیز وضعیت دسترسی نابینایان را  به فناوری های روز دنیا بسیار نا مناسب می داند و در این باره می گوید: در حال حاضر بخش عظیمی از اطلاعات از طریق اینترنت و شبکه‌های مجازی انتقال پیدا می‌کند و دسترسی به اطلاعات با توانمندی افراد ارتباط مستقیم دارد؛به طوریکه هرچه این دسترسی کمتر باشد فرد با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.برای مثال چنانچه استخدامی در کشور رخ دهد، اگر افراد نابینا سریعا بتوانند به این اطلاعات دست پیدا کنند و امکان دسترسی به اینترنت را داشته باشند، امکان حضور در این رقابت برای آنها نیز وجود خواهد داشت این در حالیست که نابینایان کشور ما فاقد این برخورداری‌ها هستند.


محمود نژاد همچنین این عدم دسترسی‌ها یا کمبود دسترسی‌های مجازی را نشان‌دهنده محرومیت بالای نابینایان ایرانی از فناوری و دانش روز می داند و معتقد است: این قشر به دلیل همین کمبودها از دسترسی به مطالب علمی و بسیاری از کتب آموزشی نیز محروم هستند؛ تا جاییکه اکنون در کشور به افراد داوطلبی نیاز داریم که برای تبدیل کتاب‌های آموزشی و مطالب علمی به صورت صوتی ویژه نابینایان اقدام کنند که در واقع در این حوزه با مشکلات متعدد مواجه بوده و نیاز است دولت بودجه ویژه‌ای را به این مساله اختصاص دهد.


وی همچنین به نیاز نابینایان کشور به نرم‌افزار« فارسی‌خوان» نیز تاکید کرد.

اشتغال؛ چالش جدی نابینایان در ایران

نحوی نژاد درخصوص اشتغال نابینایان نیز معتقد است: در قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت فعلی دیده شده است که برخی از مشاغل خاص همچون اپراتوری تلفن به افراد نابینا داده شود اما به نظر می رسد این مساله پاسخگوی نیاز جامعه نابینایان نخواهد بود زیرا در حال حاضر اصلا استخدامی در این نهادها صورت نمی‌گیرد؛ به دلیل مشکلات نابینایان در حوزه اشتغال از طریق مطالعه در سایر کشورها ، انعقاد تفاهمنامه‌های بین‌المللی و همچنین برگزاری دوره‌های داخلی و خارجی در صدد راه‌اندازی مراکز «تربیت مربی شغلی و اشتغال حمایت شده» در سال جاری در کشور هستیم.


وی در این خصوص اعلام می کند: در سال جاری 10 مرکز «تربیت مربی شغلی و اشتغال حمایت شده» برای نابینایان و ناشنوایان در استان‌های تهران، مازندران، خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی راه‌اندازی خواهد شد و در سال‌های آینده با جذب اعتبار تعداد این مراکز را در کل کشور گسترش خواهیم داد.


معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور معتقد است با راه‌اندازی این مراکز می توان نابینایان را استعدادسنجی کرده و مهارت کافی جهت یافتن شغل مناسب را به آنها آموزش و همچنین در جهت اشتغال، کاریابی و ... آنها فعال شد.

این درحالیست که رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان نیز بیکاری را یکی از چالش‌های مهم نابینایان در ایران می داند با بیان آنکه متاسفانه در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان صراحتا اپراتوری تلفن‌ها و خطوط ویژه به نابینایان اختصاص داده شده بود که در حال حاضر با دیجیتالی شدن بسیای از امور در کشور عملا این امکان از این افراد سلب شده معتقد است: سیاستگذاران باید به این مسائل توجه داشته و امکانات شغلی جدیدی را برای این قشر ایجاد کنند و به قانون  3 درصد سهم استخدام معلولان در هر سازمان توجه داشته باشند درحالیکه متاسفانه این قانون در کشور رعایت نمی شود.

شیوع نابینایی در مردان بیشتر از زنان است

بازنشستگی پیش از موعد نابینایان در لیست اصلاحیه لایحه جامع حمایت از معلولان



وی هم چنین میزان شیوع نابینایی در مردان را بیشتر از زنان می داند و می گوید: با توجه به آنکه مردان بیش از زنان در معرض ابتلا به بیماری های مزمن همچون فشار خون، دیابت و ... هستند، مردان بیش از زنان در معرض مشکلات و معضلات بینایی بوده و با توجه به آنکه نسبت زنان به مردان در کل معلولیت‌ها در ایران 65 به 35 است، اما درخصوص نابینایی این نسبت تقریبا 60 به 40 بوده و شیوع آن در مردان بیش از زنان است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور همچنین با بیان آنکه سازمان بهزیستی کشور نه قانونگذار است و نه قدرت تدوین آیین نامه اجرایی دارد اما در حال حاضر مجلس شورای اسلامی به مساله "کاهش ساعت کاری" معلولین شدید و زنان سرپرست خانوار ورود کرده که در صورت تصویب نابینایان مشمول آن خواهند شد؛ در خصوص «بازنشستگی پیش از موعد» نابیانایان خاطر نشان می‌کند:موضوع بازنشستگی پیش از موعد معلولین متوسط به بالا از جمله نابینایان در اصلاحیه لایحه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت درنظر گرفته شده که در صورت تصویب، نابینایان از آن برخوردار خواهند شد.
 

ضرورت انگ زدایی از عصای سپید


وی همچنین بر ضرورت انگ‌زدایی از عصای سفید تاکید دارد و معتقد است: عصای سفید نماد بین‌المللی نابینایان در تمام دنیاست در حالیکه متاسفانه نابینایان ما به علت مشکلات فرهنگی سعی می‌کنند با عینک‌های آفتابی و عدم استفاده از عصای سفید نابینایی خود را پنهان کنند که این امر عوارض بسیار زیادی را برای آنها به دنبال دارد.


وی همچنین به عدم مناسب سازی اماکن و معابر شهری نیز اشاره می کند و می گوید:  با توجه به آنکه سطح خیابان‌ها و معابر شهری مناسب سازی نشده است، فرهنگ ترافیک و رانندگی درکشور در وضعیت نامناسبی قرار دارد، شاهد حوادث و سوانح زیادی از جمله تصادفات، افتادن در چاله‌ها و .... درگروه نابینایی هستیم؛ به همین دلیل همواره توصیه ما آنست که عصای سفید به عنوان انگ و برچسب معلولیت دیده نشود زیرا استفاده از این نماد هم به فرد نابینا و هم به سایر افراد در مواجه با وی کمک خواهد کرد.

درحالیکه معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور بر عدم مناسب سازی اماکن و معابر شهری اشاره می کند، رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان نیز از این عدم مناسب سازی ها به شدت انتقاد می کند و می گوید: نابینایان در دسترسی به محیط‌های فیزیکی، اماکن عمومی، مترو، پل‌ها، حمل و نقل عمومی و... دچار محدودیت بوده و این در حالیست که میزان دسترسی فیزیکی با میزان مناسب‌سازی ارتباط مستقیم داشته و در کشور ما به علت عدم مناسب‌سازی معابر و اماکن شهری، دسترسی‌های این افراد به شدت آسیب‌پذیر است.


محمودنژاد در این خصوص تصریح می کند: اقداماتی چون نصب تیر چراغ برق در خیابان‌ها، نصب دکل برق، دکل مخابرات، صندوق صدقات و همچنین ایجاد موانع فیزیکی برای جلوگیری از رفت و آمد موتورسوارها در پیاده‌راه‌ها از جمله موانع فیزیکی دسترسی معلولان از جمله نابینایان بوده و این افراد را دچار مشکلات متعدد در عبور و مرور کرده است.


وی در ادامه درخصوص مترو تهران نیز اظهار می‌کند: مترو تهران فاقد «شیشه‌های حفاظ» است در حالیکه تمامی ایستگاه‌های متروی کشورهای پیشرفته دارای این حفاظ بوده به طوریکه این شیشه حفاظ فقط در مقابل درب قطار باز شده و افراد به راحتی بدون آسیب می‌توانند وارد قطار شوند،سایر قسمت‌های مترو نیز با شیشه‌های زخیم از ایستگاه جدا و باعث ایمنی افراد می‌شود  که متاسفانه این مساله در کشور ما محقق نشده و افراد زیادی در ایستگاه‌های مترو جان باختند.

چند مطالبه مهم نابینایان

به گزارش ایسنا،علی همت محمود نژاد در ادامه با بیان آنکه وقتی روزی به نام «عصای سفید» در دنیا نامگذاری می‌شود، یعنی این گروه یک اقلیت بوده و باید نسبت به احقاق حقوق اساسی، مدنی و اجتماعی آنها و همچنین تحقق حقوق از دست‌رفته‌شان اقدام کنیم؛ به چند مطالبه مهم نابینایان از جمله حق کاندیداتوری در مجلس شورای اسلامی،ارائه مشوق های ازدواج نابینایان،افزایش سطح دسترسی خبری این قشر،توانایی تشخیص پول رایج کشور و همچنین ضرورت وجود "معاون امور معلولان و نابینایان رییس جمهور" در کشور که تا کنون بی پاسخ مانده است، پرداخت.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان، درخصوص عدم توانایی کاندیداتوری افراد نابینا در انتخابات مجلس شورای اسلامی، به ایسنا می گوید: این موضوع از جمله مواردی است که صراحتا حقوق فرد نابینا را نقص می‌کند. این در حالیست که تا پیش از انقلاب اسلامی این امکان وجود داشت که نابینایان کاندیدا مجلس شوند اما متاسفانه در حال حاضر این شرایط برای نابینایان وجود ندارد.


وی در ادامه با طرح این پرسش که چطور یک نابینا حق رای و انتخاب کردن دارد، چطور از یک نابینا برای افرایش آرای کشور انتظار رای دادن داریم اما اگر همان نابینا اگر دارای مدرک تحصیلی دکتری باشد، نمی‌تواند نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی شود؟ می گوید: نابینایان حاضرند حتی اگر میزان  تحصیلات مورد قبول برای کاندید شدن در مجلس، فوق لیسانس است، این افراد با مدرک دکتری در انتخابات شرکت کنند اما به هیچ عنوان حق نداریم که حقوق انسانی این افراد را سلب کنیم. همانطور که این مساله در کشورهای پیشرفته اصلا وجود ندارد اما متاسفانه به علت آنکه  ما از تجهیزات محروم هستیم و توانایی تجهیز یک نابینا برای حضور در مجلس شورای اسلامی را نداریم، صورت مساله را پاک کردیم.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان همچنین اظهار می کند: هنوز پس از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی رییس جمهور کشور مشاور در امور معلولان و نابینایان ندارد و این نشان‌دهنده آن است که تا رسیدن به ایده‌آل‌ها فاصله زیادی داریم و رسانه‌ها نیز به عنوان یکی از پایه‌های اصلی این دموکراسی باید در انتقال این مطالبات جامعه معلولان و نابینایان را همراهی کنند تا بتوان شاهد بهبود کیفیت زندگی معلولان باشیم.

چرا نباید پول رایج کشور برای نابینایان قابل تشخیص باشد؟

محمود نژاد هم چنین با بیان آنکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید جواب دهد که چرا نباید یک اسکناس 5 یا 10 هزار تومانی یا یک تراول 50 یا 100 هزار تومانی برای نابینایان قابل تشخیص باشد؟ اظهار می کند: باید افراد نابینا توانایی تشخیص پول رایج کشور را داشته باشند در حالیکه متاسفانه این موضوع در کشور ما محقق نشده و علاوه بر آن همچنان نابینایان برای انجام خدمات بانکی حتما باید یک همراه داشته باشند در غیراینصورت در بانک پذیرفته نمی‌شوند این در حالیست که ما خواهان ایجاد منشی بانک مخصوص معلولان و نابینایان هستیم تا بتوانند خدمات بانکی را به طور مستقل به این افراد ارائه دهند.

وی درخصوص فرهنگ‌سازی ازدواج دختران نابینا نیز معتقد است:  کمک به فرهنگ ازدواج نابینایان به ویژه دختران نابینا وظیفه دولت است و در این خصوص باید مشوق‌هایی ارائه شود در حالیکه متاسفانه رقم این مشوق‌ها در کشور برای ازدواج نابینایان برای هر زوج یک میلیون تومان است.

رییس انجمن حمایت از حقوق معلولان همچنین می گوید: سوال ما از دولت این است که در جامعه امروز ایران با یک میلیون تومان چه کاری را می‌توان انجام داد؟ بنابراین خواهان افزایش حداقل مساعدت‌های دولت در راستای ازدواج نابینایان هستیم.

نیاز های خبری نابینایان کشور تامین نمی شود

محمود نژاد همچنین به نیاز های خبری نابینایان کشور نیز اشاره می کند و معتقد است: در کشور ما نابینایان تنها یک مجله خبری به نام «ایران سفید» دارند که حتی همین مجله به دست همه نابینایان نمی‌رسد و بسیاری از خبرهای مهم دنیا از دسترس نابینایان خارج است در حالیکه نیاز است  تمام روزنامه‌های کثیرالانتشار و جراید کشور حداقل تیترهای مهم خود را به صورت خط بریل به انضمام روزنامه خود درآورند.

وی همچنین  درخصوص استفاده نابینایان از خطوط هوایی نیز با تشریح آنکه سازمان جهانی هواپیمایی مسافرت تنها برای نابینایان را ممنوع اعلام کرده و هر نابینا برای سفر به وسیله هواپیما حتما باید یک همراه داشته باشد؛ معتقد است: با وجود اینکه در ایران بلیت هواپیما برای نابینایان نیم‌بها است، اما اصلا توجهی به این مسئله که فرد نابینا باید به اجبار یک همراه با خود  باشد، نداشتیم و عملا یک نابینا باید یک و نیم برابر فرد عادی پول هواپیما بدهد که این مساله نیز سختی‌ها و مشکلاتی را برای نابینایان به همراه داشته است  که امیدواریم به این مسئله نیز در کشور دقت شود.

نابینایان کشورمان نیز همانند سایر معلولان نیازهای جدی و گاه فراموش شده‌ای دارند که نیاز است مسئولان و سیاست گذاران کشور بیش از پیش به این مسائل توجه داشته و زمینه زندگی هرچه راحت تر آنان را در جامعه فراهم کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha