دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 19529

وزیر بهداشت استعمال دخانیات، چاقی و حوادث ترافیكی را از معضلات زندگی شهری عنوان كرد و گفت:‌ 50 درصد مرگ‌های زودرس در سنین میانسالی به مصرف دخانیات مربوط می‌شود.

دكتر دستجردی در مراسمی كه به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، مصدومیتهای ناشی از حوادث ترافیكی، عدم تحرك و تغذیه ناسالم را از پدیده‌های شهرنشینی عنوان كرد و گفت: تغذیه ناسالم به سوء تغذیه، افزایش وزن و بروز بیماریهایی مانند دیابت و فشار خون منجر می‌شود. رشد زندگی شهری سبب شده كه امروزه با افزایش انواع بیماریهای غیرواگیر مواجه باشیم؛ به طوری كه پیش بینی می‌شود با ادامه روند كنونی زندگی شهری در 10 سال آینده میزان سرطان‌ها دو برابر و میزان بیماریهای قلبی عروقی سه برابر شود. پس عقل و تدبیر حكم می‌كند كه در این زمینه برنامه‌هایی فراهم شود.

وی با بیان اینكه 75 درصد بستری‌ها در ICU ‌بیمارستان‌ها را مصدومان حوادث ترافیكی تشكیل می‌دهند، ادامه داد: حوادث غیرترافیكی شهرها نیز مانند برخی خشونت‌ها، بروز بیماریهای روانی و اعصاب، مصرف دخانیات و غیره نیز از عوارض شهرنشینی است.

وزیر بهداشت با بیان اینكه در زمینه اعتیاد كارهای بزرگی در كشور صورت گرفته است، ادامه داد: در معاونت سلامت وزارت بهداشت نیز در زمینه درمان معتادان اقدامات مفیدی صورت گرفته؛ به طوری كه از اردیبهشت ماه شربت تریاك به عنوان یكی دیگر از روشهای درمان اعتیاد در كشور اجرایی می‌شود اما در زمینه مصرف دخانیات نیز باید گفت كه متاسفانه در این باره نتوانستیم موفق عمل كنیم و امروز 14 درصد از جمعیت كشور دخانیات مصرف می‌كنند. همچنین وزارت بهداشت و مردم بیش از سه هزار و 400 میلیارد تومان در سال برای درمان بیماریهای ناشی از دخانیات هزینه می‌كنند.

وی در این باره ادامه داد:50 درصد مرگ‌های زودرس در سنین میانسالی به مصرف دخانیات مربوط است. در مجموع این موارد از معضلات شهرنشینی هستند كه باید با آموزش همگانی مردم اصلاح شوند.

وی با بیان اینكه امروز وزارت بهداشت در نظر دارد كه با همت و كاری مضاعف برای سلامت مردم تلاش كند، ادامه داد: تفكیك معاونت سلامت به دو معاونت بهداشت و درمان نشان از آن دارد كه در نظر داریم كاری مضاعف و جدی در زمینه بهداشت و درمان داشته باشیم. امیدواریم آنچه كه حق درمان و بهداشت برای مردم است را ارائه كنیم.

وزیر بهداشت در رابطه با استقرار پزشك خانواده در شهرها نیز گفت: پزشك خانواده اكنون در شهرهای زیر 20 هزار نفر اجرا می‌شود. امسال نیز این برنامه در شهرهای زیر 50 هزار نفر نیز اجرایی خواهد شد. امیدواریم تا پایان برنامه پنجم توسعه استقرار پزشك خانواده در كلیه شهرهای كشور را داشته باشیم. این امر از وظایف جدی وزارت بهداشت است كه باید با همكاری وزارت رفاه تحقق یابد.

وی با تاكید بر نقش تحرك در سلامتی افراد گفت: سالانه حدود 2 میلیون نفر در دنیا به دلیل كم تحركی جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین اگر بتوان تحرك مناسبی را برای مردم تعریف كرد می‌توان نقش موثری در سلامتی افراد ایفا كرد.

وزیر بهداشت آحاد جامعه را به روزی 30 دقیقه پیاده روی ملایم توصیه كرد و گفت: 30 دقیقه پیاده روی ملایم در روز كاهش 50 درصدی بیماریهای قلبی عروقی را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاكید بر نقش آموزش‌های عمومی به منظور ارتقای سلامت در جامعه گفت: در این زمینه می‌توان به همه‌گیری بیماری آنفلوآنزای نوع آ اشاره كرد. آموزش‌های ارائه شده در این زمینه به مردم بسیار موثر واقع شد. سازمان بهداشت جهانی میزان مرگ و میر به دلیل آنفلوانزای نوع آ را در دنیا بین 2 تا 5/14 درمیلیون عنوان كرده كه آمار مرگ و میر آنفلوانزا در ایران 2 در میلیون بوده است. این امر توفیق بزرگی در زمینه آنفلوانزای خوكی بوده است.

وی همچنین در رابطه با ماموریت‌های تصادفی اورژانس كشور در ایام عید نیز گفت: كل ماموریت‌های تصادفی در ایام عید بیش از 24 هزار مورد بوده است. همچنین 82 هزار مورد نیز ماموریت غیرتصادفی صورت گرفته است. آمار فوتی‌های تصادفی در محل در ایام عید سال جاری 406 مورد بوده كه نسبت به سال گذشته حدود 12 درصد كاهش داشته است كه این امر نشان از به موقع رسیدن اورژانس كشور بر بالین بیمار را دارد.

دكتر دستجردی با تاكید دوباره بر لزوم پرهیز از مصرف دخانیات و همچنین نقش دخانیات در بروز بیماریها گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد كسانی كه دخانیات مصرف می‌كنند مرگ خود را 20 سال به جلو می‌اندازند؛ به طوری كه 50 درصد مرگ‌های زودرس در سنین میانسالی مربوط به دخانیات است، 14 مورد سرطان نیز به دلیل مصرف دخانیات ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت با اشاره به مضرات دود ناشی از قلیان در سلامتی مردم گفت: مطالعات نشان می‌دهد كه دود ناشی از قلیان در یك ساعت 100 برابر سیگار است. در مجموع باید گفت كه سیگار دروازه ورود به مواد مخدر است. به این منظور باید مسئله ستاد مبارزه با دخانیات جدی گرفته شود و وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی و دیگر ارگان‌های دخیل در این امر باید دست به دست هم دهند تا آمار بیماریها و مرگ و میر ناشی از سیگار را كاهش دهیم.

دكتر دستجردی در ادامه ضمن توصیه مردم به مصرف مواد غذایی سالم گفت:‌ به مردم توصیه می‌شود كه مصرف میوه و سبزی جزو موارد مصرفی روزانه آنها باشد؛ چرا كه مصرف روزانه میوه و سبزی سبب می‌شود كه 30 تا 50 درصد از میزان بروز سرطان‌ها و همچنین 50 درصد از میزان بروز بیماریهای قلبی عروقی كاسته شود. همچنین لازم است كه از مصرف غذاهای آماده پرهیز شود و به سمت استفاده از غذاهای سنتی پیش رویم. در این زمینه باید گفت كه 5/14 درصد مردان و 30 درصد زنان كشور چاقند. همچنین 17 درصد كودكان كشور نیز افزایش وزن دارند كه این افزایش وزن به بیماریهایی مانند دیابت، بیماریهای قلبی – عروقی و پرفشاری خون منجر می‌شود. تقریبا حدود 24 درصد افراد بالای بیست سال كشور نیز فشار خون بالا دارند.

وزیر بهداشت در پایان گفت: ‌5/7 درصد كودكان كشور هر روز نوشابه‌های گازدار می‌خورند. همچنین 61 درصد مردم كشور هر روز میوه نمی‌خورند و تنها 20 درصد جمعیت كشور ورزش روزانه دارند. 35 درصد مردم كشور كم تحركند، 28 درصد مردان كشور بیش از 21 نخ سیگار در روز می‌كشند و با كاهش 3 گرم مصرف نمك خوراكی در روز شاهد كاهش 50 درصدی بیماریهای فشار خون و 22 درصدی سكته‌های قلبی خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha