شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 195301

وقت کافی برای مراقبت از پوست خود را ندارید؟ اما می‌توانید اصول اولیه را رعایت کنید. مراقبت از پوست و انتخاب شیوه‌های سالم در زندگی روند طبیعی پیری را به تأخیر می‌اندازد و از مشکلات پوستی زیادی جلوگیری می‌کند.

5 روش برای داشتن پوست سالم

سلامت نیوز: وقت کافی برای مراقبت از پوست خود را ندارید؟ اما می‌توانید اصول اولیه را رعایت کنید. مراقبت از پوست و انتخاب شیوه‌های سالم در زندگی روند طبیعی پیری را به تأخیر می‌اندازد و از مشکلات پوستی زیادی جلوگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرادید، برای داشتن پوستی سالم با رعایت دائم پنج نکته زیر شروع کنید:

1. از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید
یکی از مسائل مهم مراقبت از پوست در برابر آفتاب است. نور آفتاب باعث ایجاد چین‌وچروک، لک و دیگر مشکلات پوستی می‌شود و همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

برای حفاظت کامل در برابر نو خورشید: از کرم ضد آفتاب یا SPF حداقل 15 استفاده کنید. هر دو ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید؛ در هنگام شنا یا عرق کردن این کار را زودتر انجام دهید.

به دنبال سایه باشید. از ساعت 10صبح تا 2 ظهر که آفتاب شدید است، سعی کنید از اشعه‌ی قوی خورشید دوری کنید.

لباس مناسب بپوشید. پوست خود را بالباس‌های آستین‌دار، شلوارهای بلند و کلاه‌های لبه پهن بپوشانید. می‌توانید در حین شستن لباس‌ها از موادی استفاده کنید که لایه‌ای اضافی در لباس‌ها برای حفاظت در برابر اشعه ماورای بنفش ایجاد می‌کنند.

2. سیگار نکشید
سیگار باعث پیری پوست و افزایش چین‌وچروک‌ها می‌شود. سیگار رگ‌های خونی کوچک در بیرونی‌ترین لایه‌های پوست را تنگ می‌کند و درنتیجه جریان خون کاهش می‌یابد. کاهش جریان خون، اکسیژن و دیگر مواد لازم برای سلامتی پوست را کم می‌کند.

سیگار کشیدن به کلاژن و الاستین نیز آسیب می‌زند (الیافی که به پوست قدرت و خاصیت ارتجاعی می‌دهند.) بعلاوه، حالت‌های تکراری صورت حین سیگار کشیدن، مانند غنچه کردن لب هنگام کام گرفتن و تنگ کردن چشم‌ها برای بیرون دادن دود، باعث ایجاد چین‌وچروک می‌شود. اگر سیگار می‌کشید، بهترین راه برای محافظت از پوستتان ترک آن است.

3. با پوست خود با ملایمت رفتار کنید
اصلاح روزانه صورت می‌تواند برای پوست عوارضی داشته باشد. نکات زیر را رعایت کنید:
زمان استحمام را کم کنید. آب داغ و حمام‌های طولانی چربی پوست را از بین می‌برند. زمان حمام را کم کنید و به‌جای آب داغ از آب گرم استفاده کنید. از صابون‌های قوی استفاده نکنید. شوینده‌های قوی نیز چربی پوست را از بین می‌برند. در عوض، از پاک‌کننده‌های ملایم استفاده کنید.

در هنگام اصلاح از خمیرریش یا لوسیون استفاده کنید. تیغ اصلاحتان تمیز باشد و اصلاح را در جهت رشد موها انجام دهید، نه برخلاف آن. پس از شستشوی صورت، طوری به‌آرامی صورت خود را خشک کنید که تمام رطوبت پوستتان از بین نرود. اگر پوستتان خشک است، از مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید. می‌توانید برای مصرف روزانه از مرطوب‌کننده حاوی SPF استفاده کنید.

4. رژیم غذایی سالم
رژیم غذایی سالم، ظاهر و احساس خوبی به شما می‌دهد. میوه، سبزیجات، غلات و پروتئین‌های بدون چربی مصرف کنید. رابطه میان تغذیه و آکنه کاملاً مشخص است. برخی محققان معتقدند رژیم‌های غذایی غنی از ویتامین C و فاقد چربی‌های ناسالم، به شما پوستی شاداب‌تر می‌دهد.

5. مدیریت استرس
استرس کنترل نشده پوست شما را حساس‌تر می‌کند و باعث ایجاد جوش و دیگر مشکلات پوستی می‌شود. برای پوست سالم، به ذهن سالم نیاز است. بنابراین استرس خود را کنترل کنید. حد و حدودهای معقولی برای خود تعیین کنید؛ فهرست کارهای خود را بازبینی کرده و برای کارهایی که از آن‌ها لذت می‌برید زمان بیشتری قرار دهید. نتایج بسیار مؤثرتر از انتظارتان خواهد بود.

منبع: mayoclinic

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha