تنبیه و ضرب و شتم در مدارس كشور موجی از واقعیت تا شایعه را به دنبال داشت.

تكذیب شلاق‌ تایید ضرب‌وشتم با لوله

سلامت نیوز:تنبیه و ضرب و شتم در مدارس كشور موجی از واقعیت تا شایعه را به دنبال داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، در سال گذشته تحصیلی خبر ضرب و شتم دانش‌آموزان در مدارس مختلف كشور بارها خبرساز شدند، امسال اما در عرض یك هفته بارها اخبار و شایعاتی مبنی بر تنبیه بدنی دانش‌آموزان منتشر شد تا سال تحصیلی جدید با جاروجنجال بیشتری از سال قبل آغاز شود و واكنش‌های مختلفی را برانگیزد و البته آموزش و پرورش را هم وادار به موضع‌گیری و پاسخگویی‌های چندباره كند.


یكشنبه هفته گذشته انتشار خبر شلاق خوردن دانش‌آموزان در منطقه رودبار استان كرمان خیلی زود سر از سایت‌های خبری و شبكه‌های اجتماعی درآورد. سایت خبری تابناك در خبر خود در خصوص این حادثه نوشت: «خبرهای رسیده حاكی از آن است كه پس از چندین بار تذكر مدیر مدرسه به دانش‌آموزان مبنی بر پرداخت ٣٠ هزار تومان پول برای كمك به مدرسه و ناتوانی ایشان در پرداخت، در نهایت «م. م» مدیر مدرسه همه دانش‌آموزانی كه توان پرداخت شهریه اعلام شده را نداشتند با زدن ٨ ضربه شلاق تنبیه و در ادامه آنها را از مدرسه بیرون كرد.» پس از واكنش‌های مختلف و تكذیب مسوولان آموزش و پرورش استان، فیلمی منتشر شد كه در آن دختران این مدرسه در حال شرح واقعه بودند و شلاق خوردن خودشان توسط مدیر مدرسه را تایید می‌كردند.

محمود صادقی، عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در صفحه توییتر خود از پیگیری این ماجرا خبر داد. او كه در نخستین مرحله این اتفاق را «فاجعه» خوانده بود در همان روز مخاطبان خود را به مصاحبه خبرگزاری ایرنا با مدیركل آموزش و پرورش استان كرمان، ارجاع داد كه در آن گفته شده بود: «بازرسان اداره كل آموزش و پرورش استان برای بررسی صحت خبر تنبیه دانش‌آموز به این مدرسه مراجعه كرده‌اند و این خبر بر اساس اطلاعات موجود تكذیب می‌شود.»

روز بعد این نماینده مجلس در صفحه توییتر خود نوشت: «مشكل دانش‌آموزان مختارآباد را بررسی كردم، فقر امكانات آموزشی وجوددارد وبایدپیگیری شود، اما ویدیوی منتشرشده تلاشی ناشیانه برای تخریب دولت است. » وزارت آموزش و پرورش هم با انتشار بیانیه‌ای این موضوع را تكذیب كرد.

مركز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان كرمان طی اطلاعیه‌ای اعلام كرد: «فیلم و مصاحبه تنبیه بدنی و اخراج دانش‌آموزان شهرستان رودبار جنوب كه در فضای مجازی و شبكه‌های اجتماعی منتشر شده، كذب محض و مغرضانه است. » البته در این بیانیه روی ساختگی بودن ویدیوی توضیح دانش‌آموزان تاكید شده بود و دلیل ساختگی بودن آن، خندیدن دختركان روبه‌روی دوربین عنوان شده است: «این گفت‌وگو به سفارش عده‌ای و در راستای تخریب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و دادن وعده‌های عجیب به دانش‌آموزان توسط فردی كه با مدیر مدرسه اغراض شخصی داشته، تهیه و منتشر شده است كه نحوه صحبت كردن و حركات دانش‌آموزان در برابر دوربین _ كه بازیگران حرفه‌ای نیستند و نمی‌توانند جلوی خنده خود را بگیرند- موید ساختگی بودن آن است و شورای اسلامی روستا و والدین دانش‌آموزان نیز ساختگی بودن آن را تایید كرده و بابت انتشار تصاویر فرزندانشان در این گفت‌وگو به‌شدت معترض هستند.» این گفته آموزش و پرورش البته برخلاف گفته‌های «تابناك» است كه به قول از یك فعال فرهنگی كه نامش نزد این سایت خبری محفوظ مانده است، نوشت: «پس از انتشار خبر در رسانه‌ها و فضای مجازی مسوولان آموزش و پرورش، این دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را خواسته‌اند و با تهدید آنها به اینكه اگر خبر شلاق خوردن و اخراج را تكذیب نكنند برای همیشه از مدرسه اخراج خواهند شد، كاری كردند كه دانش‌آموزان و خانواده‌ها از ترس اخراج همیشگی، افشاگری پیشین خود را انكار می‌كنند.» با تاكید مقامات آموزش و پرورش بر ساختگی بودن ماجرای شلاق خوردن دانش‌آموزان موج رسانه‌ای فروكش كرد اما كاربران شبكه‌های اجتماعی همچنان با تردید به این قضیه می‌نگرند.

تنبیه در گلستان و سیستان
اواخر هفته گذشته اخبار رسیده از برخی سایت‌های خبری محلی استان گلستان نشان داد كه پنج دانش‌آموز مدرسه طالقانی شهرستان كلاله تنبیه شده‌اند. روز ١٩ مهرماه پنج نفر از دانش‌آموزان با تاخیر وارد مدرسه می‌شوند و در واكنش به این موضوع یكی از معلمان مدرسه دانش‌آموزان را پای تخته خواسته و آنان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد كه پس از این حادثه، پدر دو نفر از دانش‌آموزان، فرزندان خود را به دكتر برده و تحت معاینات اولیه قرار می‌دهند زیرا دارای كوفتگی بدن، خراشیدگی گردن و سردرد بوده‌اند. سرپرست آموزش و پرورش كلاله به ایرنا اعلام كرد: «موضوع ضرب و شتم دانش‌آموزان از طرق مختلف و نیز حراست این مدیریت تحت بررسی دقیق قرار دارد و پس از پایان تحقیقات و جمع‌آوری مستندات در جهت رفع هرگونه شبهه، اطلاع‌رسانی خواهد شد.» این حادثه به تایید آموزش و پرورش رسیده است و حالا باید منتظر نتیجه اقدامات بعدی در خصوص عواقب این عمل برای معلم مدرسه طالقانی بود.


اما حادثه‌ای كه نه‌تنها از سوی آموزش و پرورش تایید شد بلكه یكی از روسای آموزش و پرورش را مجبور به استعفا كرد، در استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاد، جایی كه قیصر قادری، دانش‌آموز پایه پنجم دبستان ادیب به دلیل شیطنت در كلاس درس از سوی معلم با لوله مورد ضرب و شتم قرار گرفته و از ناحیه چشم دچار آسیب شد. صدمات وارده به این دانش‌آموز روستای خیرآباد بمپور به قدری جدی بود كه او را روانه بیمارستان كرد و عكس‌هایش با پلك ورم‌كرده و بدن مجروح در سایت‌های خبری هم منتشر شد. به دنبال این حادثه، رییس آموزش و پرورش منطقه بمپور استعفا كرد، مدیر مدرسه تعلیق و معلم خاطی به هیات رسیدگی به تخلفات احضار شد. مدیركل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان كه برای عیادت از این دانش‌آموز به بیمارستان رفته بود تلاش كرد تا با یادآوری فداكاری‌های معلمان این استان، متذكر شود كه با اقدامات خلاف قانون برخورد خواهد شد تا نام دیگر معلمان در معرض اتهام قرار نگیرد. علیرضا نخعی به خبرگزاری فارس گفت: «تلاش و دلسوزی معلمان استان بر كسی پوشیده نیست و این تلاش تا بدانجا پیش رفته است كه معلمان این دیار از بزرگ‌ترین سرمایه انسانی كه همان بذل جان است نیز دریغ نكرده‌اند، معلمان شهید حوادث تروریستی و همچنین فداكاری معلم خاشی كه برای حفظ جان دانش‌آموزانش حتی از جان خود گذشت، نمونه‌ای از این فداكاری‌ها است. به همین دلیل به هیچ‌وجه اجازه نخواهیم داد اقدام غیرتربیتی و نسنجیده یك همكار فرهنگی به حیثیت تلاش‌های سایر همكاران ما خدشه وارد كند و به همین سبب علاوه بر این معلم خطا كار با مدیر مدرسه‌ای كه چنین اتفاقی در مدرسه وی رخ داده نیز با شدت برخورد خواهد شد.»


معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش سال ٩٣ در خصوص مجازات تنبیه بدنی دانش‌آموزان گفت: «تخلف دارای مراحلی است كه مرحله نخست آن اتهام است یعنی ابتدا در هیات تخلفات اداری بحث تنبیه بدنی بررسی می‌شود و اگر اثبات شد كه در این زمینه تخلف صورت گرفته است، برخورد قانونی اعمال می‌شود البته از همان ابتدا حكم شدیدی كه به صورت تعلیق از كار یا اخراج باشد صادر نمی‌شود بلكه تذكر شفاهی یا كتبی به فرد خاطی ارایه می‌شود اما اگر تنبیه بدنی مجدد توسط فرد تكرار شود درج در پرونده و اخراج اعمال می‌شود.» به نظر می‌رسد گزینه اخراج در خصوص معلمان خاطی چندان جدی گرفته نمی‌شود، چنان كه در تمامی موارد ضرب و شتم دانش‌آموزان، آموزش و پرورش تنها از بررسی پرونده و برخورد با خاطیان خبر داده است و نتیجه این پرونده‌ها چندان روشن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha