شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۳
کد خبر: 195326

این نوشتار به ۷ هشدار جدی کمبود ویتامین d ( کمبود ویتامین دی ) می پردازد که باید آن ها را جدی بگیرید ، چون عوارض بسیار جبران ناپذیری برای شما خواهد داشت.

۷ هشدار جدی که کمبود ویتامین D دارید

سلامت نیوز: این نوشتار به ۷ هشدار جدی کمبود ویتامین d ( کمبود ویتامین دی ) می پردازد که باید آن ها را جدی بگیرید ، چون عوارض بسیار جبران ناپذیری برای شما خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت بازده، زیبایی‌های ساحل و شنا در دریا زیر نور آفتاب بسیار خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی هستند، ولی در کنار این، آیا می‌دانستید جذب نور خورشید برای عملکرد مناسب بدن‌تان بسیار لازم است؟ نور خورشید ویتامین D لازم برای بدن‌مان را تامین می‌کند؛ ویتامین D یک عامل مهم‌ و بسیار ضروری برای پوست، استخوان، و سلامت قلب است. با این‌که افراد زیادی هستند که همیشه دوست دارند در فضای آزاد و زیر نور خورشید قدم بزنند و وقت بگذرانند، به همین تعداد، یعنی حدود نیمی از جمعیت نیز دچار کمبود ویتامین دی (d) هستند، و همین مسئله خطرِ ابتلا به بیماری‌های مزمن را در این افراد افزایش می‌دهد.


افزایش سطح ویتامین D در بدن‌تان می‌تواند به جلوگیری از سرطان، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های خودایمنی، عفونت‌ها، بیماری‌ّهای روانی و غیره کمک کند. تشخیصِ زودهنگام علائم کمبود ویتامین دی ( D ) حقیقتا می‌تواند زندگی‌تان را نجات دهد.

در ادامه به ۷ هشدار کمبود ویتامین d اشاره می‌کنیم که هرگز نباید آنها را نادیده بگیرید…

۱. استخوان‌درد دارید


آدم‌هایی که دائما از ناراحتی، درد، و خستگی رنج می‌برند غالبا دچار سندرم خستگی مزمن یا فیبرومیالژیا هستند. با این حال، این علائم را می‌توان از نشانه‌های معمولِ کمبود ویتامین دی (d) نیز دانست. کافی نبودن میزان ویتامین D در بدن موجبِ کاهش سطح جذب کلسیم توسط استخوان‌ها می‌شود. این مسئله می‌تواند باعثِ ایجاد دردهای ضربانی در استخوان‌ها شود. هم‌چنین شواهد زیادی وجود دارند که اثر ویتامین D را در جلوگیری از ایجاد سوراخ شدن دندان ثابت می‌کنند.

۲. ماهیچه‌های‌تان ضعیف هستند


قدرت ماهیچه‌ها تنها مربوط به وزنه‌برداری و بدن‌سازی نیست. در حقیقت، کمبود ویتامین d ارتباط زیادی با ضعف ماهیچه‌ها دارد، و طبق یافته‌های پژوهش‌گران دانشگاه هاروارد مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند به صورت قابل‌توجهی قدرت کنترل ماهیچه‌ها را بالا ببرد؛ طبق این گزارش، مصرف ویتامین d باعث می‌شود ابتلا به ضعف ماهیچه در افراد بالای ۶۰ سال تا ۲۰ درصد کاهش یابد. بر اساس مجله‌ی پزشکی وسترن، ضعف ماهیچه‌ی مربوط به کمبود ویتامین دی یا d با مصرف مکمل‌ها در طول ۶ ماه به کلی برطرف می‌شود.


۳. دچار افسردگی هستید


سروتونین هورمونِ مربوط به شادی و سرخوشی است. نور خورشید موجب تحریکِ ترشح این هورمون می‌شود و عدم قرار گرفتن در مقابل نور خورشید باعثِ کاهش ترشح این هورمون در بدن می‌شود. پژوهش‌ها به تازگی نشان دادند، آدم‌هایی که دچار کمبود ویتامین‌ d هستند، نسبت به افرادی که اندازه‌ی کافی ویتامین D در بدن‌شان وجود دارد، بیش‌تر در معرض ابتلا به افسردگی هستند. پژوهش‌ها هم‌چنین به ارتباط میانِ کمبود سطح ویتامین D در خون و دیگر اختلالات خلقی نظیر سندرم پیش از قاعدگی و اختلال عاطفی فصلی پی بردند.

۴. سرتان عرق می‌کند


بر اساس گفته‌های متخصصان علوم پزشکی، عرق کردنِ مداومِ سر یکی از علائم شایع و همیشگیِ کمبود ویتامین d است. به همین دلیل بود که پزشکان از قدیم عادت داشتند از مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شدند این نشانه را در مورد نوزادان‌شان بپرسند؛ امروزه نیز، تعریق بیش از اندازه‌ی سرِ نوزادان هم‌چنان یکی از علائم رایج و زودهنگامِ کمبود ویتامین‌ d محسوب می‌شود. اگر سرتان مدام عرق می‌کند یا میزان تعریقِ آن بیش از اندازه است، احتمالا نیاز به مصرف ویتامین‌D بیش‌تری دارید.

۵. از بیماری‌های مزمن رنج می‌برید


اگر دچار بیماری‌های مزمن و همواره مستعدِ ابتلا به بیماری‌ّهای فصلی هستید، ممکن است میزانِ ویتامین‌D در بدن‌تان بسیار پایین باشد. مطالعه‌ای روی کودکان آسیایی که در طول زمستان روزانه ۱۲۰۰ واحد مکمل ویتامین‌D مصرف می‌کردند، نشان داد خطر ابتلای این کودکان به آنفولانزا تا حدود ۴۰ درصد کاهش یافت. یک پژوهش به تازگی نشان داد نقش ویتامین‌D در مبارزه علیه بیماری‌ها، بزرگ‌تر و مهم‌تر از آن چیزی است که پیش‌ از این می‌دانستیم. کمبود ویتامین‌D می‌تواند خطر ابتلا به سرطان و دیگر بیماری‌های مهلک را افزایش دهد.

۶. احساس خستگی مفرط می‌کنید


آیا همیشه خسته‌اید و دلیل‌اش را نمی‌دانید؟ در برخی پژوهش‌ها کمبود ویتامین‌D در بعضی بیماران عامل اصلی خستگی مفرط شناخته شد، و اصلاح سطح ویتامین‌D به شکل قابل‌ملاحظه‌ای باعثِ بالا رفتن انرژی در آنها شد. پژوهش‌گران پزشکی در قالب یک حقیقت علمی گمان می‌کنند میان کمبود ویتامین‌D و سندرم خستگی مزمن ارتباط زیادی وجود داشته باشد. با یک آزمایش خون ساده می‌توان میزان ویتامین D مورد نیاز روزانه‌تان را تشخیص داد.

۷. پوست تیره‌ای دارید


به گفته‌ی متخصصان، افریقایی‌ّهای امریکایی و آدم‌هایی که پوست تیره‌ دارند به شکل قابل‌ملاحظه‌ای بیش‌تر از دیگران در معرض کمبود ویتامین‌ d هستند، زیرا رنگ‌دانه‌های پوست به عنوان ضدآفتاب‌های طبیعی عمل می‌کنند. در حقیقت، افرادی که پوست تیره دارند برای تولید میزان یکسانی از ویتامین‌ d در بدن‌شان، باید تا ده برابر بیش‌تر از آدم‌های سفیدپوست در معرض نور خورشید قرار بگیرند. ضدآفتاب‌های اس‌پی‌اف۳۰ تا بیش از ۹۵ درصد می‌توانند قابلیت پوست برای تولید ویتامین‌ d را کاهش دهند.

منبع: einventingaging.org

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha