یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 195337

استفاده از زهرمار تاکنون جان میلیون ها انسان را نجات داده و در کنار آن نیز جان های زیادی را گرفته است؛مارها برای ادامه حیات نیازمند حمایت هستند که درواقع نوعی واکسن برای بقا است.

سمی که نیازمند حمایت است

سلامت نیوز:  استفاده از زهرمار تاکنون جان میلیون ها انسان را نجات داده و در کنار آن نیز جان های زیادی را گرفته است؛مارها برای ادامه حیات نیازمند حمایت هستند که درواقع نوعی واکسن برای بقا است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مار و عقرب گزیدگی از جمله حوادثی است که سالانه جان میلیونها نفر را در جهان به خطر می اندازد اما به گفته کارشناسان در ایران سالها است گزارشی به علت مرگ ناشی از مار گزیدگی شنیده نشده است زیرا واکسن ضد مار گزیدگی با کارایی بالا و به میزان لازم در کشور تولید می شود.


این یک بخش جریان است، بخش دیگر مساله حیات مارهای سمی در طبیعت است که چندی پیش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود 6 گونه مار مورد استفاده سرم سازی رازی در معرض تهدید هستند از این رو از آن موسسه خواسته شد تا در زمینه برداشت مار از طبیعت مدیریت بهتری داشته باشد و از مارهای در اسارت استفاده کند بر همین اساس پیش نویس موافقت نامه ای در این خصوص به موسسه سرم سازی رازی ارسال شد.


مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که اگر این نگاه و روند کنونی برداشت مار از طبیعت تا پنج سال دیگر ادامه داشته باشد دیگر کار از کار می گذرد و مارها منقرض می شوند.


همچنین سازمان محیط زیست پیشنهادی مبنی بر زهرگیری از مارهای در اسارت را به موسسه سرم سازی رازی داد که حمید کهرام رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی دراین باره  گفت: تاکنون گرفتن زهر از مار یا عقرب در اسارت در دنیا انجام نشده است اما با توجه به اهمیت موضوع حفاظت از مارها در طبیعت، پروژه ای تحقیقاتی در موسسه سرم سازی رازی تعریف شده است که کارشناسان در حال مطالعه بر روی آن هستند.
وی افزود: در این پروژه تحقیقاتی بر روی تاثیر و اثرگذاری سم مار در اسارت و تطابق آن با سم مار در طبیعت کار می شود که اگر نتیجه مثبتی حاصل شود و نیاز ما را برطرف کند با این روش مشکلی نخواهیم داشت.


رئیس موسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی تاکید کرد: مساله مهم این است که سم حاصل از مار در اسارت همان کارایی و تاثیر سم مار در طبیعت را داشته باشد و در صورت تهیه سرم از آن، ایمنی لازم حاصل شود که اگر از این مساله مطمئن شویم از این روش استقبال خواهیم کرد.


کهرام اظهار کرد: البته اکنون تقریبا 80 درصد کارهایی که روی مار انجام می شود در منطقه یعنی در طبیعت صورت می گیرد، در واقع بعد از زهرگیری مار در طبیعت رها می شود و برای این کار دیگر مار به موسسه آورده نمی شود، بنابراین مشکلی برای مارهای در طبیعت به وجود نمی آید.
با توجه به اهمیت موضوع کارگروه حفاظت از مارها در سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شده است و آخرین نتیجه جلسه این کارگروه تهیه پیش نویس مدیریت برداشت مار از طبیعت و زهرگیری از مارهای در اسارت است که آنرا به موسسه سرم سازی رازی ارسال کرده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha