یک متخصص سلامت دهان و دندانپزشک اجتماعی هزینه بالا و عدم پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی را از عوامل مراجعه دیرهنگام مردم به دندانپزشک عنوان کرد و گفت: تامین سلامت دهان و دندان مردم نیازمند تلاش همه جانبه تمام نهادها و سازمانها است.

دکتر محمدرضا خامی استادیار گروه آموزشی سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی و عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات دندانپزشکی در گفت‌وگو با ایسنا نام گذاری 23 فروردین به روز دندانپزشکی را یک حرکت و اقدام مثبت در راستای جلب توجه مردم به سلامت دهان و دندان دانست و اظهار داشت: در کشور ما به دلایلی مانند هزینه بر بودن خدمات دندانپزشکی، کمبود دندانپزشک و ... اهمیتی که باید به بهداشت و سلامت دهان و دندان داد، موجود نیست.

وی افزود: شاید یکی از دلایل کمرنگ بودن توجه به سلامت دهان و دندان مردم تعداد کم دندانپزشکان و یا نبود دندانپزشک در میان سیاستگذاران عرصه بهداشت و سلامت دهان و دندان باشد.

دکتر خامی تصریح کرد: بیشتر مردم به سلامت دهان و دندان خود اهمیت نمی دهند و برخی از آنها معتقدند در صورت خراب شدن دندانها، استفاده از یک دست کامل دندان مصنوعی مشکل را حل می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: امروزه ارتباط مستقیم بیماری‌های دهان و دندان با بیماریهای سیستمیک بدن، سکته قلبی و سایر بیماریها بر کسی پوشیده نیست از این رو حفظ سلامت دهان و دندان در کنار توجه به بهداشت این عضو از بدن و تامین سلامت آن به حفظ تندرستی سایر اعضای بدن منجر خواهد شد.

خامی با اشاره به هزینه بر بودن درمان بیماریهای دهان و دندان پیشگیری و توجه به سلامت را بسیار مهمتر و مقرون به صرفه تر از درمان دانست و گفت: نتایج بررسی ها نشان داده است که هزینه بالای درمان و عدم پوشش بیمه ای خدمات دندانپزشکی از علل مراجعه نامرتب به دندانپزشک است؛ از این رو پیشگیری و رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهمتر و مقرون به صرفه تر از درمان آن خواهد بود.

این متخصص سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی نام گذاری یک روز به نام دندانپزشکی را صرفاً یک قدم اولیه در راستای جلب توجه مردم به سلامت دهان و دندانشان عنوان کرد و گفت: در کنار ارئه خدمات دندانپزشکی از سوی دندانپزشکان، این مردم هستند که باید به سلامت این عضو از بدن خود توجه کافی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بیماریهای حیطه دهان و دندان بالغ بر 600 بیماری است که برخی از آن ها تظاهرات و علائم اولیه یک بیماری هستند و برخی دیگر پیامد و عارضه بیماری که در هر صورت با تشخیص به موقع، درمان و پیگیری های مرتب می توان آنها را درمان کرد.

دکتر خامی با اشاره به شایع ترین مشکلات دندانپزشکی اظهار داشت: پوسیدگی دندانها و بیماریهای لثه رتبه اول و دوم بیماریهای دهان و دندان را به خود اختصاص داده اند که در کنار این بیماری ها، سرطان دهان نیز مطرح است گرچه این عارضه شایع نیست اما با مرگ و زندگی انسانها ارتباط مستقیم دارد از این رو توجه به سلامت و رعایت بهداشت دهان و دندان به عنوان یک نکته کلیدی در کاهش بیماریهای این عضو مطرح است.

عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات دندانپزشکی تصریح کرد: این خود مردم هستند که مسئول تامین و حفظ سلامت خود هستند و وزارت بهداشت به تنهایی نمی تواند از عهده این مهم برآید از این رو تامین و تحقق سلامت دهان و دندان مردم نیازمند همکاری همه جانبه نهادهای مختلف اعم از وزارتخانه ها، سازمانها و ... است که ماحصل آن تحقق سلامت دهان و دندان مردم خواهد بود.

این متخصص سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی گفت: اگر مردم معاینات روتین دندانپزشکی را انجام دهند در بسیاری از موارد بیماریهای در مراحل اولیه تشخیص داده شده و با هزینه های بسیار کم درمان می شوند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار كرد: اگر مردم روزی 2 بار دندان‌های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک کنند و سالی یکبار مراجعه منظم به دندانپزشکی و چکاب کامل داشته باشند و از مصرف دخانیات پیشگیری کنند می توانند دندانهای سالم و عاری از بیماری داشته باشند.

وی توجه به دندانهای شیری را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: رعایت بهداشت و توجه به سلامت دندانهای شیری ضامن سلامت دندانها در بزرگسالی است چرا که عدم توجه به دندانهای شیری ممکن است موجب رشد نامنظم دندانهای دائمی شود.

این متخصص سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی در پایان خاطر نشان کرد: زمان مراجعه به دندانپزشک از آغاز رویش اولین دندان باید شروع شود در کنار مراجعه به دندانپزشک به توجه والدین نیز نیاز است، طوری که دندان کودک باید با استفاده از مسواک انگشتی پاک شود.

گفتنی است، در راستای گسترش و پیشرفت خدمات درمانی و بهداشتی دهان و دندان در مناطق محروم كشور و روستاها قانون تربیت بهداشت كاران دهان و دندان در تاریخ 23 فروردین سال 1360 از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در این قانون، مجلس، وزارت بهداشت و درمان را موظف نمود كه داوطلبانی را برای تربیت در این دوره، جذب كند و پس از دادن آموزش های لازم، با مدرك فوق دیپلم، آنان را در مناطق محروم به خدمت گمارد تا از این طریق، ضمن ارائه خدمات اولیه، از شیوع بیماری های دهان و دندان جلوگیری نموده و اصل پیشگیری را موردنظر قرار دهند. از آن پس و به پیشنهاد جامعه اسلامی دندانپزشكان، روز 23 فروردین، پیرو مصوبه هیات وزیران در سال 1362 به عنوان روز دندانپزشكی نامگذاری شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha