مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از پیوستن سازمان انتقال خون ایران به مجامع جهانی و کار گروه خون‌های نادر خبر داد.

دکتر ابوالقاسمی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه این سازمان از سال‌های بسیار گذشته خون‌های نایاب را در یک مرکز انجماد ذخیره و نزدیک به 20 سال از آنها نگهداری می‌کرد، افزود: انواع و اقسام گروه و زیر گروه‌های خونی وجود دارد که می‌توانند گروه‌های نادر باشند مانند خون بمبئی که فقط چند مورد اهدا کننده در ایران وجود دارد، این نوع گروه‌های خونی با هر خون دچار واکنش می‌شوند. سازمان انتقال خون گروه‌های خونی نادر را فراخوان کرده و با گرفتن خون از آنها و انجماد، اقدام به نگهداری از خون این افراد به مدت طولانی می‌کند.

وی افزود: مسئله‌ای که در سازمان جای خالی آن به شدت محسوس بود، وصل نبودن این مرکز به کشورهای دیگر بود به همین دلیل تلاش کردیم تا بخش ایمونوهموتولوژی سازمان را به بخش روز آمد و علمی تبدیل کنیم، سازمان انتقال خون نیز توانست در مجامع جهانی و کار گروه خون‌های نادر عضویت داشته باشد.

ابوالقاسمی از ویژگی‌های پیوستن به مجامع جهانی و کار گروه خون‌های نادر به تبادل تجربیات و آگاهی از مسایل روز خون‌های نادر اشاره و تصریح کرد: پیوستن به کار گروه خون‌های نادر این فرصت را می‌دهد تا خون‌های نادر را تبادل کنیم. به طور معمول در داخل کشور سعی می‌شود از اقوام افرادی که با هر خون دچار واکنش می‌شوند، نمونه گرفته و بررسی‌های سلولوژی بر روی آن انجام شود، اگر فرد دارای خون نادر بود نمونه گرفته شده ذخیره و در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، ایران را تنها عضو کارگروه در بین کشورهای خاورمیانه عنوان کرد و اظهار داشت: انتقال خون ایران نسبت به سایر سازمان‌های انتقال خون در منطقه از موقعیت بسیار خوبی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha