رئیس سازمان بهزیستی کشور از تشکیل دومین جلسه شورای عالی معلولان با حضور وزرای مربوطه خبر داد.

اختلالات ژنتیکی؛ عامل بروز و شیوع معلولیت‌ها

سلامت نیوز:رئیس سازمان بهزیستی کشور از تشکیل دومین جلسه شورای عالی معلولان با حضور وزرای مربوطه خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در مراسم روز جهانی عصای سفید با تاکید برآنکه استراتژی بهزیستی در دولت تدبیر و امید پیشگیری از بروز و شیوع معلولیت ها و آسیبهاست، گفت: باید خود را به برنامه‌ریزی علمی، تخصصی و استاندارد مجهز کنیم و در این راستا نیز دولت تلاش ویژه‌ای در پیشگیری از معلولیت‌ها، تجهیز ارائه خدمات استاندارد و تخصصی و استفاده از ظرفیت نابینایان و کم‌بینایان دارد تا بتوان شرایط ایجاد یک زندگی مستقل برای نابینایان و همچنین برخورداری از وسایل کمک توان‌بخشی، کسب حرفه و کسب علم را برای این گروه فراهم کنیم.

وی همچنین یکی از عوامل منجر به بروز و شیوع معلولیت‌ها را اختلالات ژنتیکی و مادرزادی دانست و گفت: با توجه به پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی کشور ما توانسته در رابطه با جلوگیری از عفونت‌ها اقدامات موثری انجام دهد به طوریکه در حال حاضر 352 هزار نفر مبتلا به اختلالات ژنتیکی در طرح غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد حدود 64 هزار نفر با عارضه‌های چشمی و 16 هزار نفر تنبلی چشم شناسایی شدند.

رییس سازمان بهزیستی همچنین اظهار کرد: با شناسایی به موقع و مداخله استاندارد می‌توان بیماری تنبلی چشم را ریشه‌کن کرد و با معرفی افراد به مراکز تخصصی از بروز نابینایی و کم‌بینایی جلوگیری کرد.

بندپی ادامه داد: در مجلس و هیات دولت پیشنهاد کردیم که برای افراد در آستانه ازدواج طرح مشاوره ژنتیک را اجباری کنیم تا بتوانیم از این طریق از بروز اختلالات ژنتیکی و معلول‌زایی پیشگیری کنیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به پیشرفت علم پزشکی از 258 میلیون نابینای جهان حدود 90 درصد آنان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند زیرا در کشورهای پیشرفته از علم ژنتیک استفاده کرده‌اند و پیش از ازدواج موضوع مشاوره ژنتیک و تغذیه را مورد توجه قرار دادند.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: سالانه 25 تا 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شود که می‌توانیم با کمک علم ژنتیک از بروز این پدیده جلوگیری کنیم بر همین اساس در دو استان کرمان و یزد طرح مشاوره ژنتیک اجباری پیش از ازدواج را به صورت پایلوت با همکاری دفاتر ثبت ازدواج اجرا کردیم تا بتوانیم نقاط قوت و ضعف این طرح را شناسایی کرده و نتایج آن را به دولت و مجلس ارائه دهیم.

بندپی افزود: اگر نتوانیم به دلایل مختلف از بروز اختلالات ژنتیکی و مادرزادی پیشگیری کنیم باید شرایطی را ایجاد کنیم که افراد معلول و نابینا بتوانند به توسعه توانمندی‌ها و تقویت حواس خود بپردازند.

وی در خصوص قانون جامع حمایت از معلولان گفت: لایحه اصلاحی قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به مجلس دهم ارسال و بخشی از این مصوبه به هیات وزیران برگشته است؛همچنین آنکه در حال حاضر شورای عالی معلولیت در کشور شکل گرفته که 5 نماینده از انجمن‌های معلولان در این شورا حضور دارند.

رییس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:سه شنبه هفته آینده دومین جلسه این شورا با حضور وزرای ذیربط تشکیل خواهد شد.

بندپی همچنین در خصوص مناسب سازی اماکن و معابر شهری اظهار کرد: مناسب‌سازی شهرها و الزام دستگاه‌های اجرایی به اشتغال معلولان از موارد مورد بررسی این شورا خواهد بود زیرا بسیاری از دستگاه‌های اجرایی تاکنون به طرق مختلف از استخدام معلولان شانه خالی می‌کردند در حالیکه بیشترین استعداد در افراد معلول نابینا است که باید زمینه‌های شکوفایی استعداد آنان را فراهم کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha