پس از فرماندار تهران حالا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سالم بودن سبزی‌های کشت‌شده در جنوب تهران خبر می‌دهد؛ موضوعی که پیش از این از سوی رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران رد شد و حالا علی‌محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» آن را رد می‌کند. البته محمد شریعتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جانب احتیاط را هم رعایت کرده‌ است و از شهروندان خواسته مراحل چهارگانه شست‌وشوی سبزیجات به‌ویژه سبزیجاتی را که به‌صورت خام مصرف می‌شوند، رعایت کنند.

سلامت نیوز: پس از فرماندار تهران حالا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران از سالم بودن سبزی‌های کشت‌شده در جنوب تهران خبر می‌دهد؛ موضوعی که پیش از این از سوی رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران رد شد و حالا علی‌محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» آن را رد می‌کند. البته محمد شریعتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جانب احتیاط را هم رعایت کرده‌ است و از شهروندان خواسته مراحل چهارگانه شست‌وشوی سبزیجات به‌ویژه سبزیجاتی را که به‌صورت خام مصرف می‌شوند، رعایت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، اوایل تابستان امسال بود که این موضوع با انتشار اسناد و عکس از سوی حافظی در شورای شهر مطرح شد. او از کشت 500 هکتار از اراضی کشاورزی جنوب تهران با آب فاضلاب تهران خبر داد. پس از آن بلافاصله هدایت‌الله جمالی‌پور، فرماندار شهرری در شورا حاضر شد و قول قلع و قمع این 500 هکتار از اراضی را داد. حالا جمالی‌پور می‌گوید:‌ «این قلع و قمع انجام شده و درحال حاضر چیزی به نام صیفی و سبزی آلوده در شهرری وجود ندارد.» این درحالی است که شاعری این موضوع را رد کرده و پیش‌بینی می‌کند که هنوز نزدیک به 30 هکتار از اراضی کشاورزی شهرری با فاضلاب شهر تهران آبیاری می‌شود. البته جمالی‌پور از شورای شهر می‌خواهد به جای جنجال‌آفرینی به وظایف قانونی خود عمل کند.

او می‌گوید:‌ «مشکل ما پساب‌های رها شده تهران به سمت شهرری است، که شهرداری و شورای شهر فکری به حال آن نمی‌کنند و تا زمانی که این پساب‌ها ساماندهی نشوند، متخلفان حضور خواهند داشت.» او با اشاره به اینکه این پساب‌ها به‌طور مستقیم از طریق رودخانه سرخه‌حصار، کانال نواب و پل کن به طرف شهرری می‌آید، افزود: «ما با روش امنیتی و توسل به زور مانع انجام سبزی‌کاری با فاضلاب در این محدوده هستیم اما مهار این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و اقدام سریع شهرداری و شورای شهر است.» بنا بر آماری که رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در اختیار «فرهیختگان» قرار می‌دهد، نزدیک به 60 درصد فاضلاب تهران رها شده است و در اراضی جنوب تهران مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد. شاعری با اشاره به اینکه این فاضلاب آلوده است و هرچه سریع‌تر باید ساماندهی شود، می‌گوید:‌ «دولت باید به وزارت نیرو کمک کند تا با بازچرخانی و تصفیه فاضلاب تهران خطرناک‌بودن‌ آن را از بین ببرند، از طرفی جهاد کشاورزی هم نباید به کشاورزان اجازه دهد اراضی خود را با فاضلاب آبیاری کنند.»


او راه‌حل اساسی را بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از شبکه‌ فاضلاب تهران می‌داند. به گفته او 60 درصد از شبکه‌گذاری‌ انجام شده و 40 درصد باقی‌مانده نیازمند برنامه‌ریزی جدی از سوی شهرداری و وزارت نیرو است. به اعتقاد او با بهره‌برداری از این شبکه و تصفیه آب علاوه‌بر حل این موضوع، مشکل کمبود آب در این مناطق حل می‌شود و کشاورزان می‌توانند از آب سالم برای آبیاری استفاده کنند.


البته پیش از این، موضوع بررسی وضعیت آبیاری اراضی کشاورزی با فاضلاب در جنوب تهران به مجمع نمایندگان تهران هم رسیده بود و نمایندگان تهرانی از شورای شهر خواسته بودند اسناد خود را در این‌باره به این مجمع تحویل دهند. حتی یکی از نمایندگان مجمع هم مامور جمع‌آوری اسناد در این باره شده بود. رئیس کمیسیون سلامت در جواب نمایندگان تهرانی گفته بود که آنها بیایند تا از نزدیک آبیاری با فاضلاب را نشان‌شان بدهم. با این حال تلاش «فرهیختگان» برای پیگیری این ماجرا از رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر و مجمع نمایندگان تهران بی‌نتیجه ماند و آنها پاسخگو نبودند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha