رئیس بیست وهشتمین همایش بین المللی بیماری های کودکان با اشاره به اینکه مرکز متابولیک ایران به زودی در مرکز طبی کودکان تهران راه اندازی می شود، گفت:درحال حاضر سه نوع بیماری غربالگری می شود که با راه اندازی این مرکز امکان غربالگری 60 نوع بیماری اعم ازمتابولیک و شایع در نوزادان فراهم می شود.

چاقی کودکان ایرانی نگران کننده است

سلامت نیوز:رئیس بیست وهشتمین همایش بین المللی بیماری های کودکان با اشاره به اینکه مرکز متابولیک ایران به زودی در مرکز طبی کودکان تهران راه اندازی می شود، گفت:درحال حاضر سه نوع بیماری غربالگری می شود که با راه اندازی این مرکز امکان غربالگری 60 نوع بیماری اعم ازمتابولیک و شایع در نوزادان فراهم می شود.

به گزارش سللمت نیوز به نقل از  ایرنا، دکترعلی ربانی روزیکشنبه درنشست خبری بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماری های کودکان افزود: بیش از 50 بیماری متابولیک و 8 بیماری شایع در نوزادان در این مرکز غربالگری خواهد شد که کمک بسیار مناسبی به وزارت بهداشت در جمع آوری اطلاعات و برنامه ریزی دقیق و مناسب است.


وی ادامه داد:این مرکز علاوه بر غربالگری نوزادان، می توان برای بیماریابی کودکان هم بهره برد تا از گسترش برخی از بیماری ها در جامعه جلوگیری کرد.
رئیس بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماری های کودکان گفت:این مجموعه به صورت پایلوت در مرکز طبی کودکان تهران راه اندازی خواهد شد و سپس به پنج مرکز توسعه می یابد و در نهایت در اغلب نقاط کشور ایجاد خواهد شد.

** چاقی مفرط کودکان ایرانی نگران کننده است
وی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین معضل و نگرانی که در جامعه با آن روبرو هستیم چاقی مفرط کودکان است، افزود: این موضوع می تواند خطرات جدی برای آنان ایجاد کند.


ربانی، پرخوری، کم تحرکی و ساختار فرهنگی را از مهمترین عوامل ایجاد این معضل در جامعه دانست و گفت: برخی خانواده ها تصور می کنند که کودکان هرچه بیشتر بخورند، سالم تر خواهند بود که این تصور غلط باید اصلاح شود.


رئیس بیست وهشتمین همایش بین المللی بیماری های کودکان بااشاره به اینکه چاقی عامل بروز بسیاری از بیماری ها است از خانواده ها تقاضا کرد به این موضوع توجه جدی داشته باشند و از پرخوری کودکان جلوگیری کنند.
وی ثبت برخی از بیماری ها از جمله متابولیک و نقص ایمنی را از جمله کارهای در دست اقدام این مرکز درمانی اعلام کرد و گفت: مسئولان با این اطلاعات می توانند برنامه ریزی جامعی دراین زمینه انجام دهند.


ربانی بر لزوم تشخیص به موقع برخی از بیماری های متابولیک غیرقابل درمان قبل از تولد نوزادان تاکید کرد و گفت: با برنامه ریزی مناسب می توان از تولد نوزادان مبتلا به ابن نوع بیماری ها جلوگیری کرد.
دکتر رضا شروین بدو، دبیر علمی بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماری های کودکان نیز در نشست خبری این همایش، به استقبال خوب پزشکان از این رویداد علمی اشاره و پیش بینی کرد که در این همایش حدود 2 هزار و 500 نفر شرکت خواهند کرد.


وی اظهار کرد: 200 سخنران در قالب این همایش مطالب خود را ارائه خواهند کرد که از این تعداد 22 سخرانی مربوط به صاحب نظران برجسته طب کودکان خارج از کشور است.


بدو، طب نوزادی، بیماری رایج در نوزادان، تغذیه کودک، ترویج شیر مادر، اختلالات گوارشی و آلرژی را از جمله موضوعات سخنرانی های این همایش عنوان کرد.
وی، بیماری عفونی و واکسیناسیون، جراحی کودکان، رادیولوژی در کودکان، اختلالات قلبی و بیماری های مادرزادی قلبی، بیماری کلیوی، غربالگری و تشخیص قبل از تولد و اختلالات غدد و متابولیک را از محورهای این همایش برشمرد.
بدو، اولین همایش مراقبت های ویژه کودکان را نیز از برنامه های جانبی این مراسم اعلام کرد و گفت: این برنامه قبل از برگزاری همایش در روزهای 27 و 28 مهرماه برگزار می شود.


دبیر علمی بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماری های کودکان به برگزاری بخش محققان جوان اشاره کرد و افزود: محققان و پژوهشگران جوان در این بخش فرصت ارائه طرح های تحقیقاتی خود در زمینه طب کودکان را به دست می آورند.
وی برگزاری برنامه بازآموزی رادیولوژی کودکان، اختلالات غدد و دیابت و همچنین کارگاه های آموزشی با موضوعاتی مانند تکامل کودکان را از دیگر برنامه های جانبی این همایش عنوان کرد.


بدو گفت: این همایش علاوه بر ارائه آخرین دستاوردها، فرصتی مناسب برای انتقال تجارب و تبادل نظر و همچنین آشنایی با آخرین یافته های علمی، تجهیزات نوین پزشکی و فراورده های دارویی جدید است.

** برگزاری چهاردهمین همایش پرستاری کودکان
چهاردهمین همایش پرستاری کودکان و اولین همایش بین المللی پرستاری کودکان همزمان با بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماری های کودکان و با هدف ایجاد تحول در سیستم مراقبتی و ارتقاء سطح سلامت کودکان کشور برگزار می شود.


دبیر اجرایی چهاردهمین همایش پرستاری بیماری های کودکان گفت: نقش پرستار کودک با تاکید بر تصمیم گیری و مراقبت اخلاقی، قضاوت بالینی برای پرستاران، پرستاری از کودک، چالش ها، ارزش ها، تنگناها و فرصت ها از جمله محورهای این همایش است.


تهمینه ناجی، تروما و اورژانس، تثبیت و انتقال در بخش های کودکان، کودک خیابانی، کودکان کار و سوء رفتار با کودک، آمادگی والدین برای ترخیص و مراقبت در منزل، مراقبت های تسکینی و تکنیک های کنترل درد، مراقبت از مغز نوزاد نارس، مراقبت های قبل از جراحی کودک، هنر درمانی در مراقبت از کودک، پرستاری از دانشگاه تا بالین، احیاء در کودک، ارتباط با کودک و خانواده، مراقبت خانواده محور و مراقبت معنوی را از دیگر محورهای این کنگره عنوان کرد.
بیست و هشتمین همایش بین المللی بیماری های کودکان، چهاردهمین همایش پرستاری کودکان و اولین همایش بین المللی پرستاری کودکان از 29 اسفند تا دوم آبان ماه با حضور صاحب نظران برجسته داخلی و خارجی در مرکز طبی کودکان برگزار می شود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha