این روزها دوباره زمزمه هایی به گوش می رسد که نشان از جدی بودن طرح ادغام دو سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور دارد. خبرهایی که بیشتر شباهتی به شایعه دارند. گرچه محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط نگرانی خود از این طرح را در کانال تلگرامیش ابراز کرده اما نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی از سرنوشت بد این طرح در مجلس خبر می‌دهند.

سلامت نیوز: این روزها دوباره زمزمه هایی به گوش می رسد که نشان از جدی بودن طرح ادغام دو سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگلها مراتع و آبخیزداری کشور دارد. خبرهایی که بیشتر شباهتی به شایعه دارند. گرچه محمد درویش، مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط نگرانی خود از این طرح را در کانال تلگرامیش ابراز کرده اما نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون کشاورزی از سرنوشت بد این طرح در مجلس خبر می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، طرح ادغام سازمان محیط زیست و سازمان مراتع و جنگل‌ها که بعدتر تحت عنوان طرحی دو فوریتی ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در وزارتخانه جهاد کشاورزی به مجلس ارائه شد، طرحی بود که کشور ما به واسطه برنامه ریزی های نادرست، ناموزون و مقطعی و ناپایدار توسعه طی سال های گذشته با مسائل و بحران های زیادی همچون انواع آلودگی های زیست محیطی، نابودی زیستگاه ها، کاهش تنوع حیات وحش و گونه های گیاهی، افزایش زباله های صنعتی، دگرگونی های آب و هوایی، خشکی تالاب ها و دریاچه ها و... دست به گریبان شده است. اما شدت مسائل یادشده در این سال ها سبب شد تا برخی افراد، سازمان حفاظت محیط زیست را مقصر این اتفاقات بدانند و این سازمان را به کوتاهی در مدیریت مسائل زیست محیطی کشور متهم کنند. از این رو بود که زمزمه ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی بلندتر شد تا اینکه در نخستین روزهای اسفندماه طرح دوفوریتی ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در این وزارتخانه با 82 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شورای اسلامی شد اما پس از تغییر مجلس و روی کار آمدن مجلس دهم این طرح از یادها رفت تا این که دوباره زمزمه‌ها از بازگشت این طرح به مجلس خبر دادند.


هدف از این طرح چه بود؟
براساس آنچه که در مقدمه طرح ادغام این دو سازمان آمده است: کوچک کردن دولت اصلی ترین دلیل این طرح است و نزدیک بودن وظایف این دو سازمان مهمترین دلیل برای این کوچک سازی. در ادامه این مقدمه امده: در راستای کوچک سازی دولت در تکلیف برنامه پنجم و نظر به جوابگو بودن ریاست محیط زیست به مراجع نظارتی و از توجه به سنخیت وظایف سازمان جنگلها و منابع طبیعی با محیط زیست از قبیل موضوع ارتباط منابع طبیعی و یا جنگلبانی که با حیات وحش و شکاربانی و همچنین حفظ نباتات گیاهی موضوعیت کامل دارد و در یک راستا می باشد می طلبد که مدیریتی واحد و یکپارچه برای آن تعریف نمود. از تاریخ تصویب این قانون سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی ادغام شده و زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرند. از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، کلیه وظایف، اختیارات، اماکن، امکانات و نیروی انسانی سازمان محیط زیست در اختیار سازمان جنگل ها و منابع طبیعی قرار می‌گیرد.


طرح ادغام در مجلس رای نخواهد آورد
نظر افضلی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و مراتع و جنگلداری معتقد است که این طرح سرنوشتی در مجلس نخواهد داشت و نگرانی‌ از ادغام این دو سازمان بی‌دلیل است. او با اعلام این که تا کنون این طرح به مجلس دهم ارائه نشده است و کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بررسی‌های لازم را بر روی آن انجام نداده است، بیان می‌کند: گرچه سرنوشت این طرح به نظر اکثر نمایندگان مجلس مرتبط است و کمیسیون نیز بررسی‌های لازم را انجام نداده اما با وجود اینها به نظر من این طرح در مجلس رای نخواهد آورد.


او به طرح تشکیل سازمان توسعه و عمران روستایی اشاره می‌کند و می‌گوید: طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان مراتع و جنگلداری به سرنوشت طرح تشکیل سازمان عمران و آبادانی روستا در مجلس وابسته است. گرچه کلیات طرح تشکیل سازمان توسعه و عمران روستایی مشخص شده اما راه طولانی را در پیش دارد. افضلی ادامه می‌دهد: بخش هایی از طرح تشکیل سازمان توسعه و عمران روستایی که به محیط زیست روستاها مربوط می‌شود و اگر سرنوشت این طرح مشخص شود می‌تواند نتیجه طرح ادغام این دو سازمان را نیز مشخص کند.


ادغام دردی را درمان نمی‌کند
گرچه در توضیحات طرح ادغام سازمان محیط زیست و سازمان مراتع و جنگل‌ها آمده که ادغام این دو سازمان به جهت کوچک‌سازی در راستای کاهش هزینه‌های دولت است اما افضلی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی در این باره می‌گوید: کاهش هزینه‌ها و عملکرد، ارتباطی با نزدیک کردن تمام بخش‌های مرتبط به هم ندارد. این طرح نیز باید در مجلس و در کمیسیون مطرح و بررسی شود.


افضلی یکی از مخالفان طرح ادغام این دو سازمان است. او در پاسخ به این سوال که آیا ادغام دو سازمان می‌تواند درعملکرد محیط زیستی کشور تاثیر گذار باشد؟ می‌گوید: ادغام دردی را درمان نمی‌کند. به نظر من باید از همین دو سازمان بخواهیم که عملکرد خوبی داشته باشند. اکنون که این دو سازمان در دو حوزه مختلف فعالیت می کنند مشکلات آنقدر فراوان است که اگر این دو سازمان در هم ادغام شوند، مشکلات هم دو چندان خواهد شد. او ادامه می‌دهد: درست است که کار این دو سازمان با هم سنخیت دارد اما این طرح نمی‌تواند طرحی مناسب برای کاهش هزینه‌ها و رفع مشکلات زیست محیطی کنونی باشد.


این نماینده مجلس با بیان اینکه اکنون کشور مشکلات زیادی دارد که مجلس باید به آنها رسیدگی کند، می گوید: سازمان محیط زیست هم اکنون در رابطه با آلاینده‌های کارخانه‌ها و مراکز بهداشتی وظایف سنگینی را بر عهده دارد و سازمان مراتع و جنگلداری نیز به همین صورت وظایف خود را دارد. کار این دو سازمان به اندازه کافی سنگین است. حالا با پذیرش این طرح وظایف این دو نهاد را دو برابر خواهیم کرد البته وظایف سنگین روی دوش یک سازمان.
او ادامه می دهد: امروز که در حوزه حفاظت از محیط زیست دو سازمان فعالیت می‌کنند مشکلات بسیاری وجود دارد. حالا اگر قرار باشد این دو سازمان به یک سازمان تبدیل شوند مشکلات چند برابر می شود. ضمن اینکه نظارت بر عملکرد آنها نیز خود چند برابر سخت تر خواهد شد.
افضلی به وظایف سنگین سازمان صنعت، معدن و تجارت اشاره می‌کند و می‌گوید: سازمان صنعت، معدن و تجارت نمونه آمیخته شدن چند بخش در یک سازمان است و ما امروز شاهد مشکلات بسیاری در این سازمان هستیم.


دردسرهای عظیم ادغام دو سازمان برای وزارتخانه کشاورزی
در توضیحات طرح ادغام این دو سازمان نوشته شده است که از تاریخ تصویب این قانون سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی ادغام شده و زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرند. اتفاقی که به گفته افضلی می‌تواند برای وزارت جهاد کشاورزی دردسر ساز باشد و این وزارتخانه را نیز با مشکلاتی مواجه کند. او می‌گوید: وزارتخانه کشاورزی خود عریض و طویل است و افزودن سازمانی دیگر یعنی افزودن باری بر دوش آن.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه ادغام این دو سازمان به صورت طرح به مجلس تقدیم شده است، می گوید: اگر این طرح به صورت لایحه بود مشخص می‌شد که دولت با آن موافق است اما حالا که به صورت طرح به مجلس وارد شده نشان می‌دهد که دولت نیز نصبت به آن تاکیدی ندارد.
گرچه این طرح به گفته نمایندگان مجلس سرنوشت خوبی نخواهد داشت و امکان پذیرش آن از سوی مجلس دهم بسیار اندک است اما باز هم باید منتظر نشست و دید که تصمیم مجلسیان برای این طرح چه خواهد بود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha