رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه حدود 2 میلیون زن ایرانی مبتلا به آندومتریوز هستند،‌گفت: 30 تا 50 درصد از زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، دچار مشکل ناباروری می‌شوند.

سلامت نیوز:رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه حدود 2 میلیون زن ایرانی مبتلا به آندومتریوز هستند،‌گفت: 30 تا 50 درصد از زنانی که به این بیماری مبتلا هستند، دچار مشکل ناباروری می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمدمهدی آخوندی در نشستی که در ارتباط با کنگره بین‌المللی آندومترویز برگزار شد، اظهار داشت: مجموعه عوامل مؤثر در بروز آندومترویز متغیر بوده ولی به طور کلی آندومتریوز در ایجاد ناباروری نقش زیادی داشته است.

وی با اشاره به اینکه آندومتریوز دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد، افزود: 5 تا 8 درصد زنان ایرانی در سن تولید مثل مبتلا به این بیماری بوده و می‌توان گفت حدود 2 میلیون زن در کشور با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی اضافه کرد: 30 تا 50 درصد از زنانی که مبتلا به آندومتریوز هستند دچار مشکل ناباروری می‌شوند همچنین علائم تشخیصی این بیماری به صورتی بوده که معیارهای پاراکلینیکی دقیقی از آن نداریم و در شروع آندومتریوز کمتر می‌توان آن را تشخیص داد.

آخوندی ادامه داد: اصولاً در مراحل پیشرفته بیماری و با عوارض ناشی از آن به پزشک مراجعه می‌کنیم لذا آموزش‌های تخصصی در زمینه آندومتریوز حائز اهمیت است.

وی از روش‌های جدید درمان این بیماری انجام لاپاراسکوپی بوده ولی پزشکان کمتر با این مسئله آشنایی دارند و کشور ما نیز یکی از دلایلی است که میزان بالای بیمار مبتلا به آندومتریوز پیشرفته داریم نیز این بوده که زمان تشخیص آن و ورود به درمان گاهی با تأخیر صورت می‌گیرد.

رئیس کنگره بین‌المللی آندومتریو، گفت:‌خوشبختانه در ایران موقعیت خوبی برای درمان آندومتریوز فراهم شده است و کلینیک تخصصی آندومتریوز که توسط پژوهشگاه ابن‌سینا راه‌اندازی شده در کمک به بیماران بسیار حائز ا همیت بوده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha