در راستای تكمیل فاز نخست بانك هویت ژنتیك ایران در مرحله عملیاتی كه به نمونه گیری از مجرمان سابقه دار مربوط می شود؛ مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی از آغاز نمونه گیری از افراد معرفی شده توسط سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی در زندان مشهد برای ذخیره در بانك اطلاعات هویت ژنتیك ایران خبر داد.

آغاز نمونه گیری ژنتیک از مجرمین با سابقه در مشهد

سلامت نیوز:در راستای تكمیل فاز نخست بانك هویت ژنتیك ایران در مرحله عملیاتی كه به نمونه گیری از مجرمان سابقه دار مربوط می شود؛ مدیر کل پزشکی قانونی خراسان رضوی از آغاز نمونه گیری از افراد معرفی شده توسط سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی در زندان مشهد برای ذخیره در بانك اطلاعات هویت ژنتیك ایران خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  اداره كل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشكی قانونی كشور، دکتر سید آریا حجازی با اشاره به گسترش بانک اطلاعات هویت مجرمین با نمونه گیری از مجرمین با سابقه در زندان مرکزی مشهد اعلام کرد: در این مرحله از ذخیره پروفایل ها در بانک هویت ژنتیك ایران، لیست اسامی با همکاری سازمان زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی به اداره کل پزشکی قانونی اعلام شده و با حضور ناظرین پزشکی قانونی نمونه گیری از زندانیان با همکاری کارکنان زندان انجام می شود و ادامه مراحل تعیین پروفایل ژنتیکی و ذخیره آنها در آزمایشگاه پزشکی قانونی استان انجام خواهد شد.

دکتر حجازی با تأكید بر اهمیت تشخیص هویت افراد در زمان نمونه گیری گفت: این مرحله از کار به دلیل اهمیت تعیین هویت افراد با همکاری سازمان زندان ها و سازمان پزشکی قانونی انجام می شود.

وی همچنین افزود: بانک هویت ژنتیک ایران تنها متعلق به سازمان پزشکی قانونی نیست و منافع آن همه جامعه را در بر می گیرد چرا كه مهم ترین هدف از تشکیل آن پیشگیری از تکرار جرم می باشد.

عضو هیئت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور افزود: مطالعات نشان می‌دهد ارتكاب به جرم توسط مجرمان سابقه دار به مراتب بیش از افراد فاقد سابقه كیفری است؛ بنابراین بانك اطلاعات هویت ژنتیك تا حد قابل توجهی از تكرار عمل مجرمانه افراد جلوگیری كرده و به نوعی از ابزار پیشگیری از جرم محسوب می شود.

از آنجا كه بخش قابل توجهی از جرایم توسط مجرمان سابقه‌دار اتفاق می افتد و به نوعی این افراد عمل مجرمانه خود را تكرار می كنند، ذخیره اطلاعات ژنتیكی آنان می تواند در كشف جرایم و همچنین پیشگیری از تكرار آن كمك كننده باشد. قطعاً اگر مجرمان بدانند اطلاعات ژنتیكی آنان در یك بانك ذخیره شده و احتمال دستگیری آنان در صورت ارتكاب جرم به مراتب بیشتر است از تكرار جرم خودداری خواهند كرد آنچنان كه بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته آمار جرایم در كشور انگلستان پس از تأسیس بانك ژنتیك 26 درصد كاهش یافت.

لازم به ذکر است در حال حاضر در 56 كشور دنیا بانك اطلاعات ژنتیك راه‌اندازی شده و مجرمان سابقه‌دار در تمامی كشورها اولین اولویت برای ذخیره پروفایل ژنتیكی در بانك هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha