مدیربرنامه ریزی تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در صورت تایید اعضای موسسه تحقیقاتی بین المللی یاسا، حوضه دریاچه ارومیه به عنوان معرف بین المللی مطرح می شود که این کار در دست بررسی است.

حوضه دریاچه ارومیه معرف بین المللی می شود

سلامت نیوز:  مدیربرنامه ریزی تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در صورت تایید اعضای موسسه تحقیقاتی بین المللی یاسا، حوضه دریاچه ارومیه به عنوان معرف بین المللی مطرح می شود که این کار در دست بررسی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مسعود تجریشی  افزود: یاسا موسسه تحقیقاتی بین المللی است که در وین مستقر است و ایران هم عضو آن است از این رو چندی پیش گروهی از یاسا برای بازدید از حوضه دریاچه ارومیه به ایران آمدند.


وی اظهار کرد: بعد از بازدید از منطقه با این گروه جلسه ای داشتیم و قرار شد بررسی کنند که امکان دارد حوضه دریاچه ارومیه را به عنوان یک حوزه معرف بین المللی عنوان کنند؛ این موضوع در جلسه سالانه آنها که دو ماه آینده در وین برگزار می شود، مطرح و بررسی خواهد شد.


تجریشی با بیان این که یاسا روی حوزه های شاخصی که توان مطرح شدن در سطح بین المللی به عنوان معرف برای کل دنیا دارند، کار می کند گفت: اگر این کار محقق شود یعنی بالاترین سقف تعامل صورت گرفته است که نشان می دهد دریاچه ارومیه در یکی از چهار حوزه فعالیت یاسا در سراسر دنیا قرار گرفته است.


وی افزود: در غیر این صورت زمینه هایی را برای همکاری به آنها معرفی کردیم و آنها هم پیشنهادهایی داشتند و قرار شد که بررسی کنند تا ببنیم در تعاملات بعدی چگونه می توانیم همکاری کنیم.


تجریشی با تاکید بر این که در صورت انتخاب دریاچه ارومیه به عنوان معرف بین المللی، شروع سازنده و خوبی را با یاسا پایه گذاری کرده ایم، گفت: در بازدید از منطقه، اعضا از حوضه دریاچه ارومیه متوجه خصوصیات این منطقه شدند، از این رو گزینه معرف بین المللی را مطرح کردند که قرار است آن را بررسی کنند.
وی گفت: یاسا در مورد حوزه هایی کار می کند که می توانند حوزه معرف برای کل دنیا به حساب بیایند، در واقع باید پیچیدگی هایی داشته باشند که با یک سری پیوندها روبرو باشند.


مدیر برنامه ریزی تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: یاسا روی مباحث پیوندهایی مانند اقتصاد، تغییر اقلیم، امنیت غذایی، انرژی و آب فعالیت می کند و برای حل مسائل پیچیده ای که دارای پیوندهای مختلف در این زمینه باشد، تجربه خوبی دارند بنابراین قرار شد در رابطه با پیوند امنیت غذایی، آب و تغییر اقلیم، کاری را با ستاد احیاء در رابطه با حوضه دریاچه ارومیه آغاز کنند.


وی در خصوص تامین اعتبارات لازم برای این کار گفت: ایران عضو یاسا است بنابراین وقتی موضوع معرف بین المللی در جلسه هیات مدیره مطرح شود، اگر نماینده ایران بتواند هیات مدیره را متقاعد کند و آنها هم قبول کنند، کار با اعتبار یاسا انجام می شود البته ایران هم جزو تامین کننده منابع مالی آن است.
تجریشی ادامه داد: در غیر این صورت قرار شد با همکاری وزارت نیرو و صندوق حمایت از پژوهشگران تا حدودی منابع اعتباری برای نیروهای داخل کشور تامین و منابع نیروهای خارجی هم از طریق یاسا تامین شود.


وی گفت: ایران یکی از اعضای یاسا است از این رو نماینده کشورمان در نشست سالانه آن شرکت می کند و باید مستندات را به این نماینده که از صندوق حمایت از پژوهشگران است، ارائه دهیم تا در جلسه مطرح و دفاع کند، همچنین مسوول بخش آب یاسا هم به ایران آمده بود و برخی مستندات را با خود برد تا در جلسه هیات مدیره مطرح و حمایت کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha