تنها نزدیک به ٨هزار مورد کودک‌آزاری در‌سال قبل در ایران ثبت شده است. این آمار، درهفته کودک، از زبان عضو شورای علمی سلامت روان پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی اعلام شده است.

ثبت 8 ‌هزار کودک‌ آزاری در ‌سال گذشته

سلامت نیوز: تنها نزدیک به ٨هزار مورد کودک‌آزاری در‌سال قبل در ایران ثبت شده است. این آمار، درهفته کودک، از زبان عضو شورای علمی سلامت روان پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی اعلام شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، تنها نزدیک به ٨هزار مورد کودک‌آزاری در‌سال قبل در ایران ثبت شده است. این آمار، درهفته کودک، از زبان عضو شورای علمی سلامت روان پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی اعلام شده است.
 
با این حال او معتقد است، این آمار واقعی نیست، چراکه هنوز بسیاری از انواع آزار و خشونت‌ها یا ناشناخته‌اند یا عمل به آنها گاه برای تربیت کودک نوعی سنت به شمار می‌آید.
 
حریرچی، عضو شورای علمی سلامت روان پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی درنشست تخصصی «مسایل کودکان در معرض آسیب و خشونت»، کودکان را آسیب‌پذیرترین گروه سنی در تمام دنیا دانست. گروهی که در ایران پذیرفته نشده و تعریف مشخصی برای آنها وجود ندارد.» مشکل از جایی آغاز می‌شود که بلوغ شرعی را پایان کودکی می‌دانیم، اما آیا بلوغ جنسی نشانگر بلوغ جسمی است؟ همان‌طور که می‌دانیم، بلوغ جسمی تا ٢٠سالگی ادامه دارد. آیا بلوغ جنسی بیانگر بلوغ روانی و اجتماعی هم هست؟ آیا فردی که به بلوغ جنسی رسیده، می‌تواند تصمیم‌گیرنده باشد؟ براساس منشور بین‌المللی حقوق کودک تمام افراد زیر ١٨‌سال کودک، محسوب می‌شوند.»
 
عضو اسبق شورایعالی آموزش علوم پزشکی با بیان این پرسش‌ها به بیان برخی آمارهای سال‌های اخیر درحوزه‌ آزار و خشونت علیه کودکان پرداخت: «یکی از مسائل قابل بحث در این حوزه عدم توجه به مشکل تا جایی است که به آسیب اجتماعی که بعضا بزهکارانه تلقی می‌شود، تبدیل شود. آسیب را نیز رها و تا جایی پیش می‌رود که تبدیل به بحران می‌شود.
 
درچنین مرحله‌ای است که جامعه و مسئولان آن به تکاپو افتاده و به دنبال راه‌حل می‌گردند. ‌سال قبل نزدیک به ٨هزار  کودک‌آزاری در ایران ثبت شده است. این آمار قطعا واقعی نیست، چون مواردی گزارش شده است و نمایشگر قله کوه یخ، چراکه ما بسیاری از انواع آزار و خشونت را نمی‌شناسیم یا عمل به آنها را جزو سنت‌ها همچون تربیت کودک محسوب   می‌کنیم.»
 
حریرچی آزارهای پنهان را بسیار خطرناک خواند و گفت:  «تحقیر، بزرگترین خشونت و آسیب به کودکان است. این آزار در قالب مقایسه شکل می‌گیرد و اغلب درحوزه‌ دانش‌آموزی رخ می‌دهد. دراین میان معلمان و والدین بزرگترین مسئولان این شیوه از آزار هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha