رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت و درمان وزارت بهداشت گفت: امنیت غذایی تنها به دغدغه فکری مردم در خصوص نایاب شدن محصول غذایی مربوط نمی‌شود؛ بیشخواری، پرخوری و دورریزی غذا نیز به بحث امنیت غذایی مربوط می‌شود.

ضایعات غذا در کشور حدود 30 درصد مصرف است

سلامت نیوز:رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت و درمان وزارت بهداشت گفت: امنیت غذایی تنها به دغدغه فکری مردم در خصوص نایاب شدن محصول غذایی مربوط نمی‌شود؛ بیشخواری، پرخوری و دورریزی غذا نیز به بحث امنیت غذایی مربوط می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ناصر کلانتری رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت و درمان در نشست خبری امنیت غذایی را احساس آرامش روانی مردم در این خصوص که در صورت اراده به غذا دسترسی داشته باشند عنوان کرد و گفت: این دسترسی 4 بعد دارد. یک غذا در محل زندگی یعنی مردم به محصولات غذایی دسترسی فیزیکی داشته باشند. دوم قیمت غذا با درآمد متوسط مردم جامعه تناسب داشته باشد؛ سوم دسترسی از بعد دانش است یعنی ترویج تغذیه سالم به این صورت که مثلا میزان مصرف فست‌فودها و نوشابه‌ها کاهش یابد و چهارم سلامت فردی است که می‌خواهد تغذیه را مصرف کند یعنی به بیماری مبتلا نباشد تا بتواند غذای مناسب را جذب کند.

کلانتری افزود: باید در مردم این آرامش را ایجاد کنیم که نگران کمبودهای غذایی در دوره‌های زمانی مختلف نباشند تا غذا به سمت انبار شدن در منزل پیش نرود.

وی ضایعات غذا در کشور را حدود 30 درصد دانست و گفت: خوشخبتانه اکنون تعداد نان خشک‌ها به دلیل افزایش قیمت نان کمتر شده است لازم است این فرهنگ در جامعه ایجاد شود که میزان دورریزی غذا کاهش یابد. مردم باید بدانند هیچگاه پول جبران غذای دور ریخته را نمی‌کند. زیرا از زمان تولید این محصولات غذایی تا تبدیل شدن آن به محصول قابل خوردن زحمت بسیار زیادی کشیده می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت و درمان بیان کرد: متاسفانه پرخوری در حال تبدیل شدن به یک فرهنگ عمومی در کشور است، ظرف‌های غذا در رستوران‌ها یا بعضا خانه‌ها بسیار بزرگ‌‌تر از سایر کشورها است.

کلانتری ناامنی را فقط به کمبود غذا مربوط ندانست و گفت: بیشخواری، زیاده‌خوری و دورریزی به بحث‌های ناامنی غذا مربوط می‌شود زیرا افراد به  دنبال پرخوری به بیماری‌های مختلف دچار شده و سپس باید منابع کشور برای سلامت این افراد هزینه شود. ترویج فرهنگ رفتاری صحیح چه در اندازه خوردن، نحوه آماده‌سازی و نوع مواد غذایی بسیار حیاتی است.

وی درخصوص هفته سلامت بانوان نیز گفت: سلامت مادر بسیار مهم است زیرا به طور مثال مادرانی که دچار کم‌خونی هستند بچه‌های آنها نسبت به سایر کودکان به مشکلات تغذیه‌ای بیشتری دچار می‌شوند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه بهداشت و درمان گفت: مراقبت‌های جهانی بهداشت 8 جزء دارد و ما بخش نهم یعنی بهداشت روان را نیز به این مراقبت‌ها اضافه کردیم. باید گفت سلامت روان یکی از اجزاء خدمات اولیه بهداشت در نظام خدمات ما است و در طرح تحول سلامت به آن توجه شده است.

کلانتری گفت: سند سلامت روان را در شورای امنیت غذایی تصویب کردیم و قانون آن به مجلس برده شده همچنین ادغام آن در طرح تحول سلامت از دیگر کارهای صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha