نشست تخصصی و کاربردی «روش شناسی راهکارهای پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی» با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در دانشگاه تهران برگزار شد.

اگر اعتیاد در شکل تجاهر ظاهر شود، جرم است

سلامت نیوز: نشست تخصصی و کاربردی «روش شناسی راهکارهای پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی» با مشارکت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، در این نشست مهدی امیری‌اصفهانی قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه عنوان کرد: رسالت انقلاب اسلامی، زمینه سازی برای ارتقای انسان در نقطه اوج کرامت خود و ایجاد نظام پیشرفته و عاری از جرم است که به طور ویژه در قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است. دولت به معنی عام (کل حاکمیت) وظیفه دارد زمینه های جامعه عاری از آسیب را فراهم کرده و رشد فضائل اخلاقی و دور ساختن آحاد جامعه از هر نوع تباهی را در دستور کار داشته باشد.وی افزود: اما از طرفی تلاش دشمنان نظام جمهوری اسلامی  بر این مبنا استوار است که این هدف را مخدوش کند و می بینیم در سال های گذشته واژه‌های تکان دهنده‌ای از طرف مقام معظم رهبری مثل شبیخون فرهنگی، غارت فرهنگی، قتل عام فرهنگی و ناتوی فرهنگی مورد تاکید قرار گرفته است.

امیری اصفهانی اضافه کرد: در حالی که در قانون اساسی توصیف شده نظام اسلامی می خواهد انسان را به کمال برساند به تعبیری ماموریت نظام اسلامی فرا ملی است؛ لذا اساساً در این نظام، جرم پذیرفته نیست و با این نگاه، پیشگیری از وقوع جرم، باز تولید گفتمان نظام اسلامی است، یعنی اگر از این منظر نگاه کنیم موضوع در اعتقاد ما قرار می گیرد و این یک رکن است.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: البته امروزه در دنیا اثبات شده که رویکرد مقابله ای تنها راه حل خروج از بحران های اجتماعی و روابط نامناسب و گسترش ناهنجاری ها نیست و قطعاً «پیشگیری» با دامنه گسترده تری نسبت به «مقابله» مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها در امر پیشگیری از آسیب های اجتماعی پیشرو هستند و انتظاری که از آنها وجود دارد این است که در حوزه جنگ نرم افسران ارشد باشند و پیوند بین آسیب ها، مطالعات و پیشگیری یک ضرورت است. همه آحاد جامعه حق دارند در یک جامعه عاری از جرم زندگی کنند  و سوال اینجاست که برای احقاق حق زندگی در جامعه سالم چه باید بکنیم؟

امیری اصفهانی ادامه داد: گاهی جرم زائیده آسیب اجتماعی است، مثل طلاق که جرم نیست و فی نفسه آسیب اجتماعی است اما طلاق جرایم زیادی را ممکن است باعث بشود یا اعتیاد اگر در شکل تجاهر ظاهر شود جرم است و زمینه های آسیب را در خانواده ایجاد می کند و ارتباط بین جرم و آسیب اجتماعی مهم است و غفلت از آن خیلی مهمتر است.

این مقام مسئول یادآور شد: جرم به خودی خود شکل نمی گیرد و یک فرایند منتهی به وقوع آسیب می شود. پس هم شکل فرایندی دارد و هم چند وجهی و پیچیده است و به یک حوزه مرتبط نمی شود و شناخت وجوه آن ضرورت دارد و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی در ادامه افزایش اعتماد عمومی و ارائه تصویر مناسب از نظام را یکی از الزامات پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانست و گفت: اعتقاد و باور به پیشگیری در همه بخشهای حاکمیت یک ضرورت است. همچنین جدی نبودن سیاست های کلان در امر پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی کاملا محسوس است؛ چراکه خود سیاست های کلان وحدت آفرین هستند.

امیری اصفهانی اضافه کرد: پیشگیری محقق نمی‌شود الا با پرهیز از بخشی نگری و توجه جدی به موضوع فرابخشی بودن پیشگیری و بین بخش‌های مختلف باید همگرایی شکل بگیرد تا از اسراف منابع جلوگیری شود.

قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه همچنین خاطرنشان کرد: توجه به پیشگیری رشد مدار با توجه به جمعیت جوان و نقشی که در آینده برای راهبری جامعه دارند و ارتقای آگاهی های عمومی و اطلاع رسانی از وضع موجود از الزامات جدی امر پیشگیری است.

وی در پایان پیشگیری را با توجه به سخنان مقام معظم رهبری یک امر علمی دانست و به عنوان یک مطالبه از دانشگاهیا ن خواست تا قوه قضاییه را در این مسیر همراهی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha