دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 195546

شیر مادر در تغذیه کودک و تاثیراتی که روی دستگاه گوارش او می‌گذارد بسیار قابل توجه است. اینکه مادران چه مواد غذایی را می‌توانند در دوران شیردهی مصرف کنند، کدام مواد غذایی تاثیر مثبت و کدام یک از آنها تاثیر منفی روی شیر دارند از موضوعات مورد توجه خانم‌های شیرده است.

در دوران شیردهی چه بخوریم، چه نخوریم؟

سلامت نیوز: شیر مادر در تغذیه کودک و تاثیراتی که روی دستگاه گوارش او می‌گذارد بسیار قابل توجه است. اینکه مادران چه مواد غذایی را می‌توانند در دوران شیردهی مصرف کنند، کدام مواد غذایی تاثیر مثبت و کدام یک از آنها تاثیر منفی روی شیر دارند از موضوعات مورد توجه خانم‌های شیرده است.
 
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از نی‌نی سایت، شیر مادر در تغذیه کودک و تاثیراتی که روی دستگاه گوارش او می‌گذارد بسیار قابل توجه است. اینکه مادران چه مواد غذایی را می‌توانند در دوران شیردهی مصرف کنند، کدام مواد غذایی تاثیر مثبت و کدام یک از آنها تاثیر منفی روی شیر دارند از موضوعات مورد توجه خانم‌های شیرده است که از غزاله زمانی، کارشناس تغذیه در مورد آنها می‌پرسیم و او توضیحاتی می‌دهد که در ادامه خواهید خواند؛
 
کدام مایعات در دوران شیردهی مصرف شود؟

مصرف آب و مایعات برای دوران شیردهی ضروری است تا آب از دست رفته بدن در اثر شیردهی را جبران کند. بنابراین نوشیدن 6 الی 8 لیوان آب در طول روز توصیه می‌شود. همچنین نوشیدن مایعات دیگر مانند انواع آب‌میوه مخصوصا میوه‌هایی چون آب طالبی و آب هندوانه بسیار موثر است.
 
مایعات دیگری که می‌توانند به تامین آب بدن کمک کنند آبلیمو، دوغ و شربت به‌لیمو هستند. از سبزیجات پرآب مثل گوجه، خیار و کاهو که درصد بالایی آب دارند نیز می‌توان برای تامین آب بدن استفاده کرد. البته این موضوع  ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات شود.

مراقب نفخ در شیر خود باشید!

برخی از میوه‌ها و سبزی‌ها نفاخ هستند و وقتی مادر آنها را مصرف می‌کند این ویژگی به شیر آنها وارد می‌شود. وقتی نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند تحت تاثیر این خواص قرار می‌گیرد و ممکن است دچار نفخ شود. البته این موضوع در مورد نوزادان مختلف متفاوت است و همه آنها نسبت به یک مواد غذایی یکسان واکنش‌های یکسانی ندارند.
 
بنابراین بهترین روش برای اینکه مادران متوجه شوند که شیرخوار آنها نسبت به کدام مواد غذایی ناراحتی نشان می‌دهد و با خوردن شیر دچار نفخ و دل درد می‌شود این است که با آزمون و خطای مواد مختلف این حساسیت گوارشی را کشف کنند.

در بیشتر موارد البته سبزیجاتی مانند کلم، شلغم، سیر، پیاز و تربچه و نیز انواع حبوبات و همچنین میوه‌هایی چون زردآلو، هلو، هندوانه و گیلاس ایجاد نفخ می‌کنند. در مورد سیر و پیاز یک نکته را می‌توان اضافه کرد و آن اینکه سیروپیاز اگر به صورت خام مصرف شوند ایجاد نفخ می‌کنند اما اگر به مقادیر کم در غذا استفاده شوند مشکلی نیست.
 
مصرف ماهی در شیردهی

برخی از مواد غذایی نیز می‌توانند ایجاد حساسیت در کودک کنند که در مورد آنها نیز والدین باید دقت کنند که اگر متوجه این موضوع شدند در مصرف این مواد غذایی احتیاط داشته باشند. از جمله این مواد غذایی ماهی است که مصرف آن برای دوران شیردهی بسیار مفید است اما در برخی از کودکان باعث حساسیت می‌شود؛ همچنین تخم‌مرغ، شیر گاو، آجیل و مخصوصا بادام زمینی و کافئین از جمله این مواد غذایی هستند که کافئیین ممکن است روی طعم شیر تاثیر بگذارد.
 
کدام مواد غذایی حجم شیر را بیشتر می‌کنند؟

گفته می‌شود که برخی از مواد غذایی باعث زیاد شدن شیر مادر می‌شوند که این تاثیر در مورد برخی از مواد غذایی ثابت شده است اما در مورد برخی از آنها این موضوع هنوز جنبه علمی ندارد. از جمله مواد غذایی که تاثیر آنها در میزان شیر مادر موثر است می‌توان به لبنیات اشاره کرد؛ شیر، ماست و دوغ مایعاتی هستند که باعث زیادشدن شیر می‌شوند.
 
در مورد هندوانه، هویج، کلم، کاهو، اسفناج، زنجبیل، ماءالشعیر، رازیانه، شاهدانه و سیب‌زمینی با اینکه تاثیر آنها کاملا اثبات نشده است اما توصیه به مصرف آنها در دوران شیردهی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha