پلاكت فرزیس سازمان انتقال خون ایران با استفاده از دستگاههای تمام اتوماتیك جدید برای درمان بیماران مبتلا به اختلالات انعقادی و سرطان خون و گیرندگان پیوند مغز استخوان تجهیز شده است.

بخش پلاكت فرزیس سازمان انتقال خون با ظرفیتی بیش از پیش آماده خدمت رسانی به بیماران نیازمند است.

بنا براین گزارش، بیماران یاد شده به دلیل این كه به نوع پلاكت رندوم كه از اهدا كنندگان مختلف به دست می‌آید واكنش منفی نشان می‌دهند، ناچارند از اهدا كننده واحد پلاكت دریافت كنند كه سیستم ایمنی بدنشان با آنتی بادی‌های كمتری مواجه شود و پلاكت دریافتی را دفع نكند.

دكتر ذاكری مدیر بخش پلاكت فرزیس در این مورد توضیح داد: این بیماران به دلیل این كه بدنشان قادر به ساخت پلاكت نیست گاه نیازمند دریافت پلاكت از نوع ( اس . دی . پی ) پلاكت فرزیس هستند.

بنا بر این گزارش، در چنین مواردی همراه بیمار با معرفی پزشك معالج به سازمان انتقال خون مراجعه می‌كند وپس از انجام آزمایشهای لازم، فرآیند پلاكت فرزیس روی یك اهدا كننده انجام می‌شود.

پیش از این فرایند پلاسما فرزیس از یك نفر اهدا كننده ( single doner) به صورت غیر اتوماتیك انجام می‌شد و 10 ساعت به طول می‌انجامید. اما از سال 85 پلاكت فرزیس در مركز آفرزیس سازمان انتقال خون به صورت اتوماتیك درآمده و در سال 88 به تعداد تجهیزات و دستگاههای مورد نیاز این فرایند افزوده شد. اكنون فرایند پلاسما فرزیس تقریبا 1-5/1 ساعت طول می‌كشد و طی این مدت پلاكتی حداقل به میزان 6 تا 8 برابر پلاكت معمولی از خون اهدا كننده جدا می‌شود و خون بدون پلاكت دو باره به بدن او برمی‌گردد.

این گزارش حاكیست؛ شیوه یاد شده برای اهدا كننده بسیار راحت‌تر است و پلاكت به دست آمده كیفیت بیشتری دارد.

دكتر ذاكری در مورد نحوه پذیرش اهدا كننده گفت: فرد داوطلب پیش از اهدا، مشاوره پزشكی خواهد داشت و این مشاوره در حد كنترل شرایط اهدا ی پلاكت است كه پس از آن برای اهدا كننده آزمایشهای لازم CBC ( هموگلوبین, هماتوكریت و گلبول سفید و پلاكت) گروه خون، هپاتیت بی، هپاتیت سی، ایدز و سیفلیس انجام می‌شود.

یك كارشناس بخش مركز پلاكت فرزیس در مورد فرایند اهدای پلاكت گفت:‌ اهدا كننده پس از گذراندن این مراحل روی تخت مخصوص قرار می‌گیرد و به دستگاه مربوط به جمع آوری پلاكت از خون متصل می‌شود. در این حالت خون در دستگاه به جریان می‌افتد و پلاكت از خون اهدا كننده جدا می‌شود و بقیه خون به بدن وی برمی‌گردد.

وی در مورد فرآیندی كه پس از اهدای پلاكت در مورد آن صورت می‌گیرد، گفت: بعد از اتمام كار، پلاكت جدا شده به مدت یك ساعت در دستگاه انكوباتوربه حالت استراحت قرار می‌گیرد و بعد از یك ساعت در دستگاهی موسوم به شیكر قرار می‌گیرد تا یكنواخت شود. سپس روی نمونه پلاكت برای سنجش دقت و صحت كار و كنترل كیفی این پروسه آزمایشهای میكروبی و میزان ph پلاكت و گلبول سفید ( هرچه اندازه گلبول سفید در پلاكت كمتر باشد بهتر است ) انجام كه ماهی یك بار این گزارشها آماده می‌شود اما این یك فرآیند داخلی است و مربوط به بیمار نمی‌شود و تا قبل از این مرحله كار بیمار و اهدا كننده تمام شده است.

مدیر مركز پلاكت فرزیس اعلام كرد: هم اكنون ظرفیت پذیرش 5 بیمار در روز وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha