رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت از تخمین وجود ۷۵ هزار بیمار مبتلا به HIV در کشور خبر داد.

شناسایی سالانه ۱۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به HIV در کشور

سلامت نیوز:رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت از تخمین وجود ۷۵ هزار بیمار مبتلا به HIV در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر پروین افسر کازرونی  با اشاره به شناسایی ۳۲ هزار بیمار مبتلا به HIV در سطح کشور، گفت: از این تعداد ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زن هستند.

وی خاطرنشان کرد: آمار HIV به صورت تجمعی است و در حال حاضر از مجموع موارد شناسایی شده حدود ۲۵ هزار بیمار زنده هستند و تخمین ما این است که این تعداد تنها ۳۰ درصد جامعه بیماران HIV کشور را شامل می‌شود.

کازرونی از تخمین وجود ۷۵ هزار بیمار مبتلا به HIV در کشور خبر داد و افزود: از این تعداد تنها حدود ۲۵ هزار نفر شناسایی شده و مابقی یا از بیماری خود بی‌اطلاع هستند یا تحت پوشش مراکز ما قرار ندارند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار اپیدمی HIV در کشور در میان معتادان تزریقی به وجود آمد، گفت: خوشبختانه با اقدامات کاهش آسیب، شیوع بیماری در میان این گروه کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر انتقال ایدز از طریق جنسی در حال افزایش است، به طوریکه در موارد جدید شناسایی شده در سال گذشته، ۴۱ درصد موارد از طریق تماس جنسی آلوده شده بودند.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه سالانه حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ بیمار مبتلا به HIV در کشور شناسایی می‌شوند، افزود: همه تلاش ما این است که در گروه‌های پرخطر مانند افرادی که سابقه اعتیاد تزریقی دارند یا همسر فرد معتاد هستند یا رفتارهای جنسی پرخطر دارند متمرکز شویم و کار موردیابی و شناسایی را در این گروه‌ها بیشتر پیگیری کنیم.

کازرونی تصریح کرد: اطلاع رسانی لازم باید انجام شود تا افراد در این گروه‌ها متوجه شوند که اطلاعات آنها در کمال رازداری در مراکز مشاوره خواهد بود و می‌توانند راحت در خصوص اطلاع از وضعیت بیماری خود و انجام اقدامات درمانی به مراکز مشاوره ما در سراسر کشور مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه عمده موارد HIV مربوط به گروه معتادان تزریقی است، گفت: متاسفانه این افراد بیماری را به همسران خود انتقال می‌دهند و این احتمال که فرزندان این افراد نیز مبتلا شوند، وجود دارد.

رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: در همین راستا طرحی را در کشور از دو سال گذشته شروع کردیم که بر اساس آن آزمایش HIV هم جزو آزمایش‌های زنان باردار قرار می‌گیرد و زنان باردار بویژه افرادی که همسران معتاد دارند می‌توانند این آزمایش را بصورت رایگان انجام دهند.

کازرونی با بیان اینکه در دوران بارداری در صورت ابتلای مادر به ویروس HIV و انجام زایمان طبیعی و شیردهی احتمال انتقال ویروس به نوزاد ۳۵ تا ۴۰ درصد است، گفت: با اطلاع زودهنگام از آلودگی مادر با انجام روش‌های درمانی و انجام سزارین و استفاده از شیرخشک به جای شیرمادر احتمال انتقال ویروس به نوزاد به کمتر از دو درصد کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: این امر نشان از اهمیت این آزمایش دارد و سعی ما بر این است که انجام این آزمایش برای زنان باردار در مناطق حاشیه شهرها با جدیت بیشتری انجام شود، هر چند که هر یک از زنان باردار می‌توانند متقاضی انجام این آزمایش شوند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha