سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته ایستگاه متروی شادمان نشان داد كه حادثه مرگ دختر ٣١ ساله در این ایستگاه به علت ازدحام جمعیت بوده است و احتمال خودكشی وجود ندارد. این دختر در ساعت ٦ بعدازظهر روز یازدهم مهرماه در ایستگاه متروی شادمان با قطار در حال ورود برخورد كرد و همانجا روی زمین افتاد.

علت مرگ دختر ٣١ ساله در مترو خودكشی نبود

سلامت نیوز: بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته ایستگاه متروی شادمان نشان داد كه حادثه مرگ دختر ٣١ ساله در این ایستگاه به علت ازدحام جمعیت بوده است و احتمال خودكشی وجود ندارد. این دختر در ساعت ٦ بعدازظهر روز یازدهم مهرماه در ایستگاه متروی شادمان با قطار در حال ورود برخورد كرد و همانجا روی زمین افتاد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد لحظاتی بعد از این اتفاق، ماموران اورژانس در محل حادثه حاضر شدند و دختر جوان را به بیمارستان بردند اما او به علت شدت ضربه‌ای كه به سرش خورده بود جان باخت. بعد از حادثه قاضی ایلخانی، بازپرس كشیك قتل پایتخت در محل حاضر شد تا ماجرا را از نزدیك بررسی كند.

بررسی‌های اولیه از این حادثه نشان داد كه به احتمال زیاد دختر جوان به خاطر ازدحام جمعیت دچار حادثه شده و سرش با قطار برخورد كرده است. با این حال بازپرس پرونده دستور داد تا دوربین‌های مداربسته مترو كه لحظه وقوع حادثه را ثبت كرده‌اند، بازبینی شوند همچنین در رابطه با مرگ دختر جوان، پرونده‌ای در شعبه هشتم دادسرای امور جنایی تهران تشكیل شد.

روز یكشنبه خانواده این دختر جوان به شعبه هشتم دادسرای امور جنایی تهران رفتند و از شركت بهره‌وری متروی تهران در رابطه با مرگ دخترشان اعلام شكایت كردند، همچنین بنابر اعلام بازپرس ایلخانی، شواهد و مدارك نشان داد كه علت این حادثه مرگبار در متروی شادمان ازدحام جمعیت بوده است. اما تحقیقات در رابطه با این پرونده همچنان ادامه دارد. قاضی ایلخانی درباره این حادثه به «اعتماد» گفت: «در این حادثه به هیچ‌عنوان احتمال خودكشی وجود ندارد و خانواده دختر جوان هم بارها تاكید كرده‌اند كه دخترشان هیچ صحبتی درباره خودكشی با آنها نكرده است. »

همچنین یكی از پرسنل بیمارستان امام خمینی درباره حال عمومی این دختر كه رقیه نام داشت به شهروند گفت: «ساعت ١٩ یكشنبه دختر ٣١ساله‌ای توسط اورژانس ١١٥ به این بیمارستان منتقل شد. این دختر كه در ایستگاه مترو از ناحیه سر به‌شدت مصدوم شده بود، هیچ‌گونه علایم حیاتی نداشت و تلاش كادر پزشكی برای احیا هم بی‌نتیجه بود.» به فاصله یك روز از مرگ این دختر جوان یك مرد ٦٥ ساله خود را به خطوط ریلی انداخت و همان جا در دم جان باخت. با ادامه‌دار شدن سریال خودكشی‌ها و حوادث اینچنینی در مترو خبر احداث درهای شیشه‌ای محافظ در ایستگاه‌های متروی تهران كه از مدت‌ها پیش مطرح شده بود قوت گرفت. خبری كه با اتفاق افتادن یك خودكشی جدید قوت پیدا می‌كرد و دوباره بعد از مدتی به دست فراموشی سپرده می‌شد.

اما اقبال شاكری، رییس كمیته عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «اولویت نخست معاونت حمل ونقل و ترافیك شهرداری تهران اتمام خطوط باقی مانده مترو است و هنوز ایمن‌سازی ایستگاه در اولویت كاری آنها نیست.»


او با اشاره به كم‌كاری دولت در بحث پرداخت بخشی از هزینه‌های حمل و نقل عمومی شهر تهران گفته است: «از ٨ سال گذشته تاكنون دولت‌ها در بحث پرداخت سهم خود در حوزه حمل و نقل عمومی كم‌كاری كرده و به همین خاطر شهرداری تهران از برنامه‌های توسعه‌ای خود عقب است.»


 رییس كمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به بررسی‌های صورت گرفته در رابطه با نصب محافظ شیشه‌ای در متروی تهران از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران نیز می‌گوید: «معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری هزینه‌های نصب شیشه محافظ در خطوط مترو را برآورد كرده اما در گزارش‌های این معاونت تاكید شده كه آغاز این كار می‌تواند ساخت مترو را به تاخیر بیندازد.» شاكری در عین حال تاكید دارد كه هر زمانی كه معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران اعلام كند كه نصب محافظ شیشه در ایستگاه‌ها به اولویت این معاونت تبدیل شده، برای تصویب مصوبات لازم برای تحقق این اتفاق برنامه‌ریزی خواهیم كرد. همچنین ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران هم با ابراز تاسف از مرگ دختر جوان در مترو گفته است: «باید حتما طرح و لایحه‌ای درخصوص نصب سیستم‌های ایمنی و درهای شیشه‌ای به عنوان حصار خط مترو مجددا برای بررسی به صحن شورای شهر ارایه شود.»


ابوالفضل قناعتی، عضو كمیسیون عمران شورای شهر تهران درباره ایمن‌سازی ایستگاه‌های مترو گفت: «بحث امنیت در مترو بارها در كمیسیون عمران شهرداری مطرح شده است و با توجه به اینكه آمار خودكشی‌ها و مرگ‌هایی كه به علت عدم ایمنی در این ایستگاه‌ها افزایش پیدا می‌كند چاره‌جویی برای این معضل بطور جدی‌تری در حال پیگیری است.

اما بعد از خودكشی این دختر جوان آقای احمدی بافنده را به شورای شهر فراخواندیم و او درباره اتفاقات اخیر توضیحاتی را مطرح كرد. اما اغلب حوادث منجر به مرگی كه در ایستگاه‌های مترو اتفاق افتاده خودكشی عمدی بوده است و تعداد مرگ‌هایی كه به علت ناایمن بودن مترو اتفاق افتاده كمتر بوده است.

در جلسه ما با ریاست مترو مقرر شد كه خطوط رنگی كه برای جداسازی خطوط ریلی و جایگاه انتظار مسافران كشیده شده پررنگ‌تر شود یا حتی از چند خط برای این كار استفاده كنیم. آن طور كه مسوولان مترو گفتند این طرح به تنهایی می‌تواند آمار مرگ‌های ناشی از خودكشی و تجاوز از حریم ریلی را كنترل كند.» ابوالفضل قناعتی درباره نصب شیشه‌های ایمنی افزود: «تصویب بودجه نصب شیشه‌های ایمنی پی‌اس‌دی در دستور كار اعضای شورای شهر قرار گرفته است. بودجه این تجهیزات چه امسال و چه سال آینده تامین خواهد شد.»

حجم زیاد تبلیغات در ایستگاه‌های مترو گاهی حتی اجازه خودنمایی بنرهای هشدار‌دهنده برای جلوگیری از حوادث اینچنین را نمی‌دهد. گاهی ماموران سبز پوش مترو هم آن طور كه باید در هدایت مسافرها درست و دقیق عمل نمی‌كنند و این طور می‌شود كه آمار خودكشی‌ها و مرگ‌ها كم نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha