جراح و متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی زانو و لگن با بیان اینكه در شیوه نوین آرتروسكوپی به نام ساب واستوس (sub vastus) فرد پس از آرتروپلاستی، توانایی خم و راست كردن زانو را دارد، گفت: عوارض این شیوه جراحی كمتر از سایر روشهاست.

دكتر پیمان میر شاهدلو در یك نشست خبری در تشریح این شیوه جراحی برای آرتروپلاستی (تعویض زانو)، اظهار كرد: در این روش 2 تا 3 میلیمتر از سطح استخوان مفصل زانو درهر 2 سطح تراشیده می‌شود و متناسب با آن پروتزی از آلیاژ تیتانیوم بر روی لایه‌ای از جنس پلی اتیلن قرار می‌گیرد و مفصل زانو تعویض می‌شود.

وی با بیان اینكه در روش پیشین با برش در ناحیه پاراپتللا عضله از ناحیه كشكك شكافته و كشكك برگردانده می‌شود، افزود: از عوارض این روش جراحی محدودیت حركت و چسبندگی عضله پاره شده به استخوان ران است.

این فلوشیپ جراحی زانو و لگن با بیان اینكه در شیوه نوین آرتروسكپی عضله‌ای زخمی نمی‌شود و عمل از زیر عضله به آسانی و بدون هرگونه پارگی انجام می‌شود، گفت:‌ در این شیوه محدودیتی در خم و راست كردن زانو نیست، خطر پارگی عضله وجود ندارد و دامنه حركت محدود نمی‌شود.

دكتر میرشاهدلو خونریزی كمتر این شیوه جراحی را از مزایای آن برشمرد و یادآور شد: طول عمر هر آرتروپلاستی (تعویض زانو) 15 تا حداكثر 20 سال است كه پس از آن تعویض مجدد الزامی است و چون طول عمر دومین زانوی تعویضی غالبا كمتر از نخستین زانو است از این رو ترجیح داده می‌شود آرتروپلاستی در افرادی با سنین بالا انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha