سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 195595

بنابر اعلام مسئولان این سازمان از سال 1393 هیچ مجوزی برای شکار صادرنشده تا حیات وحش زمان بازپالایی داشته باشد که این امر سبب نارضایتی بسیاری از فعالان حوزه شکار شده که البته سازمان حفاظت محیط‌زیست روش‌های خلاقانه‌ای نظیر اجاره قرق‌های اختصاصی هم پیش پای علاقه‌مندان به شکار گذاشته است، هرچند شکار در این قرق‌ها شرایط خاص خود را دارد.

اما و اگرهای برگزاری تور شکار

سلامت نیوز:با وجود اعلام‌های چندین باره سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره صادر نکردن مجوز شکار اما هنوز هم تبلیغات تورهای صید و شکار در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان بنابر اعلام مسئولان این سازمان از سال 1393 هیچ مجوزی برای شکار صادرنشده تا حیات وحش زمان بازپالایی داشته باشد که این امر سبب نارضایتی بسیاری از فعالان حوزه شکار شده که البته سازمان حفاظت محیط‌زیست روش‌های خلاقانه‌ای نظیر اجاره قرق‌های اختصاصی هم پیش پای علاقه‌مندان به شکار گذاشته است، هرچند شکار در این قرق‌ها شرایط خاص خود را دارد.

  حیوانات پیر، طعمه گرگ
پیش از این شکارچیان بسیاری از کشورهای مختلف با هدف شکار راهی ایران می‌شدند و شرکت‌های گردشگری بسیاری هم از طریق برگزاری تور شکار اقدام به کسب درآمد می‌کردند.

هاشم اسدزاده مجری یکی از این تورها که مدعی است نخستین تور شکار گردشگران خارجی را در ایران راه‌اندازی کرده و تبلیغات مجازی تورهایش همچنان در شبکه‌های اجتماعی می‌چرخد، درباره این موضوع  می‌گوید: «تا سه سال پیش گردشگران خارجی را برای شکار به ایران می‌آوردم و درآمد خوبی داشت اما بعد از اینکه دیگر مجوز شکار صادر نشد درآمد ما هم از بین رفت اما این تصمیم سازمان حفاظت محیط‌زیست برای طبیعت و ادامه حیات حیوانات هم اشتباه است چراکه وقتی سن شکار برای مثال کل و قوچ بیشتر از 10 سال شود حیوان پیر شده و فایده‌ای برای طبیعت ندارد ضمن اینکه با مشکل تامین موادغذایی و دفاع از خود هم مواجه شده و طعمه گرگ می‌شود. چه اشکال دارد در این شرایط شکار آزاد باشد.»

  تور دو میلیونی شکار کبک
اسدزاده با بیان اینکه هزینه تور شکار برای شکارچی ایرانی مقرون به صرفه نیست، ادامه می‌دهد: «شکار تور گرانی است. تور شکار کبک حداقل دو میلیون تومان هزینه برای گردشگر دارد. این هزینه در توان شکارچی داخلی نیست و جدای از این شکارچی داخلی محکوم است که شکار نکند چون سازمان حفاظت محیط‌زیست به او اجازه شکار نمی‌دهد.»


این تورگردان راه حفاظت از حیات وحش را در افزایش نظارت می‌داند و معتقد است سازمان حفاظت محیط‌زیست به جای ممنوعیت شکار باید قوانین موجود در این زمینه را بازنگری کند برای مثال اجازه شکار برای حیواناتی که سن مفیدشان را رد کرده‌اند صادر کند، برای شکارچیان پروانه شکار تهیه کند، جریمه در نظر بگیرد و به‌طور کلی به جای پاک کردن صورت مساله، آن را حل کند.

  احیای طبیعت
اما در این میان مدیرکل حفاظت و مدیریت صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست هرگونه تبلیغات برای برگزاری تور شکار را بیهوده دانست و درباره این موضوع گفت: «سازمان حفاظت محیط‌زیست از سال 1393 تا 1395 هیچ مجوز شکاری برای شکارچیان داخلی و خارجی صادر نکرده است. تنها مجوزی که صادر شد مربوط به سال گذشته برای شکار گراز آن هم به تعداد محدود بود.»


علی تیموری، با بیان اینکه در ممنوعیت شکار مناطق حفاظت شده و غیر حفاظت شده تفاوتی ندارند، افزود: «تنها تفاوتی که میان مناطق چهارگانه حفاظت‌شده با سایر مناطق وجود دارد این است که حساسیت در مناطق چهارگانه بیشتر است اما با این وجود شکار در مناطق آزاد را هم محدود کردیم. هدف از ممنوعیت صدور مجوز شکار هم به این دلیل است که طبیعت فرصت این را داشته باشد که خود را احیا کند و سازمان حفاظت محیط‌زیست هم بتواند در این دوره زمانی تعداد محیط‌بانان را افزایش دهد.»

  شکار در قرق اختصاصی
تیموری درباره ابهاماتی که درباره اجاره قرق‌های اختصاصی شکار وجود دارد، بیان کرد: «سیاست سازمان حفاظت محیط‌زیست بر این است که شکارچیان قانونی به سمت کمک و حمایت از سازمان تشویق شوند، به همین دلیل برای آنها این امکان را فراهم کرده است تا در قالب شرکت‌های تعاونی درخواست قرق اختصاصی کنند، در مقابل سازمان هم به آنها مجوز شکار می‌دهد.»


او افزود: «قرق‌های اختصاصی هم به هیچ عنوان در مناطق چهارگانه و حفاظت‌شده محیط‌زیستی نیستند و شکارچیان می‌توانند با قبول شرایطی مانند تعهد به رسیدگی به منطقه قرق‌شده و افزایش دادن حیوانات آن از زمان تحویل، این مناطق را به مدت پنج تا 10 سال در اختیار داشته باشند، سازمان هم پس از بررسی عملکرد آنها در شورای عالی محیط‌زیست، مجوز شکار را برایشان صادر می‌کند.»


با این وجود هاشم اسدزاده، مجری برگزاری تورهای شکار موفق بودن طرح قرق‌های اختصاصی را در کاهش سختگیری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌داند و معتقد است سختگیری بیش از حد مردم را از طبیعت زده می‌کند. او معتقد است اگر تمام مراحل شکار زیر نظر محیط‌بانان باشد تا شکارچیان تنها بتوانند حیوانات پیر‌تر یا به اصطلاح «طرفه» را شکار کنند، نه‌تنها سیر چرخه طبیعت بهتر طی می‌شود بلکه رونق گردشگری و حضور علاقه‌مندان در طبیعت هم تضمین خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha