پنجشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۷

تاكنون چند بار كنار نجات یافتگانی از مرگ قرار گرفته‌اید كه تجارب نزدیك به مرگ خود را برای شما تشریح كرده‌اند؟ دانشمند‌ان هم اكنون معتقدند كه راز این گونه تجارب را كشف كرده‌اند.

بر خلاف تصور بسیاری از افراد كه وجود چنین تجاربی را باور دارند، محققان تصور می‌كنند كه این پدیده می‌تواند یك ترفند و حقه ساده ذهنی باشد كه نتیجه یك واكنش شیمیایی در بدن است.

روزنامه‌ تلگراف در گزارشی در این زمینه می نویسد: یك پژوهش جدید نشان داده است كه وقتی سطح دی اكسید كربن در جریان خون افزایش پیدا می‌كند، احتمال تجربه كردن این قبیل خیالات و تصورات ذهنی افزایش پیدا می‌كند.

بسیاری از افرادی كه اظهار می‌كنند چنین تجربه ای را داشته‌اند در تشریح آن می‌گویند كه نورهای درخشان، یك تونل و یا حتی بستگان فوت شده خود را دیده اند كه به سمت آنها اشاره می‌كنند.

زالیكا كلمنك كتیس، محقق دانشگاه ماریبور در اسلونی كه سرپرستی این تحقیق را عهده دار بوده می‌گوید: چندین فرضیه مكانیسم‌های موجود برای تجزیه نزدیك به مرگ را تشریح می‌كنند. ما در تحقیقات خود روی این بیماران دریافته ایم كه در هنگام وقوع این پدیده سطح دی اكسید كربن در خون آنها به میزان قابل توجهی بیشتر از شرایط طبیعی است.

مطالعات قبلی نیز نشان داده بود كه افزایش زیاد این گاز می‌تواند در برخی افراد سبب بروز توهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha