سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 195607

وقتی از جوزپه 94 ساله، که در این سن کاملاً سالم و سرحال است، خواستم درباره رمز و راز طول عمرش بگوید، این طور جوابم را داد: «حسابی بخور و البته سخت کار کن.»

اگر دوست دارید 100 سال زندگی کنید،بخوانید!

سلامت نیوز:وقتی از جوزپه 94 ساله، که در این سن کاملاً سالم و سرحال است، خواستم درباره رمز و راز طول عمرش بگوید، این طور جوابم را داد: «حسابی بخور و البته سخت کار کن.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران جوزپه مرا به باغش برد؛ جایی که هر روز می‌رود و در آنجا مواد غذایی چون گوجه فرنگی، فلفل، لیمو، پرتقال و چیزهای دیگر را پرورش می‌دهد.


جوزپه در جنوب شهر ناپل ایتالیا زندگی می‌کند. شهری که راز عمر طولانی مردم آن ورد زبان‌هاست. مطابق با گزارش‌های منتشرشده، از هر ده نفر ساکن این شهر، یک نفر بالای صد سال سن دارد. رسیدن به سنین 80 به بالا هم که امری متداول و کاملاً طبیعی است.


سه دلیل مهمی که برای عمر طولانی و شگفت انگیز مردم این شهر برمی شمرند، «رژیم غذایی مدیترانه‌ای»، «ورزش منظم» و «آب و هوای معتدل» است.
وقتی درباره شیوه زندگی سالم از جوزپه سؤال می‌کنیم، می‌خندد و می‌گوید: «من تا 5 سال پیش، یعنی تا حدود 90 سالگی، روزی 2 بسته سیگار می‌کشیدم.»

او نسخه خود را در این رابطه دارد و راز او درباره طول عمرش در یک کلمه خلاصه می‌شود: زنان. «من همسرم را 6 سال پیش از دست دادم و مرگش باعث افسردگی من شد. امّا بعد به خودم گفتم که این پایان جهان نیست و من باید زنده بمانم و زندگی کنم. برای همین با زنی آشنا شدم و با او ازدواج کردم. داشتن شریک در زندگی یک ضرورت محسوب می‌شود. با این کار، شما شادی و شعف را به خود و همسرتان هدیه می‌دهید.»


رژیم غذایی مدیترانه‌ای نیز نقش مهمی در طول عمر مردم ناپل دارد. رژیمی که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه، مقدار متوسطی کربوهیدرات و همچنین ماهی است. دانشمندان تحقیقاتی را درباره علت‌های عمر طولانی این منطقه آغاز کرده‌اند.

آنها می‌خواهند بفهمند چرا میزان سکته قلبی در این شهر کم است و عده کمی از سالمندان به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند. یکی از چیزهایی که آنها قرار است بررسی کنند، میزان بالای مصرف رزماری در رژیم غذایی این منطقه و همچنین پیاده روی زیاد آدم‌های شهر در کوه‌های اطراف است.


دلیا مورینیلی 79 ساله که صاحب یک رستوران در شهر ناپل است و فقط غذاهای مبتنی بر رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرو می‌کند به ما می‌گوید: «در این رستوران ما هرگز از گوشت قرمز و کره استفاده نمی‌کنیم. ما در این رستوران از مواد غذایی تازه و سالمی چون سیب زمینی، نخودفرنگی، پیاز، گوجه فرنگی، هویج، کرفس، کدوسبز، ریحان و رزماری استفاده می‌کنیم. روغن رستوران ما روغن زیتون درجه یک است. ماهی ساردین هم جایگاه ویژه خودش را دارد.»


مردم این شهر غذا خوردن را دوست دارند و از خوردن بی‌نهایت لذت می‌برند. تفاوت آنها با سایرین در نوع مواد غذایی انتخابی آنها برای خوردن است.
باید این نکته را نیز مدنظر قرار داد که سیستم بهداشت کشور ایتالیا، یکی از بهترین‌ها در قاره اروپاست. علاوه بر این، ایتالیایی‌ها در حد افراط کار نمی‌کنند. آنها معتقدند نباید آن قدر کار کرد که جان نداشته باشی.

در تهیه این گزارش با نکته مهم تری رو به رو شدم: افرادی که عمر طولانی داشتند، معمولاً نگاه مثبتی به زندگی داشته، عشق نقش مهمی در زندگی‌شان داشته، زن و مرد از زندگی در کنار هم راضی بودند، سختی‌ها را دوشادوش هم تحمل کرده و با همفکری بر مشکلات فائق می‌آمدند.
منبع: C.B.S
 
 
رژیم غذایی مدیترانه‌ای در یک نگاه

سبزیجات: 2 واحد در هر وعده غذایی
میوه: 1 یا 2 واحد در هر وعده غذایی
پاستا، برنج و نان: 1 یا 2 واحد در هر وعده غذایی
روغن زیتون: در تمام وعده‌های غذایی
زیتون تازه: دست کم 2 واحد هر روز
محصولات لبنی: روزانه 2 واحد
آجیل(دانه‌های مختلف): در حد اعتدال
ماهی و غذاهای دریایی: 2 واحد در هفته
گوشت سفید: 2 واحد در هفته
سیب زمینی: 3 واحد در هفته
گوشت قرمز: حداکثر 2 واحد در هفته
شیرینی و دسر: حداکثر 3 واحد در هفته
آب: یک و نیم تا 2 لیتر در روز
محصولات فصلی، تازه و محلی
کار و فعالیت بدنی منظم و استراحت به اندازه کافی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha