سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 195622

ارک ارده‌ای، خوتکا و پرندگانی چون اگرت بزرگ، حواصیل ارغوانی، سنگ گردان، انواع دم‌جنبانک، انواع آبچلیک و ... انواع دیگری از پرندگان هستند که در زیستگاه‌های خوزستان دیده شده‌اند.

آغاز مهاجرت پرندگان به تالاب های خوزستان

سلامت نیوز:معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از آغاز مهاجرت پرندگان آبزی وکنار آبزی به تالاب های استان خوزستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان،همزمان با سر شدن هوا در نیم کره شمالی پرنده‌های مهاجر که سرما را طاقت نمی‌آورند، قصد سفر به سرزمین‌هایی می‌کنند که آب وهوای معتدل تری دارند و یکی از این زیستگاه ها آبهای گرم شمال خوزستان است.
سید عادل مولا معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در این خصوص گفت:مرغابی ،غاز،پرندگان شکاری شامل باکلان(قره قاز)،انواع اردک،کشیم از گونه های این پرندگان مهاجر می باشند.
پرندگانی که آمارگیری از آنها ظرف یک ماه آینده انجام می شود در زیستگاه های حاشیه رودخانه ها تالاب ها وآبگیرها  سپری می کنند.
وی افزود:استان خوزستان 4 تالاب مهم و بین‌المللی را در خود جای داده و تالاب‌های آن حدود 3/8% مساحت استان را شامل می‌شود. تالاب‌هایی چون شادگان و هورالعظیم و 20 میکرو تالاب (آبگیر فصلی) زیستگاه مناسبی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی را فراهم آورده به طوری که از 513 گونه پرنده ثبت‌شده در ایران 259 گونه یعنی بیش از 50% از انواع گونه‌ای پرنده ایران در آنها یافت می‌شود.بعضی از گونه‌های مهم پرنده فقط در استان خوزستان مشاهده می‌شوند. از جمله آنها می‌توان به اکراس آفریقایی و لیکوی تالابی (لیکوی خوزی) اشاره کرد.
مولا گفت:همچنین 9 گونه پرنده در خطر انقراض در استان خوزستان وجود دارد و تالاب شادگان و هورالعظیم مهمترین زیستگاه جوجه‌آوری اردک مرمری در خاورمیانه هستند.
ارک ارده‌ای، خوتکا و پرندگانی چون اگرت بزرگ، حواصیل ارغوانی، سنگ گردان، انواع دم‌جنبانک، انواع آبچلیک و ... انواع دیگری از پرندگان هستند که در زیستگاه‌های خوزستان دیده شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha