سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 195628

سرطان معده، یکی از شایع‌ترین سرطان‌هایی است که تا وقتی به مراحل پیشرفته نرسد، امکان تشخیص آن، چندان وجود ندارد.

شایع ترین علائم سرطان معده که نباید نادیده بگیرید

سلامت نیوز: سرطان معده، یکی از شایع‌ترین سرطان‌هایی است که تا وقتی به مراحل پیشرفته نرسد، امکان تشخیص آن، چندان وجود ندارد.
 
به گزارش سلامت نیوز سرطان معده توسط رشد سلول‌های سرطانی در دیواره معده ایجاد می‌شود و معمولا در مراحل اولیه علائم چندانی ندارد.

به گفته کارشناسان موسسه ملی سرطان در آمریکا برخی از عوامل خطر شانس ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری، ابتلا به تومور در سایر بخش‌های دستگاه گوارش، پولیپ معده (رشد غیر طبیعی بافت در پوشش داخلی معده) از جمله این موارد است.

سرطان معده معمولا در مردان، افراد سیگاری، کسانی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند، آسیایی‌ها و ساکنان آمریکایی جنوبی و بلاروس، شایع‌تر است.

اگرچه هنوز علت مشخصی برای ابتلا به سرطان معده عنوان نشده است اما مصرف بیش از حد غذاهای پردازش شده، خوردن گوشت بیش از حد، سابقه سوء مصرف الکل، طبخ نكردن  درست مواد غذایی به عنوان عواملی که خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهند، مطرح شده اند.

علائم ابتلا به سرطان معده

 سرطان معده در مراحل اولیه تشخیص داده نمی‌شود و شانس افراد مبتلا برای دریافت درمان‌های به موقع کم است اما برخی از شایع‌ترین علائم ابتلا به این سرطان که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند، از این قرار است:

    تهوع، استفراغ

    سوزش مکرر سر دل

    از دست دادن اشتها همراه با کاهش ناگهانی وزن

    نفخ ثابت (احساس سیری بیش از حد حتی با خوردن مقادیر کمی غذا)

    مدفوع خونی

    زردی چشم و پوست

    خستگی بیش از حد

    درد معده بخصوص بعد از غذا

*راه‌های تشخیص سرطان معده

راه‌های متعددی برای تشخیص سرطان معده وجود دارد. این بیماری بر اساس شرح‌ حال بیمار و معاینه فیزیکی توسط پزشک متخصص و انجام اقدامات تشخیصی از جمله تصویربرداری و نمونه‌ برداری از ضایعه به کمک آندوسکوپی قسمت فوقانی سیستم گوارشی و بررسی پاتولوژیک، قابل ‌تشخیص است.

بهترین روش تشخیص سرطان معده آندوسکوپی است که شامل لوله‌ دارای دوربین است که آن را از راه دهان به داخل معده می‌فرستند. یک روش آسان و مطمئن برای تشخیص سرطان است. البته عکس‌‌برداری از معده به شیوه دبل کنتراست نیز می‌‌تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. اگر سرطان معده به ‌موقع تشخیص داده شود، درمان‌ پذیر است.

راه‌های پیشكیری از سرطان معده

اگرچه روش‌های درمانی متعددی برای سرطان معده از جمله شیمی درمانی، پرتو درمانی، درمان با سلول‌های بنیادی و عمل جراحی در دسترس است اما پیشگیری از این بیماری از طریق رعایت موارد زیر توصیه شده است:

    یک رژیم غذایی مناسب باید به میزان کافی از پروتئین‌‌ها و ویتامین‌ها برخوردار باشد. به ‌طور معمول، هر فرد به‌ صورت روزانه باید بین 90 تا 150 گرم پروتئین مصرف کند.

    مصرف ویتامین به‌خصوص ویتامین ث و آ نیز باید مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر، مصرف میوه ‌ها و انواع سبزی‌‌ها به دلیل اینکه دارای آنتی ‌اکسیدان هستند نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند.

    مصرف ترشی‌جات و ماهی ‌دودی و نمک نیز باید کاهش یابد.

    بیماری‌‌های معده نیز اگر درمان نشوند، ممکن است سبب بروز سرطان معده شوند. بنابراین این بیماری‌ها حتما باید مورد درمان قرار گیرند.

    پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف الکل نیز در مبتلا نشدن به سرطان معده موثر است.

* وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha