یک روانشناس بالینی با بیان اینکه زمینه ژنتیکی در بروز افسردگی نقش حائز اهمیتی دارد، گفت: اگر والدین مبتلا به افسردگی باشند احتمال ابتلای فرزند به افسردگی افزایش می‌یابد.

ابتلا به «افسردگی» زمینه ژنتیکی دارد

سلامت نیوز:یک روانشناس بالینی با بیان اینکه زمینه ژنتیکی در بروز افسردگی نقش حائز اهمیتی دارد، گفت: اگر والدین مبتلا به افسردگی باشند احتمال ابتلای فرزند به افسردگی افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر حمید فرزادی، روانشناس بالینی  به مناسبت هفته سلامت روان اظهار کرد: افسردگی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی است و به علت شیوع و بروز بالایی که دارد روانپزشکان و روانشناسان به افسردگی لقب «سرماخوردگی روانشناسی» داده‌اند یعنی همانند سرماخوردگی از شیوع بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه افسردگی در تمام کشورهای دنیا جزو شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی است، افزود: نشانه افسردگی دارای یک طیف وسیع است به گونه‌ای که از یک حالت خفیف مانند احساس غم، شاد نبودن و ... آغاز می‌شود و به سمت افسردگی متوسط و بالینی که دارای علائم شدیدتری است، حرکت می‌کند.

این روانشناس بالینی در ادامه تصریح کرد: عموما افسردگی به دنبال فقدان یا از دست دادن بروز می‌یابد.

فرزادی درباره علائم افسردگی‌های بالینی یا شدید، یادآور شد: افسردگی‌های بالینی دارای سه دسته علائم از قبیل علائم جسمانی، احساسی - عاطفی و شناختی - فکری است. علائم جسمانی به صورت اختلال خواب (کم خوابی یا پرخوابی)، اختلال اشتها (پراشتهایی یا کم اشتهایی)، احساس کوفتگی‌های غیرمعمول و ... بروز می‌یابد.

وی افزود: علائم احساسی-عاطفی نیز به صورت اختلال در تمرکز، کاهش انگیزه، احساس غمگینی شدید، لذت نبردن از شادی‌های زندگی، شاد نبودن و ... در فرد مبتلا به افسردگی بروز پیدا می‌کند.

این روانشناس بالینی در ادامه با توجه به علائم شناختی- فکری، خاطرنشان کرد: در افراد مبتلا به افسردگی‌های حاد افکار مایوسانه، خودکشی یا دیگرکشی دیده می‌شود یعنی برخی افراد برای پایان درد و رنج زندگی یا زندگی خود را پایان می‌دهند و یا بر اینکه اطرافیان به این درد مبتلا نشوند، جان آنها را می‌گیرند.

فرزادی با بیان اینکه زمینه ژنتیکی در بروز افسردگی نقش حائز اهمیتی دارد، گفت: اگر والدین مبتلا به افسردگی باشند احتمال ابتلای فرزند به افسردگی افزایش می‌یابد.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره راه‌های درمان افسردگی، عنوان کرد: اگر افسردگی شدید نباشد با راه‌های مانند روانکاوی توسط روانشناس درمان می‌شود در غیر این‌صورت فرد باید تحت نظر روانپزشک دارو مصرف کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha