استاندار تهران با اشاره به توجه دولت به سلامت در قانون هدفمند كردن یارانه‌ها از طریق افزایش توانمندی خانوار، گفت: در قانون هدفمند كردن یارانه‌ها سعی شده تا در انواع بیمه‌ها سهم دولت از محل یارانه‌ها افزایش و سهم مردم كاهش یابد.

تمدن در برنامه‌ای كه به مناسبت هفته سلامت در دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد، سه مقوله «سلامت»، «آموزش» و «امنیت» را از وظایف حاكمیتی برشمرد و گفت: زمینه برای حضور بخش خصوصی در عرصه‌های دیگر وجود دارد، اما در این سه عرصه دولت‌ها مسوولیت جدی و مستقیم دارند كه طبیعتا باید متناسب با این نگاه، تخصیص منابع و امكانات نیز صورت گیرد.

وی با بیان این كه با وجود همه اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته هنوز در عرصه سلامت فردی و اجتماعی با نقطه نسبتا مطلوب فاصله زیادی وجود دارد، ادامه داد: در هیچ نقطه از دنیا هم این طور نیست كه مسائل سلامت صد درصد انجام شده باشد. علت این امر هم هزینه‌های سنگین بهداشت و درمان است كه ممكن است حتی برای اقشار مرفه جامعه نیز سنگین باشد.

تمدن با خطیر خواندن مسوولیت دولت در امر سلامت، گفت: یكی از دغدغه‌های جدی دولت در قانون هدفمند كردن یارانه‌ها بحث سلامت است. به این ترتیب یكی از اجزای مهم این قانون توجه به سلامت بهداشت و درمان از طریق افزایش توانمندی خانوار است. به این ترتیب یارانه‌ها به سمت درآمد خانواده‌ها سوق می‌یابد.

استاندار تهران گفت: مقرر شده است كه 50 درصد درآمد ناشی از حذف یارانه‌ها به درآمد خانواده‌ها تزریق شود و حدود 20 درصد یارانه صرف نظام جامع تامین اجتماعی به منظور بالا بردن قدرت خانواده‌ها برای فراهم كردن مسائل سلامت و 30 درصد یارانه‌ها نیز در حوزه‌های عمومی هزینه شود.

وی با بیان این كه سالانه چهارهزار و 500 میلیارد تومان یارانه آرد گندم از طرف دولت پرداخت می‌شود، گفت: این در حالیست كه با وجود پرداخت این میزان رقم یارانه از طرف دولت، نانی غیربهداشتی طبخ می‌شود و رضایتمندی هم از طرف مردم و نانوایان وجود ندارد. در مجموع تنها بین 30 تا 40 درصد یارانه‌ها به دست مردم می‌رسد و حدود 60 تا 70 درصد آن در این گردونه به كام مردم نمی‌رود. سرنوشت یارانه دارو و كالاهای كوپنی نیز بهتر از این نیست. به این ترتیب دولت در نظر دارد كه یارانه‌ها را به سمت مردم برگرداند.

تمدن ادامه داد: در قانون هدفمند كردن یارانه‌ها سعی شده تا در انواع بیمه‌ها سهم دولت از محل یارانه‌ها افزایش و سهم مردم كاهش یابد. الگوی این موضوع در وزارت رفاه آماده شده است. از طرف دیگر سرانه درمان نیز سرانه خوبی نیست و دولت نیز این موضوع را قبول دارد، اما به ناچار باید متناسب با منابع پیش رفت.

استاندار تهران در ادامه با اشاره به مشكلات ناشی از زندگی شهرنشینی، گفت: تهران عملكرد یك استان، شهر و یا منطقه را ندارد. تمام مراكز درمانی تهران عملكردی ملی و فراملی دارند و به جز جمعیت 14 میلیون نفری این استان، از استان‌های دیگر نیز به مراكز درمانی تهران مراجعه می‌شود.

وی با غیرقابل تحمل خواندن وضعیت توزیع مراكز درمانی در تهران، ادامه داد: بیمارستان‌های تهران در محاصره ترافیك، دود و آلودگی‌های صوتی قرار دارند. نفس كشیدن برای بیمارستان‌های تهران مشكل شده است. به این منظور كمیته‌ای برای احداث شهركی با عنوان «شهرك سلامت» در نزدیك‌ترین نقطه به تهران تشكیل شده تا در این شهرك تنها خدمات درمانی و بیمارستانی ارائه شود. در حال حاضر تعداد زیادی متقاضی ساخت بیمارستان توسط بخش خصوصی داریم كه تصمیم‌گیری برای خرید زمینی توسط دولت در منطقه‌ای خوش آب و هوا و نزدیك به تهران و همچنین برخورداری آن از وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد.

تمدن در ادامه درباره شرایط تغذیه‌ای مردم در شهرها، گفت: مردم رها شده‌اند و هرگونه شرایطی فراهم شود تغذیه می‌كنند و پس از آن نیز هزینه‌های سنگین درمان ناشی از این تغذیه نادرست باید پرداخت شود. دولت در وضع تغذیه مردم مسئولیت دارد و باید راه و روش تغذیه صحیح به مردم آموزش داده شود. مردم كشور آموزش پذیرند و در صورت آموزش به خانواده‌ها، بسیاری از هزینه‌های درمان كاهش می‌یابد.

وی با اشاره به توصیه رییس جمهور مبنی بر سبك كردن و كاهش جمعیت تهران گفت: اكنون مشاهده می‌شود در شهری كه زیرساخت‌های آن برای 3 تا 4 میلیون نفر جمعیت است تنها در خود شهر تهران هشت میلیون نفر زندگی می‌كنند. این در حالی است كه شهر تهران در محاصره سه گسل فعال قرار دارد و هر لحظه ممكن است وضعیت تهران را تحت الشعاع قرار دهند. بنابراین لازم است كه چه در بحث زندگی عمومی مردم تهران و چه در بحث زلزله چاره اندیشی شود. به این ترتیب باید میزان خسارت را در زمان وقوع حادثه كاهش داد كه یكی از راهكارها آن است كه با سیاست‌های تشویقی جمعیت شهر تهران كاهش یابد.

استاندار تهران در پایان از تشكیل كمیته كاهش جمعیت تهران در استانداری تهران خبر داد و گفت: بررسی‌ها به این منظور آغاز شده تا بتوانیم در بحث سبك سازی شهر تهران به عنوان یكی از پارامترهای شهرنشینی و سلامت ورود كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha