به کار بردن تنوع و خلاقیت در آماده کردن تغذیه و خوراکی بچه‌ها در مدرسه، به شما کمک می‌کند برگ برنده را بابت تغذیه سالم در رقابت با مواد خوراکی صنعتی در دست داشته باشید.

طرز تهیه ساندویچ های خانگی خوشمزه برای بچه مدرسه ای‌ها

سلامت نیوز: به کار بردن تنوع و خلاقیت در آماده کردن تغذیه و خوراکی بچه‌ها در مدرسه، به شما کمک می‌کند برگ برنده را بابت تغذیه سالم در رقابت با مواد خوراکی صنعتی در دست داشته باشید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، اگر این جذابیت در خوراكی‌ها را نتوانید ایجاد كنید، طبیعی است كه بچه‌ها سراغ خوراكی‌های خوش رنگ و لعاب كارخانه‌ای می‌روند و خرده‌ای هم بر آنها نیست. با صرف كمی‌ زمان و مطالعه بیشتر، می‌توانید بچه‌ها را به سمت دستپخت خودتان متمایل كنید و ذره‌ذره، آنها را از خوراكی‌ها نگهدارنده‌ جدا كنید.

    پنیر، گردو و...

یكی از تركیبات ساده اما دوست‌داشتنی ساندویچ‌ها و لقمه‌های همراه دوران مدرسه همین پنیر و گردو است. اما خب مگر چندبار در هفته می‌توانید پنیر را روی نان بمالید و گردو روی آن بگذارید و بعد هم نان را از قسمت كناری لوله كنید تا شكل ساندویچ‌های همیشگی دوران كودكی خودمان شوند؟ خود شما از تكرار این روند آماده‌سازی‌ خسته خواهید شد، چه برسد به بچه‌ای كه قرار باشد هر روز آن را بخورد. به روش‌های جدید فكر كنید. كدام وسایل گوشه آشپزخانه شما قرار دارند و‌ ماه به ‌ماه سراغ آنها نمی‌روید؟! ساندویچ‌ساز از همین دسته وسایل آشپزخانه است. می‌توانید از همان روش معروف خودش استفاده كنید و با استفاده از نان‌های مربعی مخصوص، این بار ساندوچ‌های پنیر و گردو را به این روش با شكلی جدید آماده كنید.

    راه میان‌بُر

اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه كنیم، تهیه نان‌‌تست، هم مقرون به صرفه نیست و هم همیشه نمی‌توان به آن دسترسی داشت. یك راه میان‌بر در اینجا وجود دارد، شما می‌توانید از نان‌های لواش استفاده كنید. 4 قسمت از نان را مقداری بزرگ‌تر از ابعاد صفحه ساندویچ‌ساز برش بزنید تا زمانی كه درها روی هم قرار می‌گیرند، نان‌ها روی هم پرِس شوند و موادی كه روی نان قرار داده‌اید بیرون نریزند. 2قسمت را در كف وسیله قرار دهید و مواد میانی را روی آن بریزید. حالا 2 تكه نان باقیمانده را روی پنیر و گردو قرار دهید و در ساندویچ‌ساز را ببندید. دقت كنید كه زمان كمتری نسبت به زمان آماده‌سازی نان‌های تست لازم دارید.

    پیشنهاد

می‌توانید به طعم خود پنیر تنوع بدهید و از انواع مختلف آن استفاده كنید. پنیر‌های لاكتیكی، تبریزی و... ساندویچ امروز را با ساندویچ دیروزی فرزندتان متفاوت می‌كنند. مواد كناری پنیر را هم می‌توانید گسترده‌تر كنید. می‌توانید از خیار، گوجه، سبزی‌های تازه، مغزهایی مانند فندق و دانه‌هایی مانند كنجد و سیاه‌دانه استفاده كنید. هر كدام از اینها به تنهایی مقدار زیادی از بار تنوع بخشیدن را به دوش می‌كشند و كمك حال شما خواهند بود. ضمن اینكه ساندویچ‌های شما طعم‌های جدیدی به همراه دارند.

    ساندویچ ماكارونی

كمتر بچه‌ای است كه اسم ماكارونی بیاید و به آن نه بگوید. همین ماكارونی را می‌توانید به شكل ساندویچ دربیاورید و در كنار خیارشور و گوجه‌فرنگی، همراه فرزندان خود كنید. فقط توجه كنید كه مقدار روغنی كه برای این نوع ماكارونی استفاده می‌كنید كمتر باشد تا نان ساندویچی شما را مرطوب و بعد از گذشت زمان از هم متلاشی نكند.

    همراه شیرین

اگر فرزند شما به صبحانه‌های شیرین مانند عسل و مربا و شكلات علاقه‌مند است می‌توانید از انواع این خوراكی‌ها به مرور زمان استفاده كنید. اگر برای آماده‌سازی‌ آنها نگران هستید كه حین مصرف، دست‌ها و لبا‌س‌های فرزندتان نوچ و چسبنده شود، می‌توانید از نایلون‌های ویژه ساندویچ‌ استفاده كنید. نان‌های باگت كوچك و تك‌نفره هم انتخاب خوبی برای ساندویچ مدرسه بچه‌ها هستند چون ابتدا و انتهای آنها بسته است و احتمال بیرون ریختن مواد میانی آنها كمتر می‌شود.

    كوكوهای دوست داشتنی

حتما یك روز در هفته را به تهیه انواع كوكوها برای تغذیه بچه‌ها اختصاص دهید. وجود تخم‌مرغ در كوكوها، یكی از مهم‌ترین دلایل انتخاب این غذا برای بچه‌هاست. كوكوهایی مانند كوكو‌سبزی، سیب‌زمینی، بادمجان وكتلت، زمانی كه با گوجه‌فرنگی و خیارشور همراه شوند، هم خوشمزه هستند و هم اینكه تنوعی در خوراكی بچه‌ها به‌حساب می‌آیند و زنگ‌های تفریح خوشمزه‌ای را حتما به‌وجود خواهند آورد.

    غذاهای دوست نداشتنی

اگر بچه بدغذایی دارید كه این عادت را از یكسالگی تا حالا دنبال خود یدك می‌كشد، پیشنهاد می‌دهیم روش جدیدی مانند آنچه در این قسمت خواهیم گفت در مورد غذایی كه نمی‌خورد اعمال كنید. ماهی یكی از همین مواد خوراكی است كه بچه‌ها آن را كمتر مصرف می‌كنند. تكه‌هایی از ماهی بدون استخوان را جدا كنید. همراه مقداری تخم‌مرغ، ادویه، شویدخشك و پودرسوخاری مخلوط كنید و قاشق قاشق در روغن بریزید تا سرخ شود. حالا می‌توانید با كنار هم گذاشتن چند عدد از این ماهی‌های فرآوری شده، ساندویچ‌های كوچكی برای زنگ‌تفریح بچه‌ها آماده كنید.

    ظرف رنگی میوه‌ها

از میوه‌ها و سبزیجات رنگی و خوشمزه پاییزی غافل نشوید. اگر بچه‌های شما اهل صبحانه خوردن در خانه هستند می‌توانید بیشترین سهم خوراكی روزانه آنها را به میوه‌ها و سبزیجات اختصاص بدهید. بهتر است میوه‌ها را برای بچه‌ها پوست بكنید و خرد كنید تا خوردن آنها در زمان كوتاه زنگ‌تفریح راحت‌تر و شیرین‌تر باشد؛ میوه‌هایی مثل سیب و پرتقال و نارنگی و یا انار دانه شده و سبزیجاتی چون هویج و كلم‌بروكلی و ساقه‌های ترد و جوان كرفس می‌تواند خوراكی ویژه‌ای برای زنگ‌های تفریح به‌حساب آید.

    شیرینی‌های مامان پز

از كیك‌های خانگی دستپخت خودتان غافل نشوید. شما می‌توانید به راحتی كیك‌های ساده‌ای را تهیه كنید و كنار غذاها و ساندویچ‌هایی كه در كیف بچه‌ها قرار می‌دهید بگذارید و آنها را از رفتن به سمت بوفه مدرسه بی‌نیاز كنید. لازم نیست خیلی كار را سخت كنید، می‌توانید كیك‌های اسفنجی را روی گاز و با شعله‌پخش‌كن درست كنید تا قسمتی از سختی مسیر را برای خودتان راحت كرده باشید. حتی می‌توانید پنكیك‌های كوچك را جایگزین كیك‌ها كنید.

    ظرف مناسب برای مدرسه

اگر هنوز برای ظرف ساندویچ بچه‌ها فكری نكرده‌اید، می‌توانید به گزینه‌هایی مانند ظرف‌های دردار سبك فكر كنید؛ البته اگر كیف فضای خالی دارد و ظرفی كه درنظر گرفته‌اید حجم زیادی را برای این كار اشغال نمی‌كند. ظرف‌های تقسیم چهارخانه هم گزینه مناسبی هستند تا انواع تغذیه‌هایی را كه درنظر گرفته‌اید، در كنار هم داشته باشید. گزینه دیگر استفاده از پلاستیك‌های زیپ‌كیپ است كه انواع ایرانی ضخیمی دارد. می‌توانید از سایز‌های مختلف آن برای ساندویچ‌ها، كیك‌ها یا میوه‌ها استفاده كنید. اگر برای ساعات حضورشان در مدرسه نوشیدنی‌هایی خانگی هم درنظر گرفته‌اید و مشكل بطری‌های در‌دار را دارید، می‌توانید قمقمه‌های كوچك یا فلاسك‌های كم لیتر سبك را تهیه كنید. یكی از بهترین پیشنهادها برای این ایام، شربت لیمو و نعنایی است كه با دسته‌هایی كوچك نعنای تازه‌ای كه خودتان درون خرد كن ریز كرده‌اید و همراه با آبلیموی طبیعی و مقداری شكر و آب، درست می‌شود. ویتامین c این شربت، پیشگیری مؤثری برای سرماخوردگی‌های این ایام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha