چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 195724

اگرچه بسیاری از مردم کلمه دیابت را شنیده اند، اما نام دیابت ملیتوس یا دیابت شیرین می تواند تعجب آور و در عین حال همراه با ترس باشد.

دیابت ملیتوس چیست؟ واقعیت هایی که باید بدانید

سلامت نیوز:اگرچه بسیاری از مردم کلمه دیابت را شنیده اند، اما نام دیابت ملیتوس یا دیابت شیرین می تواند تعجب آور و در عین حال همراه با ترس باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت ،دیابت ملیتوس نام رسمی برای انواع دیابت از قبیل دیابت نوع 1، دیابت نوع 2 و دیابت حاملگی است. دیابت ملیتوس یک بیماری مزمن و مادام العمر است که روی توانایی بدن شما در استفاده از انرژی موجود در مواد غذایی که می خورید تاثیر می گذارد. بدن شما شکر و کربوهیدرات را شکسته و به گلوکز تبدیل می کند، نوعی قند که برای تامین سوخت سلول ها ضروری است. به منظور استفاده از این سوخت، سلول ها نیاز به انسولین دارند؛ هورموی که گلوکز را تبدیل به انرژی می کند.

افراد مبتلا به دیابت ملیتوس دچار مشکلات انسولین هستند؛ یا بدنشان به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند و یا به درستی قادر نیست از انسولین تولید شده استفاده کند. به هر دو دلیل، گلوکز تبدیل نشده به انرژی می تواند وارد خون شود.

در بین دو نوع دیابت ملیتوس، دیابت نوع 1 اکثرا به صورت غیر منتظره و دراماتیک بروز می کند. علائم دیابت تیپ ض در اطفال معمولا به دنبال درمان جهت بیماری های ویروسی و یا سایر آسیب ها شناخته و تشخیص داده می شود. در دیابت نوع 1 به علت کمبود انسولین، بدن جهت تامین انرژی مورد نیاز، چربی ها را به جای گلیکوژن ذخیره می کند و در اثر این پروسه یک سری مواد شیمیایی مضر در جریان خون به نام کتون ها آزاد می شود که می تواند منجر به کتواسیدوز دیابتی گردد. علائم این عارضه شامل تهوع، استفراغ، دهیدراتاسیون و ... است و اگر درمان نشود، کاهش پتاسیم خونی رخ داده و می تواند مرگبار باشد.

علائم و نشانه های دیابت ملیتوس نوع 2 اما خفیف تر است و با افزایش سن پیشرفت می کند. چاقی یکی از علل عمده ابتلا به دیابت شیرین نوع 2 است. علائم این نوع دیابت ممکن است سالها خود را نشان ندهد با این حال این علائم می تواند به صورت سندرم هیپرگلیسمیک همراه با ضعف، غش و بی قراری بروز کند. افزایش تشنگی، گرسنگی و خستگی، به همراه تاری دید، کند بودن زخم ها نسبت به درمان و تیره شدن برخی نواحی پوست از علائم دیگر این نوع دیابت هستند.

اثرات دیابت شیرین درمان نشده

این اثرات می تواند بسیار وسیع باشد. گلوکز وارد شده به جریان خون همراه با آسیب های عصبی، آسیب به کلیه ها، قلب و چشم ها است. دیابت ملیتوس نوع 2 نیز می تواند منجر به حمله قلبی یا سکته مغزی شود.

درمان با ورزش و رژیم غذایی در مبتلایان به دیابت ملیتوس نوع 2

از آنجا که چاقی مهمترین علت ابتلا به این دیابت است، ایجاد تغییرات در سبک زندگی از جمله رژیم غذایی متعادل در آنها ضروری است. رژیم غذایی با تمرکز بر فیبر بالا، غذاهای کم چرب مانند میوه ها و سبزیجات، غلات سبوس دار و ... بعلاوه اجتناب از غذاهای حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده، شیرینی ها و چربی های حیوانی مهم است.

افراد مبتلا به دیابت ملیتوس نوع 2 نیاز به کنترل منظم قند خون چند بار در روز دارند. علاوه بر رژیم غذایی و ورزش، برخی از مبتلایان به این نوع دیابت نیازمند دریافت درمان با انسولین هستند. یکی از رایج ترین داروهای دیابت ملیتوس نوع 2 متفورمین است که باعث می شود بدن به طور موثرتر از انسولین استفاده کند. در بعضی موارد نیز تزریق انسولین به طور مستقیم توصیه می شود.

حرف آخر

اگرچه تشخیص دیابت شیرین یا قندی می تواند تا حدودی ترسناک باشد، اما مدیریت دقیق بیماری و توجه به دریافت رژیم غذایی متعادل و ورزش کافی می تواند این بیماری مادام العمر را در تمام طول زندگی به سمت مثبت هدایت کند.

منبع:readersdigest

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
    0 0
    برنامه خوب است