مدیرکل هواشناسی استان سمنان با بیان اینکه راه خروج از بحران خشکسالی چندساله در استان تامین آب پایدار است، گفت: مهم ترین راهکار تامین آب پایدار، انتقال آب از دریای خزر به سمنان است.

نسخه نجات بخش بحران خشکسالی سمنان، انتقال آب دریای خزر است

سلامت نیوز:مدیرکل هواشناسی استان سمنان با بیان اینکه راه خروج از بحران خشکسالی چندساله در استان تامین آب پایدار است، گفت: مهم ترین راهکار تامین آب پایدار، انتقال آب از دریای خزر به سمنان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، غلامرضا حسنی غربا افزود: آب پایدار منبعی است که بتوان برای تامین آب در دوره زمانی چندساله به آن اتکا کرد و استان های مجاور کویر که اقلیم های خشک، نیمه خشک و شکننده دارند با انتقال آب دریای خزر می توانند بحران کم آبی را پشت سر بگذارند.
وی با اشاره به نیاز استانهای کم آب مرکز کشور، گفت: انتقال آب از دریای خزر مشکل کمبود آب استانهای فلات مرکزی کشور را برطرف می کند و می تواند زمینه ساز توسعه این استانها باشد و این مساله باید در برنامه ریزی های کلان کشوری مدنظر باشد.


مدیرکل هواشناسی استان سمنان تشریح کرد: خشکسالی بر چهار نوع هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژی، و اقتصادی و اجتماعی تقسیم بندی می شود و استان سمنان بر اساس آمار چندساله، در حوزه های هواشناسی، کشاورزی و هیدرولوژی، در وضعیت خشکسالی شدید و خیلی شدید قرار دارد.
وی، دیگر راهکارهای تامین آب پایدار را توسعه سدها و سازه های نگه دارنده آب، در حوزه های آبخیزداری و آبخوان عنوان و اضافه کرد: این راه حل هزینه زیادی به همراه دارد، اما با استفاده از سازه های نگه دارنده آب، می توان سیل ها را مدیریت و این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد.


حسنی غربا ادامه داد: افزایش دما، افزایش تبخیر، کاهش بارندگی و افزایش رگبارهای سیل آسا، نشان دهنده خشکسالی در استان سمنان است به طوری که در سال زراعی 94-95 نسبت به دوره بلند مدت ٣٠ ساله، میانگین بارندگی ١٨ درصد کاهش یافته است.


مدیرکل هواشناسی استان سمنان اضافه کرد: میانگین بارندگی در 30 سال گذشته در استان سمنان 130 میلی متر بود و در سال زراعی 95-94 این مقدار به حدود 105 میلی متر کاهش یافته است و میانگین بارش کشوری نیز 240-250 میلی متر است.


حسنی غربا گفت: این میانگین نسبت به میانگین بارندگی سال گذشته آن، پنج درصد کاهش داشته است و این درحالی است که میزان تبخیر در استان سمنان در حدود 2 هزار و 200 میلی متر در سال است که از میانگین کشوری 200 میلی متر بیشتر است.
مدیر کل هواشناسی استان سمنان افزود: بر اساس نقشه های پیش بینی و پیش یابی فصلی تا بهمن 95، بارندگی در استان 10 تا 20 درصد کاهش خواهد داشت.
وی از افزایش متوسط نیم تا یک درجه ای دما تا بهمن 95 خبر داد و تصریح کرد: این افزایش متوسط دما، به مفهوم بالا بودن دمای هوا در تمام روزهای زمستان و پاییز نیست، اما متوسط دمای زمستان 95 گرم تر خواهد بود.


مدیر کل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: این استان به علت قرار داشتن در حاشیه کویر، جزو استان های خشک و نیمه خشک با اقلیم شکننده است.
حسنی غربا با بیان اینکه نوع اقلیم استان سمنان به صورتی است که 60 درصد از بارش ها به صورت رگباری می بارد، افزود: بارش های رگباری حجم زیادی دارند، اما سطح مقطع آن کم است و این عامل سبب ایجاد سیل می شود و به تقویت آب سفره های زیرزمینی کمک نمی کند.


وی خاطرنشان کرد: اقلیم استان سمنان جز متنوع ترین اقلیم های کشور است و اقلیم هایی مانند کویری، کوهستانی، جنگلی، متاثر از دریا را دارد و از مجموع اقلیم های موجود، فقط اقلیم ساحلی در استان وجود ندارد.


وی با بیان اینکه استان سمنان از لحاظ ساعات آفتابی در بهترین شرایط قرار دارد، تشریح کرد: سمنان هم از لحاظ عرض جغرافیایی و هم از نظر ساعات آفتابی مناسب است و برای تامین انرژی برق می توان از صفحه های خورشیدی و انرژی خورشید بهترین استفاده را برد.


حسنی غربا درباره شرایط آب و هوایی تابستان ٩٥ در استان سمنان، بیان داشت: امسال تابستان دوام گرما بالا بوده است و در سه سال اخیر شرایط به گونه ای بود که تابستان های داغ داشته ایم و علت این نامگذاری افزایش دما بیش از حد دمای متوسط است.


وی با اشاره به روند افزایشی دما در تمام نقاط کره زمین، افزود: علت اصلی این افزایش دما، افزایش گازهای گلخانه ای کره زمین است.
مدیرکل هواشناسی تشریح کرد: تبعات گازهای گلخانه ای، افزایش دما، خشکسالی متمادی، سیل های سنگین و تغییر اقلیم است.
حدود 55 درصد از استان سمنان را اقلیم های خشک و نیمه خشک تشکیل می دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha