یگ پژوهشگر روانشناسی با بیان اینکه اضطراب سالم موجب توفیق و پیشرفت اجتماعی در افراد می‌شود، عنوان کرد: در عین حال اضطراب ناسالم زمینه یأس، ناامیدی، کاهش امید به زندگی و ابتلا به افسردگی را فراهم می‌کند.

اضطراب موجب بروز «افسردگی» می‌شود

سلامت نیوز:یگ پژوهشگر روانشناسی با بیان اینکه اضطراب سالم موجب توفیق و پیشرفت اجتماعی در افراد می‌شود، عنوان کرد: در عین حال اضطراب ناسالم زمینه یأس، ناامیدی، کاهش امید به زندگی و ابتلا به افسردگی را فراهم می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،سید سهیل رضایی، پژوهشگر روانشناسی  به مناسبت هفته سلامت روان(24تا30مهر) با بیان اینکه اضطراب از ضرورت‌های زندگی اجتماعی هر فرد است، اظهار کرد: اضطراب به 2 دسته سالم و ناسالم تقسیم بندی می‌شود. اضطراب سالم فرد را به توفیق اجتماعی می‌رساند و از ضرورت‌های زندگی است به گونه‌ای که اگر وجود نداشته باشد فرد به موفقیت دست پیدا نمی‌کند. برای مثال فرد بررسی می‌کند که آیا برای جامعه مفید بوده یا خیر و اگر به آن میزان مورد نیاز مفید نبوده برای رسیدن به آن تلاش می‌کند که به این اضطراب، اضطراب سالم گفته می‌شود.

وی افزود: دسته دوم، اضطراب ناسالم است که موجب ایجاد افسردگی، از دست دادن امید به زندگی، کاهش انرژی و روی آوردن به مواد مخدر می‌شود.

رضایی با بیان اینکه اضطراب ناسالم به عوامل مختلفی بستگی دارد، یادآور شد: تربیت خانوادگی از عواملی است که می‌تواند در بروز اضطراب ناسالم و ابتلای فرد به افسردگی نقش داشته باشد. برای مثال والدین، کودک را وابسته به خود تربیت می‌کنند به گونه‌ای که کودک توانایی زندگی مستقل خود را از دست می‌دهد و احساس می‌کند اگر والدینش فوت کنند دیگر قادر به ادامه زندگی نخواهد بود این امر باعث می‌شود وقتی والدین هر یک از دوستانش فوت کنند احساس ناامیدی، ترس و اضطراب ناشی از مرگ والدین خود شود.

این پژوهشگر روانشناسی در ادامه مسائل اجتماعی را نیز یکی دیگر از عوامل بروز اضطراب ناسالم دانست و اظهار کرد: برای مثال زمانی‌ که قرار است یک رخداد بزرگ مانند انتخابات در جامعه رخ دهد کاندیداها سعی می‌کنند امیدهایی را در جامعه زنده و یا ایجاد کنند که این امر باعث می‌شود افراد با احساس شادابی و نشاط در انتخابات شرکت کنند. شادابی و نشاط حتی ممکن است تا دو سال بعد از انتخابات در بین مردم وجود داشته باشد اما زمانی‌ که افراد احساس کنند که فرد انتخاب شده به گفته‌های خود عمل نمی‌کند دچار یأس، ناامیدی و اضطراب و حتی افسردگی می‌شوند.

وی یادآور شد: مقایسه کردن نیز زمینه بروز اضطراب و افسردگی را در افراد تشدید می‌کند. برای مثال اگر جوانان خود را با جوانان سایر کشور‌ها که فرصت‌های بیشتری در اختیار دارند مقایسه کنند دچار یاس و ناامیدی و عدم موفقیت خواهند شد که این عوامل موجب کاهش تاب‌آوری و ابتلا به افسردگی می‌شود.

رضایی یادآور شد: برای از بین بردن اضطراب و مبتلا نشدن به افسردگی مهم است که ریشه اضطراب شناسایی شود و زمانی که علت مشخص شد فرد، خانواده و جامعه باید به بهبود و رفع آن کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha