چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 195742

زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش بسزایی در جهت‌دهی به ابعاد کلی اجتماع دارند. آن‌ها از یک جهت با حضور فعال خود در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، مسئولیت‌های بسیاری را بر دوش گرفته‌اند و از سوی دیگر با ایفای نقش مادری و همسری نقش محوری در تحکیم خانواده و تربیت نسل آینده دارند. با توجه به نکات مذکور به جرأت می‌توان گفت سلامت جامعه در گرو سلامت زنان است.

زنانی‌ که ضامن سلامت جامعه‌اند!

سلامت نیوز:زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش بسزایی در جهت‌دهی به ابعاد کلی اجتماع دارند. آن‌ها از یک جهت با حضور فعال خود در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، مسئولیت‌های بسیاری را بر دوش گرفته‌اند و از سوی دیگر با ایفای نقش مادری و همسری نقش محوری در تحکیم خانواده و تربیت نسل آینده دارند. با توجه به نکات مذکور به جرأت می‌توان گفت سلامت جامعه در گرو سلامت زنان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، جامعه‌ای‌ که زنان آن از سلامت جسمی و روحی مناسبی برخوردار نباشند، مسیر درست را طی‌ نخواهد کرد. به همین دلیل طی چند سال موج گسترده‌ای در راستای اهمیت این موضوع به وجود آمده و سیاست‌هایی در این خصوص تبیین و اجرایی شده است.
 

نقش کلیدی زنان در بنیان خانواده


«زهرا داداشی»، مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی البرز  با اشاره به  علت نام‌گذاری هفته‌ای به نام هفته سلامت زنان اظهار کرد: این هفته با هدف حساس‌سازی و اطلاع‌رسانی‌ افراد جامعه در خصوص اهمیت سلامت زنان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ارکان خانواده در تقویم نام‌گذاری شده است.

وی افزود: مقام معظم رهبری تأکید زیادی بر اهمیت سلامت زنان  جامعه دارند و این امر در سیاست‌های ابلاغی بخش سلامت کاملاً مشهود است.

داداشی ادامه داد: هفته سلامت زنان امسال از 24 تا 30 مهرماه با شعار کلی سلامت زنان، خانواده سالم و جامعه پویا نام‌گذاری شده است.

وی افزود: این شعار براساس هماهنگی‌های به عمل آمده در معاونت بهداشت و درمان وزارت بهداشت جهت ایجاد تعاملات درون و بیرون سازمانی انتخاب شده تا از این طریق عواملی که سلامت بانوان را تهدید می‌کنند شناسایی و پیشگیری‌های لازم برای جلوگیری از وقوع آن‌ها صورت بگیرد.

این مسئول با بیان این‌که به جز شعار کلی‌هر یک از روزهای این هفته نیز نام‌گذاری شده‌اند، گفت: در این هفته روزشمارهایی تعیین شده که براساس آن‌ها نقش زنان به‌عنوان پیشگامان زندگی سالم در خانواده  با استفاده از پتانسیل رسانه‌ها تبیین می‌شود.
 

بیماری‌های قلبی و عروقی مهم‌ترین عامل مرگ و میر زنان


داداشی تصریح کرد: در این روزشمار بر کاهش عوامل خطرآفرین برای بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به‌عنوان مهم‌ترین عامل مرگ و میر زنان 30 تا 70 سال تأکید شده است.


مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: علاوه بر این در این روزشمار مسائلی چون اهمیت تغذیه در سلامت زنان، چگونگی فعالیت زنان شاغل در محیط‌کار، استفاده از روش‌هایی برای جلوگیری از پوکی استخوان به‌عنوان یکی از شایع ترین بیماری‌های زنان، نقش ازدواج سالم در حفظ سلامت زنان، آگاه‌سازی زنان از خطر سرطان سینه و ... نیز مطرح شده است.


وی خاطرنشان کرد: در این‌هفته روش‌هایی برای افزایش امید به زندگی در زنان هم‌چنین ارتقای توانایی‌آنها برای خودمراقبتی ارائه می‌شود.


وی تصریح‌ کرد: برای عملی شدن برنامه‌های این هفته با نهادهایی هم‌چون بهزیستی، کمیته امداد و اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری البرز هماهنگی‌هایی صورت‌گرفته است.


تبیین اهمیت سلامت زنان  برنامه برای کارکنان دولت


داداشی افزود: بیشتر این برنامه‌ها در مرحله اول به صورت نمادین برای کارکنان ادارات و دستگاه‌های استان اجرایی می‌شود و بعد از آن به خانواده‌ها تعمیم داده می‌شود.


وی با اشاره به هدف اجرای این برنامه‌ها برای کارکنان دولتی افزود: بدون شک اگر سیاست‌گذاران، مدیران و پرسنل ادارات و دستگاه‌ها در خصوص اهمیت سلامت زنان توجیه شوند، آموزش‌هایی‌که دیده‌اند به‌صورت آبشاری به خانواده‌ها انتقال پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کرد آموزش‌های مرتبط با سلامت زنان تنها به این هفته محدود نمی‌شود و در طول سال در مراکز وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان شاهد ارائه این آموزش‌ها به مراجعین هستیم.


زنان در جوامع توسعه یافته سلامت هستند


درادامه «داریوش بیات‌نژاد»، مدیرکل بهزیستی البرز به نقش سلامت زنان در حفظ نهاد خانواده اشاره کرد و گفت: خانواده اساسی‌ترین نهاد جامعه است و زنان نقش مهمی در سلامت این نهاد ایفا می‌کنند.


وی تصریح کرد: پایه و اساس نهاد خانواده را زنان تشکیل می‌دهند بنابراین اگر زن از سلامت روحی و جسمی مناسبی برخوردار باشد، سلامت بدنه خانواده تضمین خواهد بود.

این مسئول به یکی از ویژگی‌های جوامع توسعه یافته اشاره کرد و افزود: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع میزان توجه به زنان و ایجاد زیرساخت های لازم برای حصول سلامت‌ آنها است.


وی با بیان فعالیت‌های بهزیستی استان در حوزه زنان اضافه کرد: بهزیستی البرز اقدامات حمایتی مناسبی برای حمایت از زنان بدسرپرست و بی سرپرست دارد و به اندازه توان و امکانات خود برای حفظ سلامت روحی و جسمی آنها تلاش می‌کند.


هزارو 885  زن تحت پوشش بهزیستی البرز هستند

بیات‌نژاد تصریح کرد: هم‌اکنون 1885 زن بدسرپرست و بی‌سرپرست تحت حمایت بهزیستی قرار دارند که از کمک‌های نقدی و غیرنقدی مستمر و غیر مستمر این نهاد بهره‌مند می‌شوند.


این مسئول توضیح داد: تأمین بخشی از هزینه‌های درمان، کمک هزینه تحصیل، خرید لوازم ضروری منزل، ودیعه مسکن، کمک هزینه خرید جهیزیه و ... تنها بخشی از اقدامات حمایتی این نهاد از این زنان است.

وی خاطرنشان‌کرد: علاوه‌بر این بهزیستی در زمینه ایجاد زمینه‌های اشتغال برای این زنان نیز موفق عمل کرده است به طوری‌که پارسال حدود 30 درصد از این زنان از چرخه حمایتی این نهاد خارج شدند.

وی ادامه داد: این استقلال مالی به‌واسطه شرکت این زنان در دوره‌های مهارت‌آموزی، بازتوانی هم‌چنین شرکت آنان در کلاس‌های آموزشی مختلف بوده است.

وی اضافه کرد: به زنانی تحت حمایتی که دوره‌های آموزشی خود را در رشته‌ای تخصصی به اتمام می‌رسانند وام خوداشتغالی تعلق می‌گیرد تا بتوانند کسب وکار کوچک خود را راه اندازی‌ کنند.


 وجود چهار مرکز نگهداری از زنان معتاد در البرز


این مسئول ارائه آموزش‌های لازم برای مقابله با برخی آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد را از دیگر برنامه‌های این نهاد در حوزه زنان اعلام کرد وگفت: زنان به‌واسطه حساسیت های روحی و جسمی در مقابل اعتیاد شکننده‌تر از مردان هستند از همین‌رو حساسیت بیشتری در قبال اعتیاد آنان در جامعه وجود دارد.


مدیرکل بهزیستی البرز توضیح داد: هم‌اکنون چهار مرکز نگهداری از زنان معتاد در البرز وجود دارد.

بیات‌نژاد یادآور شد: سعی می‌شود شرایط کاری مناسب برای زنانی که توانسته‌اند از بند اعتیاد آزاد شوند مهیا شود تا احتمال گرایش مجدد آنها به سمت مواد افیونی کاهش یابد.


80 درصد مددجویان کمیته امداد زن هستند


درادامه مدیرکل کمیته امداد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به وضعیت زنان تحت پوشش این نهاد گفت: حدود 80 درصد مددجویان تحت پوشش کمیته امداد البرز را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند.


«علی سالارکیا» توضیح داد: در شرایط فعلی ایجاد اشتغال برای این زنان و رساندن آن‌ها به مرحله خودکفایی از دغدغه‌ها و اهداف اصلی کمیته امداد استان است.


وی اضافه کرد: کمیته امداد برای توانمندسازی این زنان طرح‌های مختلفی را در طول سال اجرایی می‌کند که از میان آن‌ها می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی اشاره کرد.


این مسئول یادآورشد: زنان سرپرست خانواری که تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند، می‌توانند در کلاس‌های آموزش گلدوزی، قالیبافی و خیاطی شرکت کنند و ازاین طریق مهارت عملی خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: علاوه‌بر این کمیته امداد برای این زنان کلاس‌های دیگری هم‌چون کلاس‌های آموزش کامپیوتر و حسابداری نیز برگزار می‌کند تا آنان با شرکت در این کلاس‌ها آمادگی استخدام در ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی را پیدا کنند.


مدیرکل کمیته امداد استان البرز یادآور شد: شرکت در این دوره‌های آموزشی برای مددجویان رایگان است و همه هزینه این کلاس‌ها توسط کمیته امداد پرداخت می‌شود.
 

غم نان اگر بگذارد


سالارکیا درآمدزایی را یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زنان تحت پوشش کمیته امداد اعلام کرد و گفت: کمیته امداد با اعطای تسهیلات خود اشتغالی و مشاغل خانگی زمینه خودکفایی این زنان را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: مبلغ وام‌های مشاغل خانگی  پنج میلیون تومان و وام‌های خود اشتغالی 30 میلیون تومان است.


این مسئول خاطرنشان کرد: زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل می‌دهند و سلامت روحی و جسمی آن‌ها نقش بسزایی در سلامت کلی جامعه دارد از همین‌رو ارگان‌های مسئول در این حوزه باید با همه توان خود زمینه لازم برای آسایش، رفاه آن‌ها را فراهم کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha