محققان در حال توسعه واکسن‌های جدیدی هستند که این واکسن‌ها به طور بالقوه می‌توانند در برابر عفونت بیماری طاعون که به "مرگ سیاه" معروف است، از انسان محافظت کنند.

تولید سه واکسن جدید برای جلوگیری از "مرگ سیاه"

سلامت نیوز:محققان در حال توسعه واکسن‌های جدیدی هستند که این واکسن‌ها به طور بالقوه می‌توانند در برابر عفونت بیماری طاعون که به "مرگ سیاه" معروف است، از انسان محافظت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، محققان در یک پژوهش تازه سه واکسن جدید را آزمایش کردند که می‌تواند از انسان‌ها در برابر عفونت‌ حاصل از یک باکتری که باعث طاعون می‌شود جلوگیری کند. این باکتری که "یرسینیا پستیس" نام دارد به بیماری طاعون منجر می‌شود.

به گزارش لایو ساینس،برای ایجاد این واکسن‌ها، محققان چندین ژن از این باکتری را اصلاح کردند به طوری که آنها دیگر نتوانند منجر به شیوع این بیماری شوند. این واکسن‌ها به طور خاص برای محافظت از مردم در برابر باکتری‌هایی طراحی شدند که باعث طاعون ریوی می‌شوند.

طاعون ریوی جدی‌ترین شکل از طاعون و تنها نوعی از طاعون است که از طریق هوا انتقال پیدا می‌کند. محققان این واکسن‌ها را بر روی موشها آزمایش کرده و در این آزمایش دو دوز از هر واکسن را به این موشها تزریق کردند.

آنها سپس این حیوانات را در حدود چهار ماه (120 روز) پس از واکسینه شدن به طاعون ریوی آلوده کردند. در آزمایش‌های مختلف، بین 80 تا 100 درصد از این حیوانات  که واکسینه شده بودند، از بیماری طاعون جان سالم به در بردند.

اگر چه واکسن طاعون در گذشته نیز تولید شده بود اما در حال حاضر هیچ یک از آنها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید نشده است. پیشتر نیز محققان موفق به تولید یک واکسن شده بودند که از طاعون غدد لنفاوی جلوگیری می‌کرد اما این واکسن توانایی مقابله با بیماری طاعون ریوی را ندارد.

طاعون که باعث مرگ میلیون‌ها نفر در اروپا شده، یک بیماری همه گیر بوده که مرگ سیاه نام گرفته است.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، در آمریکا سالانه به طور میانگین 7 نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. این بیماری با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است به شرط آنکه در مراحل اولیه ابتلای فرد به عفونت مصرف دارو آغاز شود. اما به گفته این پژوهشگران، بدون انجام اقدامات فوری، طاعون یک بیماری 100 درصد کشنده است.

محققان این پژوهش قصد دارند تا این واکسن‌ها را پیش از آزمایش بر روی انسان‌ها، ابتدا بر روی پستاندارانی مانند میمون‌ها آزمایش کنند.

در تصویر خبر هجوم باکتری یرسینیا پستیس عامل طاعون(زرد رنگ) را به شاخک‌های یک کک(بنفش) مشاهده می‌کنید.



 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha