چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 195750

کارشناسان ازدواج موفق و احساس خوشبختی را از مهمترین فاکتورهای سلامت جسمی زوجین، به ویژه زنان می دانند؛ کاهش بیماری های قلبی و عروقی، افسردگی، استرس و تنش های روحی، سلامت استخوان ها و افزایش امید به زندگی از جمله مهمترین اثرات ازدواج موفق بر سلامت زنان است.

تاثیر ازدواج موفق روی سلامت زنان

سلامت نیوز:  کارشناسان ازدواج موفق و احساس خوشبختی را از مهمترین فاکتورهای سلامت جسمی زوجین، به ویژه زنان می دانند؛ کاهش بیماری های قلبی و عروقی، افسردگی، استرس و تنش های روحی، سلامت استخوان ها و افزایش امید به زندگی از جمله مهمترین اثرات ازدواج موفق بر سلامت زنان است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، زنان به عنوان نگهبان کودکان و مدیر خانه نقش تعیین کننده دارند، به طوری که می توان سلامت اعضای خانواده را در گرو سلامتی مادر دانست.


برخی از مطالعات انجام شده در خصوص تاثیر ازدواج موفق روی سلامت به شرح ذیل است:


-ازدواج سبب طول عمر می شود
مطالعه ای که سالها قبل در آمریکا انجام شد، نشان می دهد افرادی که ازدواج نمی کنند، بیشتر در معرض مرگ زودرس قرار دارند. محققان این امر را نتیجه کاهش سلامت و امید به زندگی می دانند. این مطالعه نشان می دهد ازدواج موفق بر سلامت زنان موثرتر است. معمولا زوجین مراقب سلامت یکدیگر هستند و زمانی که یکی به بیماری مبتلا می شود، از جانب دیگری حمایت می شود. رژیم غذایی سالم یکی از مهمترین موارد تاثیرگذار بر سلامتی است که بیشتر در چارچوب خانواده رعایت می شود و افراد مجرد معمولا رژیم غذایی سالمی ندارند. زوج هایی که ازدواج موفق دارند، حساسیت بیشتری نسبت به وضعیت جسمی و سلامت طرف مقابل نشان می دهند و این حساسیت تاثیر مثبتی بر میزان خواب، وضعیت مراقبت از بدن، ورزش و سایر فعالیت های سالم دارد.
زمانی که در زندگی زوج های خوشبخت یک اتفاق ناگوار رخ می دهد یا اختلافی بروز می کند، یکدیگر را پشتیبانی و از هم مراقبت می کنند. این رویکرد موجب کاهش استرس، تنش و ناراحتی شده و در نهایت از بروز مشکلات جسمی و روحی جلوگیری می کند.

-ازدواج موفق از افسردگی جلوگیری می کند
افسردگی یکی از مهمترین دلایل ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. افسردگی در زنان به ویژه در دوران یائسگی و پس از آن بسیار جدی است؛ ولی حضور یک پشتیبان مهربان و فداکار می تواند راهگشا باشد و امید به زندگی را در فرد بیدار کند.

-درمان سرطان در افراد متاهل موفق تر است
مطالعات نشان می دهد تشخیص و درمان سرطان در افراد متاهل سریعتر و موفقیت آمیزتر است و این امر نتیجه مستقیم حمایت همسر است.

-ازدواج سبب استحکام استخوان ها می شود
مطالعات محققان دانشگاه UCLA در آمریکا نشان می دهد ازدواج موفق نتیجه مستقیمی بر سلامت استخوان ها دارد. این مطالعه با بررسی تراکم استخوان های لگن و ستون فقرات 294 مرد و 338 زن با استفاده از اسکنرهای استاندارد نشان می دهد زنانی که با مردان حامی و قدرشناس ازدواج کرده اند، استخوان های محکم تری دارند. این موضوع در مورد مردان نیز صدق می کند. محققان احتمال می دهند رژیم غذایی سالم و حمایت همسر در زمینه مراجعه به پزشک و ورزش، دلیل این امر است.

برخی از دیگر تاثیرات ازدواج موفق روی زنان براساس مطالعات پژوهشگران عبارتند از:
-احتمال بیماری های قلبی عروقی در زنان را پس از یائسگی کاهش می دهد،
-ازدواج نقش مهمی در سلامت روانی زنان دارد،
-ازدواج سبب افزایش امید به زندگی می شود،
محققان دانشگاه بیرگام یانگ در تحقیقات خود دریافتند ازدواج موفق، تا 50 درصد موجب افزایش امید به زندگی می شود،
-عشق و علاقه بین زوجین خطر حمله قلبی را کاهش می دهد،
-ازدواج خطر سکته مغزی را کاهش می دهد (البته این موضوع در مردان موثرتر است)،
-ازدواج در کاهش اختلال خواب موثر است و تحقیقات نشان می دهد زنان متاهل الگوی خواب بهتری دارند،
-ازدواج سبب بهبود شرایط اقتصادی می شود؛ همگامی زوجین در نیل به اهداف مشترک و حمایت دو طرف، موانع بزرگ را از سر راه موفقیت برطرف می کند. رونق اقتصادی خانواده یک عامل موثر در بهبود سلامت جسمی و روانی اعضای خانواده و به ویژه زنان است؛ زیرا ضربه ای که به دلیل مشکلات اقتصادی به زنان وارد می شود مهلک تر است،
-احتمال بروز بیماری های مزمن در افراد متاهل کمتر از افراد مجرد است.
با این همه، نقطه مقابل این وضعیت نیز و جود دارد و تحقیقات نشان می دهد زندگی زناشویی ناموفق، تهدید جدی برای سلامت است.

**هفته ملی سلامت بانوان ایرانی
24 تا 30 مهر ماه به عنوان هفته ملی سلامت بانوان ایرانی نامگذاری شده و عنوان چهارمین روز آن سلامت زنان و ازدواج موفق است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha