چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 195752

رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: چند سالی است که موضوع سلامت باروری بانوان در کشور به عنوان یک موضوع کم اهمیت به حاشیه رفته و توجه خاصی به آن نمی شود.

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: چند سالی است که موضوع سلامت باروری بانوان در کشور به عنوان یک موضوع کم اهمیت به حاشیه رفته و توجه خاصی به آن نمی شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،ناهید خداکرمی به مناسبت هفته سلامت زنان افزود: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش های زیادی برای سلامت زنان انجام می دهد اما یک نکته که تعجب همگان را برانگیخته این است که در روزهای هفته سلامت باروری و مادران باردار فراموش شده است.


وی با بیان اینکه عدم توجه به سلامت باروری را در سه سال گذشته داشته ایم، افزود: معاونت بهداشت وزارت بهداشت به طرح های دیگر و بیماری های غیرواگیر توجه خاص دارد اما متاسفانه مادران باردار در این حوزه به حاشیه رانده شده است.

ر مراکز جامع سلامت مادران باردار خدمات بهینه و باکیفیت دریافت نمی کنند و این ما را نگران کرده است چون اعظم بیماری های غیرواگیر از دوره جنینی آغاز می شود.


رئیس انجمن علمی مامایی ایران گفت: حال چگونه می شود در هفته سلامت زنان توجه به مادر باردار صفر است و سلامت باروری در برنامه های جدید به حاشیه رفته است و امیدواریم مردانی که برای زنان برنامه می نویسند به این موضوع توجه جدی کنند.


خداکرمی خاطرنشان کرد: امروز که به برکت دولت تدبیر و امید بیشترین توجه به حوزه سلامت شده است، باید چالش ها را هم بیان کرد تا در برنامه های آتی علاوه بر توجه به این چالش ها، بودجه هایی را در مسیر درست برای رفع آنها هزینه کنیم.


وی ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته اکنون کیفیت سلامت بانوان به ویژه در شهرها قابل قبول است اما نیازمند توجه بیشتر است.
دبیر کارگروه بهداشت سلامت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: از آنجایی که زنان ستون اصلی سلامت خانواده هستند در همه جای دنیا توجه ویژه ای به مساله سلامت زنان می شود و محور اغلب برنامه های نظام سلامت است.


وی تصریح کرد: برای تشخیص سلامت زنان شاخص هایی در نظر گرفته می شود که مهمترین آنها مرگ و میر مادران باردار و امید به زندگی زنان است تا بتوان با این دو شاخص شرایط سلامت یک کشور را رصد کرد.


این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر از نظر کیفی و کمی شرایط سلامتی در حوزه زنان مناسب است ولی همانطوری که جامعه تغییر می کند و رو به جلو می رود، روند بیماری ها هم تغییر می کند و امروز بیماری ها منطبق با رفتارهای خانواده و شرایط زندگی شکل و شمایل آنها تغییر کرده است.
وی با بیان اینکه بیماری های سرطانی مهمترین بیماری است که بانوان را گرفتار کرده است، افزود: یکسری بیماری شایع مانند کم خونی و برخی سرطان ها وجود دارد اما خوشبختانه درباره کمبود مواد تغذیه ای مشکل جدی نداریم و شرایط کشور و خانواده ها طوری است که به حداقل های موادغذایی دسترسی دارند و کمبود یک ماده غذایی را نمی بینیم.


خداکرمی خاطرنشان کرد: ممکن است در مجموع از نظر تغذیه ای شرایط مطلوبی نداشته باشیم اما در مورد سرطان به عنوان یک بیماری قرن نسبت به دیگر کشورها شرایط خوبی داریم در برخی سرطان ها مثل دهانه رحم در کشور ما خیلی آمار پایین تری نسبت به کشورهای پیشرفته و در حال توسعه دارد.
وی اضافه کرد: همچنین در مورد امید به زندگی میان بانوان در کشور وضعیت خوبی داریم و میانگین امید به زندگی در این قشر بالای 70 سال است.
دبیر کارگروه بهداشت سلامت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: مشکل برخی از زنان ما بیماری هایی همچون دیابت و چاقی است و تحقیقات نشان داده نوزادانی که از طریق سزارین هستند بیشتر به این بیماری ها مبتلا می شوند.
وی ادامه داد: در عین حال سرطان پستان در مادرانی که نوزاد شیرده دارند، کمتر مشاهده می شود و می توان گفت که سلامت زنان با سلامت باروری آنها بستگی دارد.


وی در ادامه اضافه کرد: ما معتقدیم کمبود آهن مشکل دختران دبیرستانی کشور نیست امروز دختران ما باید در پیشگیری از رفتارهای پرخطر و شناسایی عواملی که آینده باروری آنها را مورد خطر قرار می دهد، آشنا شوند.


این عضو هیات علمی دانشگاه گفت: متاسفانه نگاه ما مربوط به 35 سال پیش است و اولویت را به بهورزان سپرده ایم که خطرآفرین است.
وی اضافه کرد: باید در مجموع هر خانواده یک مامای خانواده داشته باشد که در دولت هشتم این موضوع مطرح شد و قرار بود هر خانواده یک ماما و یک پزشک عمومی داشته باشد اما در طی 12 سال این برنامه دستخوش تغییرات نادرستی است.


وی در ادامه به برخی بیماری های زنان اشاره کرد و گفت: بیماری های مرتبط با چاقی و قلبی عروقی گریبانگیر بانوان شده است که البته خیلی نگران کننده نیست.
وی تصریح کرد: بانوان پس از سن 50 سالگی شادابی دارند و این هم به دلیل ترشح هورمون ها از تخمدان ها است اما بعد از آن دچار بیماری هایی همچون دیابت، فشار خون و افسردگی می شوند، البته اینها هم در سطح نگران کننده ای نیست.
خداکرمی ادامه داد: اما سرطان پستان به خاطر چاقی در میان زنان زیاد است و این ما را نگران می کند، البته کاهش زاد و ولد و افزایش سن ازدواج می تواند سرطان پستان را بیشتر کند.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه کیفیت سلامت بانوان به ویژه در شهرها قابل قبول است، اگر به سلامت باروری توجه شود آینده سالم تری خواهیم داشت.

  


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha