چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 195767

هواپیمای 3826 از مقصد اهواز به سمت شیراز، یک مسافر ویژه داشت.مسافری با دست قطع شده، یك مسافر كوچك 13 ماهه كه دستش بر اثر سانحه دلخراش تصادف به طور كامل قطع شده بود و خلبان پرواز پس از اطلاع از این حادثه و هماهنگی تلفنی با جراح زبردستی در شیراز، این كودك را سوار هواپیمایی كه هدایتش را بر عهده داشت، كرد و گازش را گرفت، به سمت شیراز آمد و مسیر یك ساعت و 5 دقیقه ای را در 45 دقیقه طی كرد تا بسیار فوری بیمار را به بیمارستان انتقال دهد به این امید كه دست كوچكش پیوند داده شود.

پیوند دست قطع‌شده کودک ۱۳ماهه

سلامت نیوز: هواپیمای 3826 از مقصد اهواز به سمت شیراز، یک مسافر ویژه داشت.مسافری با دست قطع شده، یك مسافر كوچك 13 ماهه كه دستش بر اثر سانحه دلخراش تصادف به طور كامل قطع شده بود و خلبان پرواز پس از اطلاع از این حادثه و هماهنگی تلفنی با جراح زبردستی در شیراز، این كودك را سوار هواپیمایی كه هدایتش را بر عهده داشت، كرد و گازش را گرفت، به سمت شیراز آمد و مسیر یك ساعت و 5 دقیقه ای را در 45 دقیقه طی كرد تا بسیار فوری بیمار را به بیمارستان انتقال دهد به این امید كه دست كوچكش پیوند داده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر جنوب، جراح شیرازی و فلوشیپ جراحی دست در این خصوص گفت: این كودك 13 ماهه با اعضای خانواده در خودرویی در حال حركت بوده كه بر اثر تصادف و پرت شدن به بیرون در یكی از شهرهای خوزستان دچار قطع كامل دست از ناحیه بازو شد و به آبادان و پس از آن نیز به اهواز منتقل گردید.

دكتر امید لیاقت افزود: تصادف ساعت 10 صبح اتفاق افتاده بود و 4 بعدازظهر یكی از خلبان های هواپیمایی آسمان طی تماس با من از انتقال این كودك 13 ماهه در مدت زمان بسیار كوتاه خبر داد و من نیز به او اطمینان دادم كه به محض رسیدن به بیمارستان، عمل جراحی را شروع كنم.

وی یادآور شد: بیمار ساعت 18 به شیراز رسید و نیم ساعت بعد، عمل پیوند را در بیمارستان اردیبهشت آغاز كردیم. اگرچه بهترین زمان طلایی ما 6 ساعت پس از حادثه بود اما جراحی را انجام دادیم.

دكتر لیاقت گفت: پیش از این، كم سن ترین كودكی كه در دنیا پس از قطع بازو، عمل پیوند دست برایش انجام شده بود 20 ماهه بود اما این كودك خوزستانی 13 ماهه است و به عبارتی برای نخستین بار در دنیا، دست از بازو قطع شده كودكی 13 ماهه در شیراز پیوند زده شد.

این فلوشیپ جراحی دست ادامه داد: با توجه به سن كم كودك و به دلیل خون ریزی بالا، انجام این عمل بسیار پیچیده بود كه با این وجود پیوند با موفقیت انجام شد.

دكتر لیاقت عنوان كرد: این كودك 13 ماهه در حال حاضر در بخش مراقبت های ویژه بستری است و حال عمومی او مطلوب بوده و خوشبختانه پیوند با مشكل مواجه نشده است.

وی گفت: عضلات، شریان، وریدها و عصب ها برای این بیمار ترمیم و استخوان ثابت شده است.

این فلوشیپ جراحی دست از مردم خواست در صورت بروز حادثه و قطع عضو، عضو را داخل پارچه تمیز و پس از آن درون كیسه نایلونی گذاشته و به صورت غیرمستقیم روی یخ قرار دهند چرا كه دمای 2 تا 4 درجه، زمان طلایی پیوند را به دوبرابر افزایش می دهد.

دكتر لیاقت گفت: طی شش ماه اخیر حدود 16 پیوند انگشت، همچنین طی 5 سال گذشته 18 عمل پیوند بالاتر از مچ و 200 پیوند انگشت با همكاری تیم جراحی انجام داده ام.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha