چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 195768

اگر در پاهای‌تان رگ‌های ریز قرمز یا سیاه شده را می‌بینید باید بگوییم این فقط شما نیستید که با این مشکل مواجه هستید، واریس یکی از شایع‌ترین مشکلات بین خانم‌‌هاست.

چرا واریس می‌گیریم؟

سلامت نیوز: اگر در پاهای‌تان رگ‌های ریز قرمز یا سیاه شده را می‌بینید باید بگوییم این فقط شما نیستید که با این مشکل مواجه هستید، واریس یکی از شایع‌ترین مشکلات بین خانم‌‌هاست.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیب سبز، اگر در پاهای‌تان رگ‌های ریز قرمز یا سیاه شده را می‌بینید باید بگوییم این فقط شما نیستید که با این مشکل مواجه هستید، واریس یکی از شایع‌ترین مشکلات بین خانم‌‌هاست؛ البته این موضوع مختص خانم‌ها نبوده و در آقایان نیز به کرات دیده شده است. این مشکل، زیبایی شما را به‌هم می‌ریزد و ممکن است دردناک هم باشد، یعنی با مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید که هم به لحاظ زیبایی و هم به لحاظ سلامت مشکلاتی برای‌تان به‌همراه خواهد داشت.

 البته لازم نیست خیلی در این باره نگران شوید چون خوشبختانه شما می‌توانید با داشتن اطلاعات درست یاد بگیرید که چطور از واریس پیشگیری کرده، با آن زندگی کنید یا از دستش خلاص شوید. ما در این مطلب اطلاعات بیشتری برای‌تان تدارک دیده‌ایم.
 
واریس چیست؟

سرخرگ‌‌ها و مویرگ‌ها، خون مملو از اکسیژن را از قلب به سایر قسمت‌‌های بدن می‌‌رسانند و سیاهرگ‌‌ها خون را به قلب برمی‌گردانند.

مسئله اینجاست که رگ‌های پای‌تان برای این کار باید تلاش بیشتری انجام دهند، چون خون را برخلاف جهت جاذبه زمین پمپاژ می‌کنند، یعنی خون را به سمت بالا می‌رانند در‌حالی که جاذبه زمین به سمت پایین است، بنابراین اگر دریچه‌های قلب ضعیف شده یا آسیب ببینند، خون به سمت عکس حرکت خواهد کرد و این مسئله باعث ایجاد تورمی می‌شود که در واریس می‌‌بینید.


مهم‌ترین عامل واریس کدام است؟

علت واریس فقط یک عامل نیست و با اینکه عوامل مختلف دیگری هم وجود دارد که خطر ابتلای شما به واریس را افزایش می‌‌دهد، ولی ژنتیک مهم‌ترین عامل است.

 ۷۰‌تا ۸۰‌درصد از بیماران مبتلا به واریس، فردی در خانواده خود دارند که او نیز دچار واریس بوده است.

 سایر عوامل خطرزا، جنسیت خانم‌ها، چاقی، پیری و بارداری (چون در طول دوران بارداری، ۵۰درصد خون بیشتری برای مراقبت از جنین تولید می‌‌کنید) را شامل می‌شود.

واریس فقط در پاها دیده می‌شود؟

شاید با شنیدن نام واریس به یاد پاهای قرمز شده یا سیاه شده بیفتید، با اینکه واریس به‌خاطر وزن بدن و جاذبه زمین بیشتر در پاها دیده می‌‌شود، ولی انواع مختلفی از واریس در قسمت‌های دیگر بدن هم دیده می‌‌شود. تلانژکتازی و ونوز لیک روی صورت، گردن و رگ‌‌های عنکبوتی در همه قسمت‌‌های بدن ایجاد می‌‌شوند. حتی هموروئید که بزرگ شدن رگ‌‌های دور مقعد است هم نوعی واریس به‌شمار می‌آید.

چطور خطر واریس را کم کنیم؟

عوامل خطرزایی هستند که تحت کنترل شما نیستند، ولی می‌‌توانید با حفظ وزن و خودداری از ایستادن‌‌ها یا نشستن‌‌های طولانی‌‌مدت سهم خودتان را انجام داده و خطر ابتلا به واریس را تا اندازه‌‌ای کاهش دهید. متخصصان توصیه می‌‌کنند از پوشیدن طولانی‌‌مدت لباس‌‌هایی که در قسمت میان ‌تنه و کمر یا  ران‌‌ها تنگ باشند یا کفش پاشنه ‌بلند خودداری کنید؛ چون هر دوی اینها بر گردش خون شما تاثیر می‌‌گذارند.

واریس مشکل سلامتی است یا زیبایی؟

با اینکه خیلی‌‌ها فقط به‌خاطر ظاهر واریس اذیت می‌‌شوند، کسانی هستند که غیر از مسئله زیبایی، واقعا از این مشکل احساس ناراحتی می‌‌کنند. مهم‌ترین علائم واریس، سنگینی، درد، سفت ‌شدگی، خستگی، تورم و گاهی خارش، سوزش، بی‌‌حسی و بی‌‌قراری پاهاست. البته همه مشکلات واریس نیاز به درمان ندارند، ولی اگر رگ‌‌های‌تان باد کرد، حساس شد، در فعالیت‌های روزمره‌‌تان اختلال ایجاد کرد یا شروع به خونریزی کرد، حتما به پزشک مراجعه کنید.
 

اگر واریس‌تان دردناک نیست...

اگر رگ‌‌های واریسی‌‌تان دردناک نیست یا بر فعالیت روزمره‌‌تان اثری ندارد، شکل ظاهری آن را با بالا نگه داشتن پاهای‌تان و استفاده از برنزه‌کننده‌‌ها یا کانسیلرهای آرایشی  برای خنثی کردن تغییر رنگ رگ‌ها می‌توانید بهبود بخشید.

برای از بین بردن رگ‌‌های واریسی آماده‌‌اید؟

 می‌‌توانید با مشورت پزشک عمومی‌‌تان درمان را شروع کنید. پس مشورت با پزشک‌تان را در اولویت قرار دهید که احتمالا او، شما را به یک متخصص عروق، جراح عروق یا متخصص پوست معرفی خواهد کرد.
 
چه درمان‌هایی وجود دارد؟

قبلا جراحی برداشتن رگ‌‌های واریسی با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می‌‌شد، ولی درمان‌‌های غیرجراحی جدید این روزها متداول‌‌تر شده‌‌اند. به‌طور کلی همه تکنیک ها در بستن رگ‌‌های غیرطبیعی بیمار که ایجاد مشکل می‌‌کنند، موثر هستند.

متداول‌‌ترین این تکنیک‌ها، درمان‌‌های مبتنی بر گرما با رادیوفرکانس یا لیزر هستند که رگ‌های آسیب‌دیده را از‌بین می‌‌برند، به‌طوری که رگ‌ها به مرور زمان در بدن‌تان حل می‌‌شوند. یکی از جدیدترین این تکنیک‌هاVenaSeal است که در آن از یک چسب فوق‌العاده برای بستن رگ آسیب‌‌دیده استفاده می‌‌شود. در این روش، علاوه بر کاهش احتمال آسیب رسیدن به عصب‌ها، در یک زمان می‌‌توان روی رگ‌‌های متعددی کار کرد.

موفقیت درمان چقدر است؟

واریسی شدن یک رگ در قسمتی از بدن، شما را درمعرض ابتلا به آن در قسمت‌‌های دیگر بدن‌تان هم قرار می‌‌دهد. با اینکه بیشتر درمان ‌ها برای ازبین بردن رگ‌های آسیب‌‌دیده موثر هستند، ولی احتمال رشد دوباره آن نیز وجود دارد. پس ممکن است درمان را انجام داده باشید اما دوباره آن را در بدن‌تان ببینید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha