نیمی از ناوگان اتوبوس‌رانی پایتخت فرسوده است. سه هزار و 567 اتوبوس فرسوده که عمر آن‌ها بالای 8 سال است در سطح شهر تهران تردد می‌کنند. براساس تکالیفی که لایحه هوای پاک برعهده نهادهای مسئول گذاشته است تمامی اتوبوس‌های بالای 8 سال باید از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج شوند. با وجود این نشانه‌هایی برای اجرای این حکم قانونی و نوسازی ناوگان که بر سن فرسودگی آن نیز افزوده شده، دیده نمی‌شود. تنها گاهی برخی از مسئولان دولتی بر لزوم تصویب این لایحه در مجلس تاکید می‌کنند.

جولان 4 هزار اتوبوس نیمه‌جان در پایتخت

سلامت نیوز: نیمی از ناوگان اتوبوس‌رانی پایتخت فرسوده است. سه هزار و 567 اتوبوس فرسوده که عمر آن‌ها بالای 8 سال است در سطح شهر تهران تردد می‌کنند. براساس تکالیفی که لایحه هوای پاک برعهده نهادهای مسئول گذاشته است تمامی اتوبوس‌های بالای 8 سال باید از ناوگان حمل و نقل عمومی خارج شوند. با وجود این نشانه‌هایی برای اجرای این حکم قانونی و نوسازی ناوگان که بر سن فرسودگی آن نیز افزوده شده، دیده نمی‌شود.تنها گاهی برخی از مسئولان دولتی بر لزوم تصویب این لایحه در مجلس تاکید می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه سبزینه نوشت: به‌تازگی معاون امور مجلس رئیس ‌جمهوری اعلام کرده است: لایحه هوای پاک حاصل کار پژوهشی دولت و مجلس است و ابزاری کارآمد برای مقابله با منابع آلاینده هوا است که باید هرچه زودتر در مجلس تصویب شود.


سال‌ها است که مسئولان دولتی به نسخه‌ای علمی و عملی برای مهار آلودگی هوای پایتخت و سایر کلان‌شهرها که درگیر آلودگی هوا هستند، رسیده‌اند؛ اما اجرای دستورالعمل‌های 22 گانه آن با دشواری‌هایی همراه بوده است.


هیئت وزیران در جلسه چهارم دی‌ماه سال 90، بنا به پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست «برنامه کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور» را به تصویب رساند. مطابق با متن قانون برنامه کاهش آلودگی هوا به دستگاه‌های مربوطه در هشت شهر، شامل تهران، اهواز، اراک، تبریز، مشهد، شیراز، کرج و اصفهان تکلیف داده تا نسبت به اجرا و رعایت احکام 22گانه این برنامه در محدوده و حریم شهرهای نام برده اقدام کنند.


در بند نخست مصوبه دولت، نیروی انتظامی مکلف شده است تا از ابتدای تیرماه سال 91 از تردد وسایل نقلیه با عمر زیاد در شهر جلوگیری کند. سن مشخص شده برای سواری‌های شخصی معادل20 سال، وانت معادل 15 سال، تاکسی معادل 10 سال و مینی‌بوس معادل 10 سال است. به این معنی که از ابتدای تیرماه سال 91 تردد خودروهای سواری، تاکسی و مینی‌بوس با عمر بیش از 20 سال، 10 سال و 10 سال در کلان‌شهرها کشور ممنوع بوده است.
ممنوعیت تردد برای اتوبوس‌های شهری با عمر بیش از 8 سال، برای اتوبوس‌های برون‌شهری با عمر بیش از 12 سال و برای کامیون‌ها با عمر بیش از 20 سال نیز لازم‌الاجرا است.


یکی از بندهای مهم این قانون افزایش پنج درصدی سهم حمل و نقل عمومی به‌صورت سالانه است، به‌طوری که در بند سوم این مصوبه آمده است: سهم حمل‌و‌نقل عمومی در هشت کلان‌شهر موضوع این مصوبه تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور (پایان سال 94) باید سالانه حداقل معادل پنج درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یابد که تاکنون هیچ یک از این دستورالعمل‌ها اجرایی نشده است.


محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر، درباره تکالیف انجام نشده برنامه کاهش آلودگی هوا، گفت: در قانون کاهش آلودگی هوا محورهایی نظیر خروج انواع وسایل نقلیه فرسوده که ایجاد آلودگی می‌کنند، پیش‌بینی شده بود. خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌ها برحسب سن و سال و با گذشت مدت زمانی مشخص از زمان ساخت باید از رده خارج شوند و وسایل نقلیه نو و غیرآلاینده جایگزین آن‌ها شوند. وی با بیان این‌که قانون کاهش آلودگی در سال 79 تصویب و ابلاغ شد و سازمان حفاظت محیط زیست به‌عنوان ناظر بر قضایا و وزارتخانه‌های مرتبط و شهرداری و شورای شهر موظف شدند تا در این بحث مشارکت جدی داشته و در انجام فعالیت‌‌های پیش‌بینی شده تأثیرگذار باشند، تصریح کرد: این قانون با وجود مشکلات و موانع جدی که پیش پای آن قرار داشت، تنها 3 سال اجرا شد که حاصل آن، حذف سرب از بنزین بود که سبب کاهش 30 درصدی آلودگی هوای تهران شد.


وی با تاکید بر این‌که قانون کاهش آلودگی هوا پس از 3 سال مسکوت ماند و برخی نهادها و سازمان‌ها در این زمینه کوتاهی کردند و حتی دچار اشتباهاتی شدند، اضافه کرد: برای نمونه، اشتباه مجلس این بود که مدت زمان معاینه فنی خودروها را از 2 سال به 5 سال افزایش داد، بحث خروج خودروهای فرسوده از دستور کار خارج شد و در تولید خودروها، کاتالیست حذف شد.


رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این‌که ساخت‌و‌سازهای بی‌رویه، باعث رشد روز به روز جمعیت کلان‌شهرهای کشور شد و به‌دنبال ازدیاد جمعیت، شاهد افزایش روزافزون آلودگی هوا شدیم، اظهار کرد: سازمان‌ها و نهادهای متعددی به شکل مستقیم و غیرمستقیم در آلودگی هوا سهم دارند که در این میان، نقش دولت و دستگاه‌های دولتی از همه بیش‌تر است. حقانی با بیان این‌که تعداد اتوبوس‌های تهران باید 10 تا 12 هزار دستگاه باشد، در حالی‌که در حال حاضر تنها 7500 دستگاه است که 500 دستگاه آن نیز از رده خارج هستند، گفت: نیمی از 7 هزار دستگاه باقی مانده نیز فرسوده‌اند و آلودگی بسیاری تولید می‌کنند، علاوه‌بر آن 1100 دستگاه مینی‌بوس تهران کاملاً فرسوده‌ هستند و آلایندگی بالایی ایجاد می‌کنند. این سوال پیش می‌آید که چه‌کسی مسئولیت آلودگی هوای تهران را برعهده دارد. به‌عنوان نماینده مردم تهران در شورای شهر از مسئولان می‌خواهم که این پرسش پاسخ دهند.


وی با تاکید بر این‌که براساس قانون، 82 و نیم درصد بودجه خرید اتوبوس‌های شهری را باید دولت تقبل کند، در صورتی که دولت گذشته با وجود درآمد نفتی 900 میلیارد دلاری، هیچ کمکی به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران نکرد، گفت: تامین 50 درصد بودجه ساخت مترو و یک سوم هزینه بهره‌برداری از آن در قالب یارانه بلیت مترو، وظیفه دولت است که البته دولت قبل در این بحث کمکی نکرد و دولت فعلی هم که از نظر درآمد نفتی در مضیقه است و کمکی نمی‌کند؛ اما به‌تازگی مدیریت شهری وعده‌های جدیدی درباره نوسازی ناوگان اتوبوسرانی داده است.
مازیار حسینی، معاون شهردار تهران، با بیان این‌که به فکر نوسازی شبکه اتوبوسرانی هستیم،گفت: با توجه به این‌که طی سال‌های اخیر حتی یک دستگاه اتوبوس دولتی نیز دریافت نکرده‌ایم، کمک دولت بسیار مهم و موثر است.


وی با بیان این‌که البته معطل نمانده‌ایم و در حال حاضر با تاکید شهردار تهران برای ورود 3 هزار دستگاه اتوبوس به چرخه حمل و نقل شهری در حال مذاکره‌ایم، گفت: تهران با 9 میلیون جمعیت، تنها 4 هزار دستگاه اتوبوس سالم دارد که اگر 3 هزار دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان اتوبوسرانی شود، این حوزه متحول خواهد شد. وی با تاکید بر این‌که تاکنون بالغ بر 200 خط اتوبوسرانی تهران به بخش خصوصی واگذار شده و به‌دنبال واگذاری بقیه خطوط نیز هستیم، خاطرنشان کرد: از این 3 هزار دستگاه اتوبوس، 500 دستگاه اتوبوس جدید تا آخر مهر وارد ناوگان می‌شوند و اگر بتوانیم 7 هزار دستگاه اتوبوس سالم داشته باشیم، شرایط اتوبوسرانی تهران به وضعیت مطلوب نزدیک می‌شود.مدت‌ها است مسئولان شهری و دولتی خبر از توقف و از رده خارج کردن اتوبوس‌های فرسوده می‌دهند؛ اما همچنان اتوبوس‌های قدیمی که نفس‌های‌شان به شماره افتاده است مسافران خسته این شهر را جابه‌جا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha