كارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد گفت: مصرف بالای فست فود شیوع بیماری‌های قلبی عروقی، پرفشاری خون، چاقی و دیابت را افزایش داده است.

محبوبه مهدی پناه در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص موارد مصرف سوسیس و كالباس گفت: نیترات و نیتریت سدیم موادی هستند كه به عنوان نگهدارنده به سویس و كالباس اضافه می‌شوند تا مانع رشد باكتری‌های خطرناك همچون كلستریدیوم بوتولینوم گردند.

همچنین این مواد با تركیب شدن با میوگلولولین و هموگلولولین گوشت باعث ایجاد رنگ مطلوب صورتی در گوشت شده كه به آن حالتی جذاب و تازه می‌بخشد به علاوه، این موارد شروع فساد را در گوشت به تاخیر انداخته و باعث حفظ عطر و طعم ادویه‌های آن می‌شوند.

وی با بیان اینكه نیترات و نیتریت سدیم خاصیت سرطان‌زایی دارند و وجود آنها در مواد غذایی تهدیدی برای سلامت انسان است، گفت: مطالعات زیادی اثر سرطان زایی تركیبات حاصل از نیترات و نیتریت سدیم را در حیوانات آزمایشگاهی و حتی انسان‌ها به اثبات رسانده است. این در حالی است كه مشتقات مختلفی از این تركیبات در ماده غذایی و یا در طی هضم و جذب در دستگاه گوارش به وجود می‌آیند كه اكثر آنها سرطان زا هستند.

وی تصریح كرد: ‌بسیاری از نیتروزآمین‌های مشتق شده از این مواد اختصاصا در اندام‌های خاص در ایجاد تومورهای بدخیم موثرند و حتی بسیاری از این تركیبات از جفت نیز عبور می‌كنند.

این كارشناس یادآور شد: مصرف سوسیس و كالباس در حد متعادل و در صورت تهیه‌ از كارخانه‌های معتبر آسیبی به سلامت مصرف كنندگان نمی‌رساند.

مهدی پناه در خصوص میزان بالای نمك در این محصول نیز هشدار داد و افزود: ایجاد پرفشاری خون همراه با بالا بودن فسفات باعث به هم خوردن تعادل كلسیم و فسفر شده و در جذب كلسیم تداخل ایجاد می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha