باورهای غلط زیادی در مورد رابطه­‌ها وجود دارد و خیلی از آن‌ها در مورد تمام کردن رابطه است. متاسفانه بسیاری از ما فکر می‌کنیم هر رابطه‌ای ارزش این را دارد که فداکارانه پایش بایستیم حتی به بهای تحقیر خودمان. در این نوشته می‌خواهیم علامت‌های هشداری را مرور کنیم که موقع دیدنشان بهتر است درباره بودن یا نبودن در رابطه تصمیم بگیریم. اگر با چنین نشانه‌هایی مواجه شدید به احتمال قوی وارد یک رابطه نامناسب شده‌اید.

چه زمانی شکست خوردن لازم است؟

سلامت نیوز: باورهای غلط زیادی در مورد رابطه­‌ها وجود دارد و خیلی از آن‌ها در مورد تمام کردن رابطه است. متاسفانه بسیاری از ما فکر می‌کنیم هر رابطه‌ای ارزش این را دارد که فداکارانه پایش بایستیم حتی به بهای تحقیر خودمان. در این نوشته می‌خواهیم علامت‌های هشداری را مرور کنیم که موقع دیدنشان بهتر است درباره بودن یا نبودن در رابطه تصمیم بگیریم. اگر با چنین نشانه‌هایی مواجه شدید به احتمال قوی وارد یک رابطه نامناسب شده‌اید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سپیده دانایی، شناختن این علامت‌ها می‌تواند مثل یک چراغ قرمز عمل کند. یعنی بایستید و رابطه را جلو‌تر نبرید. البته همه این علامت‌ها با هم در یک رابطه ناسالم دیده نمی‌شود. اگر یک یا دو مورد هم دیده شود الزاما رابطه آسیب زننده نیست اما حداقل آن حد از سالم بودن را که از یک رابطه انتظار می‌رود، ندارد.

۱. مصرف مواد مخدر، مواد روان‌گردان یا الکل:
کسی که در حد اعتیاد این مواد را مصرف می‌کند، برای رابطه مناسب نیست. ممکن است این افراد در اوج مصرف با شما خوب و احساسی رفتار کنند، اما به اصطلاح وقت خماری شما روی دیگر سکه را خواهید دید. به این فکر هم نباشید که رابطه می‌تواند آن‌ها را نجات دهد. تجربه روان‌شناسان و روان­پزشکان می‌گوید این باور غلط است.

۲. سابقه درگیری‌های خشونت بار یا قانون­شکنانه:
یادتان باشد کسی که قانون را رعایت نمی‌کند یا با دیگران با خشونت رفتار می‌کند، روزی حقوق شما را هم زیر پا می‌گذارد و احتمال دارد در اوج عصبانیت با شما هم ‍پرخاشگری کند.

۳. مشغول کار یا تحصیل نبودن:
کسی که کاری نمی‌کند، برای رابطه مناسب نیست. این کار می‌تواند تحصیل، شغل یا برای پسرها سربازی باشد. کسی که شغل یا تحصیل ندارد یا در راستای آن هم نیست، مثلا کنکوری نیست یا به دنبال کاری هم نمی­گردد، زندگی بی‌هدف و نا‌متعادلی دارد و می‌خواهد همه معنای زندگیش را از رابطه بگیرد. این برای او و شما خطرناک است.

۴. سابقه آسیب به خواهر و برادر یا دیگر اعضای فامیل:
کسی که دست روی اعضای خانواده بلند می‌کند، روزی روی شما هم دست بلند خواهد کرد.

۵. تحقیر مردم حتی اعضای خانواده و دوستان شما:
کسی که با عناوین زشت یا تمسخر از اعضای خانواده و دوستان شما یاد می‌کند، احتمال دارد روزی تحقیر را در مورد خود شما هم به کار ببرد.

۶. همیشه عصبانی بودن:
کسی که همیشه از دست کسی یا چیزی عصبانی است، در واقع مسئولیت رفتارهای خودش را نمی‌‍پذیرد. او یک روز هم از دست شما بی‌خود و بی‌جهت عصبانی خواهد شد.

۷. محدود و منزوی کردن شما:
اگر طرف مقابلتان سعی کند شما را منزوی کند یا رفت­وآمدتان را محدود کند، نشانه خوبی نیست. این محدودیت ته ندارد و می‌تواند شما را به زندانی همیشگی طرف مقابلتان تبدیل کند.

۸. فشار به خاطر خواسته‌های نا‌معقول همیشگی:
اگر طرف مقابل همیشه به جان شما نق بزند، برای اینکه به خواسته نامعقولش یا خارج از ارزش‌های شما جواب مثبت نداده‌اید، این علامت خطر را جدی بگیرید.

۹. وفادار نبودن:
اگر طرف مقابل شما همزمان با شما با یک یا چند نفر دیگر، در رابطه عاطفی باشد بهتر است رابطه را قطع کنید.

۱۰. برخورد فیزیکی:
اگر طرف مقابلتان با شما هرگونه پرخاش فیزیکی داشته باشد، لازم است نگاه دوباره‌ای به رابطه‌تان بیندازید (مثلا شما را هل دهد، شما را بکشد، چیزی به طرفتان پرتاب کند یا دستتان را به شدت ب‍پیچاند.)

۱۱. سو استفاده مالی:
گاهی طرف مقابل از شما سوء استفاده مالی می‌کند یا از امتیازهایی که دارید استفاده نامناسب می‌کند. یادتان باشد، هیچ رابطه سالمی شما را ملزم به راه دادن به این سوء استفاده‌ها نمی‌کند.

۱۲. متهم کردن شما:
اگر طرف مقابل مدام شما را متهم به رابطه با افراد دیگری از جنس مخالفتان می‌کند، یادتان باشد با یک شخصیت شکاک ارتباط دارید و بخش عمده‌ای از رابطه‌تان به جواب دادن به این شک‌های بی‌اساس خواهد گذشت.

۱۳. نادیده گرفتن شما:
وقتی که طرف مقابلتان برای مدت زیادی شما را نادیده می‌گیرد، در قرار‌ها معطلتان بگذارد و حرف‌های شما را بی‌پاسخ بگذارد، یکی از اصلی­ترین دلیل‌های رابطه، یعنی توجه متقابل، زیر سوال می‌رود.

۱۴. دروغ:
دروغ گفتن به خصوص در مورد مسایل مهم، مشکلی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت؛ البته به جز جاهایی که واقعا استدلال قانع‌کننده­ای ‍پشت دروغ باشد یا مسئله پنهان شده، فضای شخصی طرف مقابلمان باشد.

۱۵. گم شدن‌های چند روزه:
وقتی که طرف مقابلمان بدون خبر قبلی چند روز سر و کله‌اش پیدا نمی‌شود یا بدون دلیل موجه سر وعده‌ها نمی‌آید یک جای رابطه می‌لنگد.

۱۶. حق به جانب همیشگی بودن:
اگر طرف مقابلتان در مشکل‌ها و بحث‌ها همیشه شما را مقصر بداند و سرزنشتان کند، جایی از رابطه مشکل دارد.

۱۷. دستور درباره پوشش و رفتار:
در هیچ رابطه‌ای شما و طرف مقابلتان حق ندارید به دیگری دستور دهید که چگونه بپوشد یا رفتار کند. شما فقط می‌توانید ‍پیشنهاد دهنده باشید.

۱۸. تهدید به خودکشی:
اگر طرف مقابلتان به شما بگوید که در صورت ترک از سوی شما، خودش را می‌کشد یا نمی‌تواند بدون شما زندگی کند، این را به حساب دوست داشتن نگذارید. این دوست داشتن بیمارگونه است و به شما و خودش ضربه می‌زند.

۱۹. دمدمی مزاج بودن شدید:
اگر می‌بینید طرف مقابلتان یک روز شما را به عرش­اعلی می‌برد و روز دیگر شما را سرکوب می‌کند، در رابطه با او تجدید نظر کنید.

۲۰. خواسته‌های نابرابر:
اگر طرف مقابلتان به خواسته‌های شما توجه نمی‌کند و همیشه اوضاع بر وفق مراد او می‌چرخد رابطه برابر نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha