چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸
کد خبر: 195805

دلیل این که چربی های ترانس حتی از قند بدنام نیز مضرتر هستند به تاثیری که بر کلسترول خوب و بد در بدن انسان دارند، باز می گردد.

مضرتر از قند!

سلامت نیوز:دلیل این که چربی های ترانس حتی از قند بدنام نیز مضرتر هستند به تاثیری که بر کلسترول خوب و بد در بدن انسان دارند، باز می گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، چربی های ترانس موادی مرموز به نظر می رسند. آنها به واسطه آثار منفی که برای بدن انسان به همراه دارند گزینه ای مناسب برای یک سبک زندگی سالم نیستند. چربی های ترانس به اندازه ای بد هستند که سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2015 دستور توقف تولید آنها را صادر کرد و به تولیدکنندگان و صنایع خدمات غذایی یک مهلت سه ساله را داده است تا استفاده از آنها را به طور کامل متوقف کنند.

به گزارش "ایت لایو"، دلیل این که چربی های ترانس حتی از قند بدنام نیز مضرتر هستند به تاثیری که بر کلسترول خوب و بد در بدن انسان دارند، باز می گردد. چربی های ترانس کلسترول بد (LDL) خون را افزایش می دهند، در شرایطی که کلسترول خوب (HDL) را کاهش می دهند. در نتیجه، حتی اگر باقی رژیم غذایی شما سالم و متعادل باشد، چربی های ترانس به تنهایی می توانند سطوح کلسترول خون را تحت تاثیر قرار دهند و در معرض خطر حمله قلبی قرار بگیرید.


به برچسب های مواد غذایی به خوبی توجه کنید. یک محصول ممکن است میزان چربی های ترانس را برابر با «صفر گرم» (Zero Grams) اعلام کند اما همچنان حاوی آن باشد. تولیدکنندگان اجازه دارند هنگامی که میزان استفاده از یک محصول در یک وعده سرو حاوی صفر گرم چربی ترانس باشد از این برچسب استفاده کنند. از آنجایی که انجمن قلب آمریکا دریافت تنها 2 گرم چربی ترانس در روز را توصیه می کند، اگر روزانه از محصولی مانند مارگارین در چند وعده استفاده می کنید ممکن است با دریافت بیش از اندازه چربی ترانس مواجه شوید. بر همین اساس، هنگام خرید یک محصول باید به برچسب «فاقد چربی ترانس» (Trans Fat Free) توجه داشته باشید.

روغن سویا

شاید در نگاه نخست روغن سویا جایگزینی سالم به نظر برسد اما این گونه نیست. طی یک مطالعه، هنگامی که روغن سویا روی موش ها آزمایش شد، آنهایی که این روغن - یک چربی غیر اشباع محسوب می شود - را مصرف کرده بودند نسبت به موش هایی که روغن نارگیل - یک چربی اشباع است - دریافت کرده بودند 25 درصد بیشتر وزن اضافه کردند. حتی بدتر از این، آنها وزن بیشتری نسبت به گروهی از موش ها که با قند فروکتوز تغذیه شده بودند، کسب کردند.

از آنجایی که ژن های کبد انسان به نظر می رسد واکنشی مشابه به کبد موش ها داشته باشد، نتایج این مطالعه هشدار دهنده است. روغن سویا یکی از مواد تشکیل دهنده اصلی در روغن گیاهی است. از این رو، نسبت به روغن هایی که مورد استفاده قرار می دهید توجه داشته باشید و از نمونه های سالم‌تر مانند روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده کنید.

اگر قادر به تلفظ آن نیستید بهتر است از خوردن آن صرف نظر کنید!

هیدروکسی‌انیسول بوتیله شده (BHA) یک ماده نگهدارنده است که در محصولاتی مانند چیپس ها و غلات صبحانه به کار گرفته می شود. اما بنابر برنامه سم‌شناسی ملی آمریکا، این ماده ای سرطان زا برای انسان در نظر گرفته شده است. تنها کافی است به برچسب مواد غذایی که حاوی این ماده هستند نگاه کنید و از خرید آنها پرهیز کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha