چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 195808

یک کارشناس مشاوره و راهنمایی گفت: والدین به عنوان اولین الگوی دیداری کودک باید مراقب رفتارهای خود باشند.

چرا برخی کودکان دزدی می کنند؟

سلامت نیوز:یک کارشناس مشاوره و راهنمایی گفت: والدین به عنوان اولین الگوی دیداری کودک باید مراقب رفتارهای خود باشند.

محمدحسین قلی‌زاده کارشناس مشاوره و راهنمایی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره دزدی برخی کودکان گفت: واژه دزد یعنی برداشتن وسایل شخص دیگری بدون اینکه او اجازه داده باشد، گاهی با این صحنه روبرو می‌شویم که کودک بدون اینکه قصد شخصی داشته باشد، وسایل افراد دیگر را برداشته و به خانه می‌آورد و پدر و مادر با دیدن چنین صحنه‌ای بسیار خشمگین شده و معمولا با تندی با کودکشان برخورد می کنند.

وی تصریح کرد: مهمترین نگرانی خانواده‌ها این است که عادت به برداشتن لوازم دیگران به وسیله کودک در آینده نیز تکرار شود، اما باید خانواده‌ها به این نکته توجه داشته باشند که بچه‌ها در سنین مختلف و به دلایل گوناگون، ممکن است به وسایل دیگران دستبرد بزنند، این دلایل به حدی با یکدیگر تفاوت دارند که دیگر اسم همه این کارهای به ظاهر مشابه را نمی‌توان «دزدی» گذاشت.
 
این کارشناس مشاوره بیان کرد: برای کودکان 3 تا 5 ساله، برداشتن وسایل دیگران عملی عادی و معمولی است، چرا که هنوز مفهوم مالکیت و حریم خصوصی را درک نمی‌کنند، آنها به سختی می‌فهمند که نباید چیزی را که متعلق به آنها نیست، بدون اجازه بردارند و تصور می‌کنند که همه چیز در اختیار آنهاست و اختیار انجام هر کاری را دارند.

قلی‌زاده در همین رابطه اظهار کرد: بهتر است پدر و مادر، کودکان را به‌دلیل برداشتن بدون اجازه اشیاء دیگران، تنبیه و سرزنش نکنند، در عوض، فرصت خوبی برای آنهاست که درباره اشتباه بودن این کار کودک با او صحبت کنند.

وی با بیان اینکه این رفتار کودکان خردسال دزدی نیست زیرا آنها هنوز مفهوم این کار را یاد نگرفتند، افزود: کودکان از حدود ۶ سالگی به بعد، نه تنها مفهوم مالکیت را درک می‌کنند بلکه به ‌تدریج قادرند به اشتباه بودن کار خود نیز پی ببرند، در این دوره سنی والدین باید حد و مرزهای مالکیت و رفتارهایی که به آنها ”دزدی" گفته می‌شود، را برای آنها روشن سازند.

قلی‌زاده درباره نوع برخورد والدین با دزدی کودکان اظهار کرد: بهتر است والدین ابتدا مفهوم دزدی را برای کودک خود به طور واضح شرح داده و به رفتارهای صادقانه کودکان پاداش دهند و آنها را تشویق کنند.

وی بیان کرد: پدر و مادرها وسایل کودک را هر چند وقت یک بار بررسی کنند تا مطمئن شوند وسیله جدیدی که خانواده آن را تهیه نکرده، به آنها اضافه نشده باشد.

این کارشناس مشاوره و راهنمایی گفت: والدین در مورد رفتار منفی کودک از او توضیح بخواهند، در زمینه ارزش دارایی‌های کودکان با وی صحبت کنند و بهتر است پدر و مادر مراقب اعمال خود باشند؛ والدین، الگوی کودکان هستند.

وی ادامه داد: والدین اجازه دهند کودکان مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرند و هیچ گاه دزدی را کوچک نشمارند، این کار در هر شرایطی ناپسند است.

قلی‌زاده به والدین توصیه کرد: به کودکان خود فرق بین دزدی و امانت گرفتن را می توانید با مثال‌هایی توضیح دند، از تنبیه بدنی خودداری کنند و هرگز کودک را وادار به اعتراف کردن و قسم خوردن نکنند، زیرا این کار، شما را از یافتن دلیل رفتار دور می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha